Annons:
Etikettridning
Läst 1223 ggr
isabellevictoriak
2017-05-20 15:57

Skaffa häst

Min mamma och jag går i tankarna på att köpa häst inom snar framtid, hästen ska ridas av mig (17) och min lillasyster som är 11. Jag har ridit i ca 7-8 år och min syster i kanske 2-3 år. Vi har gått igenom den ekonomiska biten och har planerat bra, vi ska tex spara ihop en buffert till oväntade kostnader och till själva hästköpet. Min mamma rider inte längre men har förut jobbat i bla travstall och hjälper mig och syrran på ridskolan osv. Så vad ska man egentligen kunna när man köper häst? Hur länge ska man ha ridit? Finns det något speciellt man bör veta? Vilken ålder bör hästen/ponnyn vara? Tar emot alla tips och råd. Observera att vi funderar på att köpa häst om ca 1 år eller mer så vi har god tid på oss att planera:)

Annons:
[134643]
2017-05-21 16:48
#1

Kul! Det låter ju superbra att både du, din syster och din mamma känner er relativt redo :) Det kan ju vara så att er mamma får ställa upp ibland om ni har väldigt mycket med skola och liknande! 

När det kommer till tid som ni har ridit så finns det väl inget exakt svar. Att rida inför tränare då och då är bra, och för hästens skull är det bra om den också får ridas i korrekt form, får bygga rätt muskler och ridas på ett hållbart sätt regelbundet.

Men jag tycker att det viktigaste är att man har någon hästkunnig i närheten som man kan fråga och få hjälp av. Sen att ni såklart kan grunderna, kan se ifall något är fel, känna om hästen är halt, kunna ta hand om sår, och grundläggande foderkunskaper. Så att ni kan ta det övergripande ansvaret och se till att hästen mår bra :)

Eftersom att din syster fortfarande är relativt ung kanske en läromästare skulle vara en bra ide, kanske en D-ponny? På så sätt kan hon få en relativt trygg häst, men ni kan båda utvecklas som ryttare.

[Shia]
2017-05-23 15:49
#2

jag skulle tro att en större D ponny/liten storhäst skulle funka bra? beroende på vem som ska rida mest.  (tänk din ponnytid är ju snart över tävlingsmässigt), men om din lillasyrra ska rida mest så har hon den tiden kvar:)

se bara till att ha den i ett stall med folk med bra rykte, och hästkunniga. träna för tränare regelbundet, och ta rätt beslut. ponnyn ska ksk inte vara allt för ung, eller gammal. 8-11 års ålder skulle nog vara lagom. välutbildad. köp inte en häst endast för priset(om ni hittar en som verkar bra för 7500… ofta något dålt fel) och ta inte en allt för svår:) provrid MÅNGA och låna helst en månad eller två.

Upp till toppen
Annons: