Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2308 ggr
mikatherider
5/16/17, 9:49 PM

Artros, uppgiven matte :(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej kära hästvänner, jag är i desperat behov av hjälp. Förbered er på en lång historia. 

Förra året började min häst bli tydlig knackig och snubblig, tills en dag när hon gick omkull på ridbanan under longering. Då ringde jag direkt ut veterinär som gjorde en hältutredning och konstaterade kraftig hälta på minst två ben. Vi fick därför en remiss till djursjukhuset redan några dagar senare och åkte in. Där gjordes ytterligare en hältutredning och vid första böjprov konstaterades kraftig hälta höger fram och vänster bak. Efter att dem lederna har bedövats gjordes ännu ett böjprov och då konstaterades hälta även på vänster fram och höger bak. Med tanke på hur kraftig hältan var så skickades vi direkt in till röntgen där plåtarna visade grov artros höger fram kotled och kronisk ledinflammation vänster fram kotleden. Bakbenen visade inga röntgenförändringar och veterinären misstänkte inflammationer i haserna på grund av avlastning för frambenen. Hon behandlades med kortison i alla benen och gick på metacam. Vid nästa återbesök var den en klar förbättring, hon var ohalt på båda bak. Hon behandlades igen på vänster fram och höger fram. Vid det andra återbesöket var hon helt ohalt! Vilken lycka :D Veterinären betonade dock att hon inte friskförklarar henne eftersom hennes skador är kroniska, vilket jag är helt med på såklart! Hon fick under denna tid gå i en mindre rasthage med en annan häst, de gick ute mellan 7-21, men med väldigt begränsad rörlighet, efter ordination av veterinär. 

Efter detta började jag träna upp henne från marken med hjälp av min tränare, jag tränar akademiskt så det blir ju en hel del stärkande longering och groundwork. Hon gick från klarhet till klarhet i allting. Efter nyår drog jag av bakskorna och det märktes solklar skillnad! Hon rörde sig friare och kändes lättare på något sätt. Vid nästa skoning tog vi av framskorna och påbörjade rehabiliteringen av framhovarna, hon har rätt taskiga platta ankfötter fram. Hon svarade positivt direkt och det börjar växa ut en hov med korrekt vinkel och hon ömmar nåt fruktansvärt så hon går självklart med boots. Den ökade blodcirkulationen gjorde att benen vart superfina och även här höjdes kvalitén på hennes rörelsemönster avsevärt! Det var lite som att hon svävade på moln. Det ska kanske tilläggas att hon tidigare ömmat vid skoning på grund av hennes otroligt tunna hovväggar så hon blev lyckligare än nånsin att slippa skor! Det gick så mycket framåt att jag till och med började rida lite på henne, kanske 20 minuter nån gång i veckan. Hon som tidigare varit väldigt seg bjöd på sig och när jag satte mig upp så galopperade hon iväg med mig i ridhuset, flera varv åt ena hållet sen saktade hon av och galopperade åt andra hållet. Sen stannade hon och frustade - hur nöjd som helst! Oj vad jag grät! Känslan efter ett år av rehabilitering (och oändliga promenader på raka vägar) var magisk. Vid det här laget var hon stark från marken och vi båda var rätt så nöjda med allt, jag älskar nämligen att jobba från marken så mitt mål var att kanske rida någon gång i veckan (för hon älskar det) och göra resten från marken. Hon tycker om att jobba med groundwork, då lyser hon upp. 

Men gården jag bodde på var inte vårt hem och efter detta år var det dags att flytta hem. Det enda som saknades på den tidigare gården var ju en flock och en ordentlig hage, så hon var överlycklig att komma hem. Hon passade direkt in i flocken och de sista pusselbitarna föll på plats. Hon går nu på fri tillgång och äter ordentligt (hon har svårt att hålla vikt), så jag kunde sänka lusernen från 3 liter per dag till 1 liter per dag. Ungefär där började hon falla isär. Det började med att en annan häst i hagen började valla henne och hon svullnade genast upp runt kotleden på höger fram. Ju mer jag rörde på henne desto sämre blev det så efter samrådan med veterinär fick hon gå endast i hagen och jag rörde henne inte mer än hon ville. Efter mycket om och men fick vi sära på flocken så min häst och den andra hästen kom isär. Hon blev genast bättre i frambenet och jag började försiktigt ta lite promenader. En dag var hon så explosiv så jag gick ner till ridbanan och hon showade off, haha. Här skulle det visas hur man gör slutor och öppnor och fina galoppfattningar. Lite spansk skritt blev det också, och jag hann knappt med att säga någonting. Dagen efter detta började brunsten och hon började valla en av valackerna i hagen (man måste ju hålla undan sina män). Hon blev sämre redan samma dag. Efter några dagar när hon var på samma dåliga nivå hela tiden, tröttnade han på henne och sade ifrån. Så nu bossar han och den andra valacken hon går med runt med henne (hon brukar bestämma). Hon blev då klart sämre och svullnade också upp på vänster fram carpus (dagligt tal framknä).

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #454545} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #454545; min-height: 14.0px}

Så nu är hon alltså svullen på höger fram kotled och vänster fram carpus och jag vet inte vad jag ska göra!! Hon blev så deppig av att gå litet med en häst och trivs verkligen i flock. Tilläggas ska väl att hon står med back on track över natten och det hjälper, hon är 13 år. Ska jag ställa henne själv tills vidare? Ge någon ört? Har tänkt prova djävulsklo. Har prövat gurkmeja och ingefära, det äter hon inte. Nypon har hon fått utan märkbar effekt. Just nu lindar jag med back och track underlägg och går lite med henne varje dag, det hjälper lite grann. För övrigt är hon glad, äter som hon ska, kommer alltid i hagen, går gärna promenader men inte för länge. Jag känner mig så uppgiven!! Alla tips mottages!! 😭😭

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Annons:
Cecilia.S
5/16/17, 9:56 PM
#1

Oj så mycket ni har varit med om! Intressant att läsa om, följer helt klart tråden. Tyvärr känner jag mig inte tillräckligt säker för att ge några råd, men jag tycker absolut att du borde samråda med veterinär igen. Det verkar ha funkat bra tidigare? Stort lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mikatherider
5/17/17, 11:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har idag pratat med veterinären som röntgade henne. Hon sade i princip att svullnaden kommer att komma och gå förmodligen, när hon mår sämre och bättre. Hon rekommenderar att röra på henne men inte mer än vad hon vill och bjuder på. Att jag ska undvika galopp, särskilt i vänster varv där hon tydligt bryter av för att det blir för jobbigt. Hon tyckte också att jag ska se över vad jag vill göra med henne och väga det mot vad hon mår bra av och klarar av. Hon menar också att om svullnaden blir värre av promenader när påfrestningen på lederna är minimal är det inte bra. Men så länge hon inte haltar tyckte hon att jag skulle avvakta. Om lindande funkar, ska jag fortsätta med det. Vad tror ni? Har ni några fler exempel på örter? Har hört om brännässla? Har som sagt beställt djävulsklo men den har inte kommit än. Liniment? Kyllera? Inte kan man tro att det är något fel på damen så glad som hon verkar 🤔

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Lona
5/18/17, 9:42 AM
#3

Testat laser och någon equiterapeut? Jag har inte så stor erfarenhet av det på hästar, däremot på hundar där det gett god effekt. Nu är ju en hund och en häst inte samma art, men min hund som varit lite skruttig i rörelseapparaten (gammal skada) får en mix av MSM, gurkmeja, glucosamin, kondroitin och nypon. De tillskotten går även att ge häst men har ingen aning om dosen. Hyaluronsyra kan också vara bra, likaså djävulsklo som du nämner. Observera att t ex djävulsklo INTE ska ges tillsammans med NSAID-preparat som Metacam! Det kan ju vara värt att testa lite alternativa vägar, så länge man håller koll på hästen och inte låter det ersätta veterinärvård när det behövs. Se upp nu när det börjar bli mer gräs också så att hon inte går upp för mycket i vikt även om hon är lite svårfödd! Tänkte på det du skrev om longering, nu vet jag inte om man longerar på annat vis när det är akademiskt men undvik volter och böjda spår så mycket som möjligt, i synnerhet små volter. Kan som sagt inte akademiskt men vi har en häst i stallet med artros, han tömkörs rätt mycket på vägar mm (dvs inte i paddocken), där han får gå relativt rak men ändå i en trevlig form. Lycka till med din häst! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: