Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1155 ggr
[134643]
5/17/17, 10:29 PM

Pay and Jump

Hejsan! På söndag ska jag och min häst ut på vår första pay and jump, det blir den första för både honom och mig. Är 100% nybörjare, hade inte tänkt tävla, har aldrig varit på en tävling tidigare, men här är vi 🤐 Vi är anmälda till 40 cm klassen, den lägsta, för att känna av hur det går, och kan sedan anmäla oss till en högre klass när vi väl är där. Men jag har som sagt ingen koll på hur det hela fungerar. Åker självklart med någon som kan, men det var ett tag sedan hon var ute på tävlingar också 😃

Så hur går det till? 40 klassen startar 9.00, när ska vi vara där? Anmäler man sig när man kommer dit och får då också startplats? När kan man gå banan, när får man reda på hur banan ser ut? Hur tidigt bör man börja framridning, hur går den till? Ropas det ut när det är ens egen tur, brukar det oftast vara 2 på banan samtidigt? Ställer man in hästen i transporten mellan klasser? Andra saker att tänka på?

Som sagt, har verkligen noll koll och uppskattar all information och tips som jag kan få! 😃

Annons:
Cecilia.S
5/18/17, 9:25 AM
#1

Kul med en P&J! :-) Det var en massa frågor, men jag ska försöka svara på alla. När du kommer fram tilltävlingsplatsen hänvisas du till en lucka, där du ska parkera ekipaget (bil+transport/hästbil/hästbuss). Innan du tar ut hästen ska du gå till sekretariatet och eventuellt visa upp passet, så att dom vet att ni är där och kan kryssa i närvaro för era starter. Efter anmälningen kan ni gå och kolla hur banan ser ut. Den brukar vara uppsatt på en vägg i närheten av sekretariatet, om ni vill kan ni fråga vart den sitter. Banan brukar öppna ungefär en halvtimme innan start, då kan ni gå banan. Observera dock att banorna kan vara olika för båda starterna, men det kommer högst troligen vara samma bana. Efter att ni har lärt er banan ska ni lasta ur hästen - den måste ha träns på sig! När ni känner er klara är det dags för framridning, tid för när framridningen börjar brukar gå att läsa i ett ryttarmeddelande eller i annat dokument med information inför dagen. Ekipagen till framridningen kallas in utefter startlistan, så håll er på plats. Därefter ropar dom ut er när ni ska till framhoppningen, därefter hoppbanan. Framridning och framhoppning ser väldigt olika ut för varje ställe, men var noggrann med att kolla upp vilka varv ni ska förhålla er till. Ibland får man enbart rida i vänster eller höger varv. Det kan ni fråga personalen. Observera dock att ni kanske måste rida fram innan ni går banan om ni har en tidig start och vill ta god tid på er. Anmälan sker när den öppnar: på en webbsida som klubben är uppkopplad till. Anmälan sker inte på plats, det kan gå men då tillkommer en extra avgift - då gäller det dock att klassen inte är fullbokad/tävlingen inte är det. Startplatsen ser ni sedan på samma sida som ni har anmält er på. På banan är det vanligt att man är två samtidigt, sedan kan det finnas en ring mellan framhoppning och tävlingsbana där ca 1-3 ekipage får vänta på sin start. Så att det går smidigt och snabbt. Det varierar väldigt mycket beroende på tävlingsplatsen. På framhoppning och framridning brukar det vara mellan 5-8 ekipage samtidigt (tillsammans 10-16). Ni får själva välja vart ni vill ha hästen mellan klasserna. Det beror mycket på nästa starttid. Det här är mina egna erfarenheter som svar på dina frågor. Allt beror på tävlingsplatsen.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

[134643]
5/18/17, 9:33 AM
#2

#1 Tack så hemskt mycket, massa bra information! 🤗 Startlista, får man det när man kommer dit? 

Vi åker i alla fall enbart dit för att testa på och ha kul, det är en travare som bara hoppat ett fåtal gånger, men han tycker att det är galet kul. Så jag ska försöka trycka ner nerverna och bara ha kul - så att han också tycker att det är kul! 😃

Cecilia.S
5/18/17, 4:24 PM
#3

Du kan fråga efter en startlista i sekretariatet, men det kan vara bra att ha kollat upp start innan "tävlings"-dagen. Så att du vet på ett ungefär när ni ska åka :-) Alltid kul att bara åka iväg! Det är rätt inställning ;-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Upp till toppen
Annons: