Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 675 ggr
Javix
5/25/17, 10:03 PM

Nit till sadel

Hej, jag har en sadel som har tappat en nit vid framvalvet. Vet ni om det finns någonstans man kan köpa enbart en? Eller vet ni något annat sätt man kan göra så det ser lite snyggare ut utan att ha ett hål där. 🙂 Tack på förhand.


Annons:
Gronstedt
5/25/17, 10:46 PM
#1

Jag skulle gissa att niten är ganska väsentlig för att hålla ihop sadelbommen. Kontakta tillverkaren och fråga!

trolldalen
5/26/17, 7:42 AM
#2

Låter som det är en sadelspik som gått av. Ta sadeln till en sadelmakare som kan kolla att bommen inte är skadad och sedan sätta en ny sadelspik. Hade du bott i närheten så kunde jag hjälpa dig :-)

Mari / Finns på facebook: Trolldalens Sadelmakeri & Stuteri

Javix
5/26/17, 9:10 AM
#3

#1 Okej, jag ska maila tillverkaren, tack för svar! 

#2 Mm, gör kanske det beroende på vad tillverkaren svarar. Tack för svaret! 🙂


Javix
5/26/17, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Kollade just sadeln och såg att även spikarna under lillkåpan (bredvid den där lilla ringen) var borta. Är en Wintec så jag tror det kan vara så att någon bytte koppjärn och sedan glömde sätta tillbaka dem skruvarna? Här är i alla fall en bild på de övre spiken/niten som jag menade var borta. 🙂 Jag har mailat Wintec. Tänker nog gå till en sadelmakare men vet någon vad det kan kosta att fixa?


Javix
5/27/17, 8:26 PM
#5

Jag mailade som sagt Wintec och facebookade dem (och mailade några sadelmakare).  Men jag har inte fått nåt svar ännu… 

Så eftersom jag har väldigt lite tålamod vad det gäller mail och sånt där 😊 så öppnade jag sadeln så som man gör när man ska ändra koppjärn - och vad jag kom fram till var att på Wintecs (iaf min, kan vara annorlunda på andras eftersom jag såg att d-ringen satt ihop med spiken under lillkåpan på intruktionerna "change gullet on wintec" på nätet) så verkade det där vara rent estetiskt (kanske eftersom alla andra sadlar i princip har såna), eftersom den bara, både sadelspiken och de spikarna under lillkåpan bara gick igenom "lädret" en gång och sedan mötte koppjärnet eller den saken som höll koppjärnet på plats (metall). 

Så jag tänker nog bara se om jag hittar nitar som jag kan sätta dit för rent utseendets skull (för hålen är inte så vackra) om jag går in i en läder eller tyg-butik någon gång. 🙂


Upp till toppen
Annons: