Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 4710 ggr
Sugar Mist
2017-05-16 21:42

Börja lära in frihetsdressyr

Halloj!

Har ett ungsto som jag är väldigt sugen på att pröva frihetsdressyr med, men hur börjar man?
Hon är väldigt snäll, lugn och trevlig "för att vara unghäst", har inte påbörjat inridningen mer än att jag lägger armen över ryggen etc och gör henne bekväm med det, hon har varit sparsamt hanterad fram tills för ett par månader sedan och tycker flooding är en grej som inte passar för mig.

Tycker det ser väldigt trevligt ut, frihetsdressyr alltså, men hur börjar man?
Kan ni ge några tips för en newbie som mig?

-

Annons:
JoannaLi
2017-05-16 22:18
#1

Jag börjar med follow me. Dvs jag vill att hästen lös ska kunna lugnt och respektfullt gå bakom eller intill mig, inte ha bogen framför min höft. Godis får man när man kommer till mig/följer med, tryck om man går fel (dvs tränger eller dyl.) I olika tempon och gångarter, halter, förflyttningar etc. 

Sen går jag vidare till att flytta för tryck, framåt, bakåt, sidled, diagonaler, framifrån, bakifrån, från sidan, snett bakom, snett framför etc. 

Vidare till att kunna gå ifrån hästen sakta, med bibehållet tryck och position. 

Påbörja voltarbete, hålla en stadig volt, öka/minska voltstorlek för "mentalt" tryck/tryck från kroppsspråk utan fysisk kontakt, byta håll, göra halter. 

Till sist börjar vi jobba med samling, skiften, gångartsbyten, dressyrövningar etc. Skitcoolt när man kommer till det här stadiet. (Kom hit med fd varmblodstravaren, kunde länga/korta form med kroppspråk, ändra voltstorlek, utföra t.ex. öppna/sluta på volt, och så hade vi börjat jobba med samlade galoppfattningar. Det tog dock närmre 3 år, något pass i månaden, om jag inte minns fel?). 

Allt lös, alltså! :)

Det är iaf vad jag menar med frihetsdressyr :)

Sugar Mist
2017-05-16 22:28
#2

#1 Spännande! Ska lägga upp en plan och fixa lite imorgon och ta ut henne i paddocken och testa följsamheten! Tack 🤗

-

JoannaLi
2017-05-16 23:08
#3

#2 Jag kan varmt rekommendera Klaus Ferdinand Hempflings Dansa med hästar! Jag blir lika hänförd och inspirerad varje gång jag läser den 😍

(Sen finns det såklart mycket däri som man kanske inte håller med om, iaf jag, men grundtanken brukar inspirera mig så galet mycket. Nu var det längesen jag läste den, så är den inte alls som jag kommer ihåg så ber jag om ursäkt 🤐)

Sugar Mist
2017-05-19 01:28
#4

#3 Nu vart jag inringd dagen efter till jobbet så sysslade lite med det igår(18/5) och hon är väldigt duktig på just "följa John" och att stanna när jag stannar, flytta sig, backa etc för det har hon tränat för ett par månader sedan, enligt hennes ägare.

Så, jag släppte henne i paddocken och manade på lite och hon började efter lite traggel och "ajjabajja inte ställa sig i hörn, inte vända håll" gå in på en volt i trav och hon vill vill vill gå in i galopp en hel del men tar inte ut volten utan går på en rätt liten volt så ska köpa en ordentligt longeringspiska då jag just nu använder ett dressyrspö.

Det är sååå spännande att träna häst och hon är så framåt när det gäller nya saker!

-

axa
2017-05-22 10:32
#5

Jag skulle inte använda longerspö som nybörjare så vida hästen inte är helt ok med det. Frihetsdressyren har så många grunder och jag tror lite att var och en får skapa sin egen utifrån sin häst. Energin och viljan ska komma inifrån och för att hästen vill det. Din energi ska spegla hästen. T.ex om jag själv börjar galoppera och "lyfter" min energi, så fattar han galopp utan att jag ger ett specifikt inlärt kommando. 

Och respekten är också något att lära in. Jag har utgått att min häst får variera sig utifrån vart jag är parallellt till honom och vart jag ber honom gå med min kropp och röst. Jag kan be honom gå större volter och mindre volter på så sätt.

Här är en video på oss vid löslongering med fokus på avslappning så att han rör sig lång och låg i trav och här är en video i 'longering' halsring med skritt, trav och galopp. Står inte mycket i mitten, då jag vill kunna visa vad som önskas utav honom med mitt kroppspråk. Jag använder dressyrspö, har använt körspö (enklare variant att arbeta med än longerspöt i många sammanhang) men kom fram till att det var för mycket för att korrigera de fina detaljerna med och bara i vägen.

Vid löslongering arbetar vi med ställningen, för har du en häst som inte är ställd så kommer den inte hålla sig på böjt spår. Lärde ställningen i grimma och nu sitter det 100% även lös. Ställningen ska omfatta nacke + bog.

Tyst
2017-05-23 15:54
#6

Jag hade det fina privilegiet att få umgås med en häst som tränats frihetsdressyr med massor i flera år, som var superduktig.
Ägaren släppte in mig och hästen i ett ridhus, så gav hon mig tips på vad jag kunde prova. Hon hade något hon kallade att "rida från marken" då man skulle gå eller springa vid sadelläget på hästen och styrde den med kroppsspråk att genomföra ställningar, skänkelvikningar, öppna och sluta, piaff mm. Man kunde även "skicka iväg" den med ett tecken (det var som en leksignal, hästen galopperade iväg och bockade och stegrade i världens glädjerus. Kom sedan tillbaka med fullt fokus när man gav en signal att avsluta ) Det var det häftigaste jag varit med om. 
Den kunde även hämta föremål, ligga, sitta osv på kommando.
Det finns ju ingen hejd på vad man kan hitta på!

Dock skulle jag precis som första svaret börja med en följ mig/kom/lyssna övning. Det är a och o i frihetsdressyren att hästen håller fokus på sin människa

Annons:
Sugar Mist
2017-05-23 20:23
#7

#5 Ska ha det i bakhuvudet, tack! 🙂

#6 Ja jag tycker det är jäätteintressant med det, ska bli spännande att se hur hon kommer bli när hon släpps i paddocken, om hon fortfarande är lyhörd :)

-

Upp till toppen
Annons: