Annons:
Etikettbeteende
Läst 4605 ggr
Hundtassens
5/25/17, 1:59 PM

hur släpper man ihop på bästa sätt?

Hej!

Nu är det så att vi snart ska få hem ett till litet kallblod. Vi har just nu 2 kallbolds valacker. När de flyttade till oss för några år sen var båda nya på stället och med varandra så den kändes helt okej att släppa dom. Just den här gången är jag lite osäker hur jag ska göra. Jag får så mycket åsikter överallt ifrån och vet inte vad jag ska göra riktigt.

Min plan var att släppa in nykomlingen i hagen, ha de andra hästarna en bit bort i hagen så vi kommer in genom porten. Sen släppa alla och  stå utanför hagen och se hur det går. 

Flera säger dock att det är bättre att de står stallade bredvid varandra över natten eller att man släpper ihop en och en. jag har aldrig varit nojig för att släppa hästar men nu när jag får så många olika bud vet jag inte längre hur jag ska göra. 

Hur har ni gjort? :)

Anmäl0Bra inlägg

Annons:
Cecilia.S
5/25/17, 6:24 PM
#1

Vi brukar alltid släppa ihop dom i hagen. Det brukar gå bra, men man får räkna med en del spring. Därav kan det vara bra att köra ihopsläpp i en öppen hage. Om vi som hästägare vill stå på den säkra sidan går det givetvis även att låta hästarna hälsa genom boxväggar innan, men det behöver nödvändigtvis inte göra någon större skillnad vid själva ihopsläppet sen.

Lycka till :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Caf_Roy
5/26/17, 11:25 AM
#2

Så länge man har en stor hage utan smala delar med gott om mat är det enda man behöver tänka på att den nya hästen inte blir trängd av dom andra vid grinden när man släpper ihop. Så antingen släppa den nya först, alla samtidigt, med bara en ur nya flocken eller när flocken står en bit ifrån grinden. Räkna med mycket spring i början och att det tar ett tag innan den nya blir accepterad in i flocken, men har dom bra med mat i hagen kan det också ta ganska lång tid innan dom ens hälsar på varandra. När vi släpper ihop brukar det ta minst 10 minuter innan dom har betat sig nära varandra nog för att det ska vara värt att slita sig från maten och hälsa, pipa en gång och fortsätta beta på varsitt håll.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Hundtassens
5/26/17, 12:41 PM
#3

tack för era svar! Ja hagen vi ska släppa i är stoooor  hage (sommarbetet) och är i princip bara en enda gigantisk äng med skogsdunge i ena hörnet. Det är två grindar i olika ändar av hagen så vi har tänkt släppa dom från varsin grind. Visst förstår jag att det blir spring, några sparkar och en helt del småtjafs då de ska släppa in nykomlingen i flocken och sen göra en ny rang.  Ville bara fråga då jag fått ganska mycket hat och skit av andra hästmänniskor för att jag tänkte göra på det här viset…

Caf_Roy
5/26/17, 1:20 PM
#4

Bra då om gamla flocken har gått i hagen ett tag så ni släpper ihop dom när alla är inställda på att slappa och beta och inte längre är supertaggade och exalterade att släppas på bete. Då är det i princip aldrig någon som väljer att jaga runt en nykomling över att beta, men är dom fulla av sommarfnatt och det finns en etablerad flock och en nykomling finns risk att det slår fel.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Hundtassens
5/26/17, 6:48 PM
#5

Dom är redan släppta på bete men ska byta hage pga att en granne kört sönder stängslet på beteshage 1. så inga lyckorus här.  De ska släppas där när vi kommer fram. Sen lastar vi ur nykomlingen och kollar så allt gått bra med honom och släpper honom genom andra grinden.

Cecilia.S
5/26/17, 8:22 PM
#6

Det låter som att ni redan har en väldigt bra plan. Jag skulle kört på med den 🙂 Hoppas att ingen granne kör sönder stängslet i beteshage 2 också då 😉

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Hundtassens
5/26/17, 10:49 PM
#7

tack! då kör vi på den planen :)

Hoppas inga fler älgar springer över vägen så han slipper :P

Tiktak697
5/30/17, 7:44 PM
#8

Gör inte det mer kompliserat nytt ställe stressigt och bättre att bara släppa in och inget mer med de mer skaderisk tycker jag i Box om de sparkar och gör illa sog själv . Man ska inte överdriva ihopsläpp . En ridskola har över 60höstar släpper in nya så inget mer med de vi också 15 hästar rakt in inga problem . Upplever att hästen blir stressad själv. Och kan göra illa sog i Box själv och andra också . De triggar mer att släppa i hage bredvid och Box allt förstorad bara i tr en och en heller ledaren ska ha möjlighet att ordna med sin flock släpper man in i fel ordning kan de bli problem . Tycker du tänker helt rätt

Mvh Tiktak

ILOVEHORSE
6/1/17, 1:02 PM
#9

Vi gjorde så att när min häst kom till stallet stog hon i hagen brevid dom andra hästarna i ungefär 3 dagar för att lära känna dom. Efter det så tog vi in en häst i taget till henne och när den hästen hade hälsat kom nästa in. Men jag tror din idee är bra.

Hundtassens
6/3/17, 6:41 PM
#10

igår kom han hem, släpptes med de andra och idag går de sida vid sida och betar. Allt gick bra :)

powerade
6/3/17, 10:42 PM
#11

Vi släpper i hagen vi har rätt många hästar. Men däremot om hästen är van att gå ensam så kanske den inte riktigt förstår de andra å då blir farligt. Men är hösten van att gå i flock så borde det inte vara något stort problem. Man kan ju alltid hålla extra öga på dem i hagen och öm eventuella skador o.s.v

Cecilia.S
6/7/17, 7:52 AM
#12

Härligt att det gick bra :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: