Annons:
Etikettavel
Läst 1451 ggr
[Zofiaz]
2017-05-08 16:33

Svensk Ridponny/Svenskt Varmblod

Jag är riktigt dålig på det här med raser, ännu mindre förstår jag av Svenskt Varmblod och Ridponny som ras med alla förädlare som finns och så vidare. Om man korsar dessa med varandra, är det då höjden på avkomman som avgör vad den ska registreras som? 🙂

Annons:
Cezanne
2017-05-09 10:23
#1

Varmblod är en hästtyp och inte en ras. Det finns varmblodiga ridhästar och varmblodiga travhästar. Många tror att varmblod är en ras och att det är travhästar som menas men det är alltså en missuppfattning. Varmblodstravare är en korrektare benämning. Varmblodiga ridhästar är det som många kallar halvblod.

Ridponny är inte en homogen ras utan framkorsad genom främst ponnyraser med ädlare hästar. Korsar du en ridponny med en varmblodig ridhäst kan det bli en ridponny eller en korsningshäst beroende på stammen.

Korsar du en ridponny med en varmblodig travhäst blir det en korsningshäst som inte är godkänd i något förbund.

Gronstedt
2017-05-09 11:51
#2

Tror att TS kanske menar SWB, som brukar kallas svenskt halvblod?

Cezanne
2017-05-09 22:04
#3

SWB står ju för swedish warmblood, d v s varmblodiga ridhästar.

jagga-ewe
2017-05-09 23:41
#4

Det går att regga hästar av annan ras som svensk ridponny.

Om en stoägare av nån anledning inte vill regga fölet som den ras det tillhör kan h*n regga det som svensk ridponny.

Har sett en häst som har DNA-bevis på att den är ren islandshäst men ändå är reggad som svensk ridponny. Dvs det finns DNAintyg på att den är efter en viss hingst, med isländsk stamtavla och undan ett visst sto, med isländsk stamtavla. Hästen i fråga blev dock inte reggad som islänning eftersom den var resultatet av en tjuvbeteckning och hingsten var inte godkänd avelshingst. Då kostar det multum att regga fölet. Istället blev det ett ponnypass på den hästen. Det står alltså svensk ridponny i passet.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Cezanne
2017-05-11 16:11
#5

#4 att registrera en häst i ridponnyföreningen och att registrera den som ridponny är två olika saker.  En korsningshäst har raskod 93 medan en renrasig ridponny har raskod 43. Raskoden är de två första siffrorna i hästens registreringsnummer. T ex har SWB 04 och engelska fullblod 01.

jagga-ewe
2017-05-11 19:04
#6

#5 Mycket möjligt, fast den här hästen har ett regnr som börjar på 60. Men det står ras: svensk ridponny i hästens pass. På ägarbeviset står det dock korsningsponny, det är ju lite intressant. Samma regnr på båda ställen.

Islandshästarnas regnr börjar med en landskod, SE för Sverige, IS för Island, NO för Norge. Därefter hästens födelseår. Min märr börjar med SE2003, makens gubbe har IS1992 först.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annons:
Cezanne
2017-05-12 20:38
#7

# 6 Om du tittar med listan på raskoder till höger på denna sida ser du att 60 står för korsningshäst http://www.xn--blbasen-fxa.se/sh/anmalan/Anmalan?a=steg_02&btf=2013222

En häst kan vara registrerad i en rasförening fast den inte är renrasig, t ex får du registrera en avkomma till ett travarsto och en godkänd SWB-hingst i SWB (men inte tvärtom) men den får ju inte raskod 04.

jagga-ewe
2017-05-12 21:47
#8

#7 Det stämmer säkert, jag säger inte att du har fel. Jag bara påpekar att det står en sak i passet o en annan på ägarbeviset. Och att det inte står nån raskod i islänningarnas regnr.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Upp till toppen
Annons: