Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 710 ggr
[Shia]
2017-05-23 15:15

vilket gymnasium? förutom wången....

såhär är det, jag vill bli en kusk och monté ryttare som kör i eliten (men även ha någon ridhäst å tävla dressyr å hopp med för skojs skull), fara till frankrike(så fort som möjligt) och rida i träning, lopp osv. samt köra ofc. Men jag har ingen aning vad jag ska välja för gymnasium. Är sugen på att gå något ridgymnasium då jag- om jag inte blir kusk/monteryttare vill bli beridare/tävlingsryttare.

Jag hade tänkt att wången skulle vara perfekt- köra, rida monté samt även lite vanlig ridning. (bor i norra sverige så skulle bo där heltid) MEN, syrran började där för några år sedan, ksk 2-3, allt verkade bra. Men det visade sig vara en fasad. Fester flera gånger i veckan, högljudda, elever som sov på lektioner, de bra lärarna slutade, hästläraren orkade inte lära ut saker, trasiga vagnar, ofräscha hästar, begränsad stalltid, ja osv. (hon frågade om hon fick ta med sig en häst(skulle fått låna av travtränare här i närheten, helt okomplicerad, skulle få låna helt gratis(tränaren tänkte betala stallavgiften och eventuella vet kostnader osv) fick svar att det bara var å köra hit den, bara skriva på papper(så planerade köra upp hästen till helgen) dagen efter- nä du måste ställa dig i kö, i 2 an ksk du kommer in med hästen. medans de som "trängt" sig och misskött sig, de fick ta med häst direkt..

Men som sagt, vet någon här ett bra ridgymnasium(där man ej behöv ta med egen häst) som man kan bo på?

just nu, rider jag 1-2 hästar/dag(2 ridskolor, 2 privat stall- travtränare, samt hos mina kompisar.) kör några gånger i månaden(oftast värmning till lopp, (storhäst) (är 14) , körde ponnytrav 9-12 år.samt börjat rida monte nu(får hjälp av monteryttare.)

Annons:
ladygrenners
2017-05-23 16:11
#1

Vretagymnasiet i Östergötland finns ju. Gick där själv som gymnasieelev, dock inte hästutbildningen, utan en utbildning med djur (lantbruksdjur, häst, hund, katt, övriga sällskapsdjur, alltså inte enbart hästutbildning). Nu har de ju fräschat upp skolan med nybyggd skolbyggnad, nybyggda elevhem och sådär mot hur det var när jag själv var elev där för ca 9 år sedan. 

Hästutbildningen är väldigt populär, men den är inte en renodlad utbildning mot trav och travsport, utan innefattar även andra grenar inom hästsport utöver skötsel osv. Om det är trav du vill inrikta dig på så är det kanske inte ett förstahandsval för dig, men du kan ju besöka skolans olika hemsidor o sociala medier och bilda dig en egen uppfattning :) (Vretagymnasiet Stallet på FB bland annat). Googla runt! 

Lycka till! 😃

/Ladygrenners

jagga-ewe
2017-05-23 22:12
#2

Sötåsen i Töreboda har inriktning Trav och Ridning. Båda är förlagda till Axevalla. Sen tror jag att man kan ha egen häst med sig på Sötåsen, har för mig jag hört om de som haft det. Egen hund är iaf okej, det har min kompis' dotter som läser där nu.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: