Annons:
Etikettövrigt
Läst 711 ggr
Cassie01
4/27/17, 5:12 PM

Låna ut på foder

Som rubriken lyder så ska jag låna ut min ponny på foder i höst pga att jag börjar gymnasiet. Men eftersom att det är första gången jag lånar ut en häst så har jag galet mycket frågor! Visst ska dem besiktas även fast de ska lånas ut? Vad är viktigt att ha med på kontraktet? Har hört många säga att det är bra att ha lite för mycket punkter på kontraktet, även saker som kanske är självklara för en själv. Det är en familj som verkar helt fantastiskt bra som är intresserade. Min ponny har fång och de har erfarenhet av det vilket är jättebra. Dock känner jag dem inte och de bor två timmar bort så är det värt det? Jag har utsett mig själv till Sveriges största kontrollfreak och vill liksom ha koll på allt (så jobbigt) så det känns läskigt att lämna ifrån sig sin bästa vän. Kommer inte på några mer frågor nu, men om jag kommer på något mer så skriver jag i kommentarerna. Tack på förhand.

Annons:
[Wijnja]
4/27/17, 5:17 PM
#1

Den som ska låna din ponny ska stå för kostnaderna inte du

Gronstedt
4/28/17, 9:12 AM
#2

Foderavtal kan utformas som parterna vill - det viktiga är att man pratar igenom det noga och är överens och sedan utformar ett tydligt kontrakt som båda parter godtar. Ganska vanligt är att ägaren står för försäkring och fodervärden för allt annat.

Viktigt att ha med är:
* Hur ska hästen hanteras och fostras? (Är det viktigt för dig att de har exakt samma syn på hästhantering som du?)
* Vad händer om någondera parten vill/måste avbryta? Kan du till exempel ta hem hästen med kort varsel om fodervärden får en allvarlig sjukdom? Kan du begära att få hem hästen om den ser ut att vantrivas? …
* Vilken utrustning medföljer och hur ska den hanteras/användas? Vad händer om utrustning går sönder/måste bytas? Vem ska till exempel betala ny sadel? Nya täcken? Vill du att en viss sadelutprovare ska kolla sadeln varje halvår? Får fodervärden använda annat bett? …
* Ska hästen vara skodd eller inte? Använda boots? Kräver du att en viss hovslagare/hovvårdare ska användas? …
* När och mot vad ska hästen vaccineras? Ska du eller fodervärden hålla reda på det och se till att det blir gjort? 
* Vem ska betala för veterinärvård som inte går på försäkringen? Ska en viss veterinär användas? Ska fodervärden ta hela ansvaret eller rådgöra med dig inann veterinär kontaktas? …
* Kan/får/ska hästen gå med andra i hagen? Bara ston? Bara valacker? Blandad flock? …
* Kan/får/ska hästen gå på bete? Bara vissa tider? Bara viss marktyp? Bara grushage och hö? …

Som sagt, prata igenom allt noga och skriv ett utkast med alla punkter du och fodervärden kan komma på. Sedan kan ni säkert förkorta och sammanfatta en hel del innan ni skriver det som ett kontrakt. Men man kan aldrig kommunicera för mycket 😉.

Lona
5/1/17, 5:24 PM
#3

Det finns bra kontrakt färdiga som tar upp det mesta, tror vi köpte i en bokhandel men det finns säkert på nätet. Och ja, det är lämpligt att veterinärbesiktiga hästen innan, det har ägaren stått för när jag har haft häst på foder/lämnat ut häst.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: