Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5480 ggr
Grace_act
2017-05-30 21:41

Snorig häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst hostade till igår vid ridning men jag tänkte inte på de speciell men sedan när jag hoppa av såg jag att hon var lite snorig.  Idag var hon inte snorig, de som rinner är genomskinlig.  Har nån någon bra ide till vad de kan va som hänt? några kloka råd?

Annons:
Gronstedt
2017-05-31 08:40
#1

Lite klar eller vitskummig vätska i näsborrarna brukar inte vara farligt, men tjockt, färgat snor  tyder på sjukdom. 

Hästar kan ha infektioner "dolda" i luftsäckarna, till exempel efter kvarka, så jag tycker absolut att du ska kontakta veterinär för att få råd. En häst i bekantskapskretsen stod i ett stall med kvarka, men var aldrig märkbart sjuk själv. Flera månader efter att kvarkan var borta fick han lite näsblod och gult snor - inte mycket alls, men hans luftsäckar visade sig vara så illa angripna att han trots antibiotikabehandling måste avlivas.

Om inte annat kan en häst med dolda infektioner vara smittbärare.

[nevamisse]
2017-05-31 23:11
#2

Som ovanstående skriver, tjockt gult snor hade jag kollat upp med en veterinär. Medan lite genomskinligt snor eller vitt skum brukar vara ofarligt.

Caf_Roy
2017-06-01 07:56
#3

Så här års kan också ofarligt snor se gult ut av pollen så lägg större vikt vid konsistens än färg.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Grace_act
2017-06-01 08:45
#4

Har kontaktat veterinär, de sa att jag skulle avakta och se om de blir värre/bättre. Hon har ingen förhöjd temp

Gronstedt
2017-06-01 08:52
#5

Vad bra att du har kontakt med  veterinär! 

Håll koll på hennes andning och puls också, och håll koll på övriga hästar i stall och hage, ifall fler skulle visa symptom.

Upp till toppen
Annons: