Annons:
Etikettövrigt
Läst 967 ggr
KaydeN
6/1/17, 4:40 PM

För stor för c-ponny?

Tjena!

Hur resonerar ni kring längd och vikt på c-ponny? Hästen är av den grövre modellen, absolut inte nätt. Cirka 137 cm i mankhöjd. Jag är 180 cm lång och väger 58 kg. Jag vet att det kanske låter långt, men jag har ridit den förut och det har gått toppen! Men tycker ni att det kanske är dags att uppgradera till en större häst? Ska nämligen hyra häst så går i tankarna om att hyra den ponnyn, men är jag för stor så är det ju så.

Annons:
Linn Is The New
6/1/17, 6:33 PM
#1

Ärlighet varar längst. Jag tycker du låter för lång, vikten inga problem. Tror du skulle satsa på storhet istället. Skulle gå att rida på den nån gång ibland, men aktivt nästan varje dag? Ne. Om du ska hoppa och hålla på med hårdare träning låter det inte som en bra idé faktiskt. Förlåt.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Linn Is The New
6/1/17, 6:34 PM
#2

Storhäst* autokorrekt

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

KaydeN
6/1/17, 8:54 PM
#3

#1 Tack för svar! Ja asså jag vet ju att jag egentligen är för lång för den hästen, så det är väl bara att tacka för ponny-tiden antar jag :)

Gronstedt
6/2/17, 10:05 AM
#4

TS, det beror väldigt mycket på hur hästen är skapt. En kraftig ponny på 137 cm kan ha lika stor bål som ett lätt halvblod på 160. Min partner är 183 och rider en ponny på 139, hen ser inte det minsta lång ut. Så länge inte fötterna hänger långt under magen, så det inte går att sluta om med skänklarna, behöver det inte vara ett problem, om ryttaren har god balans.

Linn Is The New
6/2/17, 12:10 PM
#5

Hade ändå rekommenderat dig att börja med storhäst! Det är inte alltid du kommer hitta en sådan kraftig ponny. Bättre utbud isf på stabila halvblod och storhästar.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Gronstedt
6/2/17, 12:32 PM
#6

#5: Det beror väl mycket på om TS fortfarande växer, så att det finns risk att växa ur ponnyn snart. Om inte, så kan hen ju rida ponnyn så länge den är ridbar - och det gäller ju för varje häst hen kan få tag i. Att hen behöver hitta en annan senare är knappast ett argument för att inte rida den här nu.

Annons:
KaydeN
6/2/17, 2:52 PM
#7

Jag tycker inte jag ser för stor ut på ponnyn, jag kommer åt med skänklarna och allt känns bra allmänt när jag rider den. Jag kommer inte växa mer och vikten kommer också stanna där den är. Ponnyn är ung så den kommer vara ridbar ett bra tag till, alltså tror jag absolut att jag kan hyra den i alla fall en period framåt!

Gronstedt
6/2/17, 2:57 PM
#8

#7: Om ponnyn är ung kanske den till och med blir lite större och kraftigare innan era vägar skiljs 🙂.

[nevamisse]
6/3/17, 4:16 PM
#9

Låter definitivt som du är för stor. Jag är 175 lång och känner inte till någon kraftig ponny på 137cm som jag skulle passa på. Även om jag hade hittat en rejäl fjording hade den behövt vara större än så.

Vrilen
6/3/17, 4:31 PM
#10

Ja du börjar bli för lång.

Upp till toppen
Annons: