Annons:
Etikettridning
Läst 554 ggr
Greifi
4/13/17, 8:00 PM

Vill springa in i den andra hästen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har ett problem som inte är så himla aktuellt för mig just nu då jag oftast inte rider den hästen, men vill ändå veta hur jag ska göra. Vi säger att hon heter Manadis! Varje gång jag rider på Manadis tillsammans med en kompis som rider en annan häst, vill då Manadis springa efter/springa in i den andra hästen. Jag förstår att det är så eftersom att det är ett flockbeteende och den andra hästen är den som bestämmer över Manadis (ledare i flocken alltså). Manadis är alltid såhär och ska springa in i den andra hästen då vi rider, alltså nästan så vi krockar, och i vissa fall är det svårt att kontrollera. Det är mer så när vi travar, töltar eller galopperar. Vore jättebra om jag visste hur jag ska agera, ska jag bara styra iväg när det händer? Eller kanske göra några övningar? Tacksam för svar :)

Annons:
jagga-ewe
4/14/17, 7:56 AM
#1

Jag har oxo ett ranglågt sto som vill "åka svans" på andra hästar när vi är ute. Dvs hon vill helst av allt gå med nosen i den andra hästens svans och inte behöva ta det egna ansvaret för att ligga först. Jag har jobbat med detta en hel del, och det går sakta bättre. Dels har jag fått jobba på att få min häst att lita på att JAG är ledare nog att ta ansvaret för var på vägen vi går. Dels har jag fått jobba på att hon ska lyda mina sidförande skänklar och inte smita in i rumpan på hästen före.

Sen har vi några ranghöga hästar i stallet som bara inte vill tolerera att min ranglåga dam går före dem. Deras ryttare måste även jobba emot detta. För det räcker med att nån av dem vinklar örat lite så är det tvärnit från min häst och inget jag gör kan få henne att tänka sig gå upp jämsides den hästen. Man utmanar inte nån som är sååå mycket högre i rang.

Samtidigt, under senaste året har mitt sto klättrat lite i rang i hagen, och är nån av de lägre stående hästarna med ute så är min häst en ren bitch och vägrar släppa fram de hästarna. Nu senast jobbade jag stenhårt på att hålla henne efter en av de låga hästarna när vi galopperade. Min häst såg till att komma jämnsides, den andra hästen galopperar ganska sakta, och gjorde helt enkelt en ful grimas mot den hästen! Jag lovar, det såg ut som hon grimaserade! Det lägre stoets ryttare skrattade så hon höll på att ramla av.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Greifi
4/14/17, 10:39 AM
#2

Ja, tycker det är jättesvårt när hon håller på så ibland :/ Manadis är ju ranglåg men den andra hästen har inga problem med att hon går bakom, framför eller varsomhelst, det är mest hon som bara vill krocka in i honom. Hon lyssnar ibland, men det kan kännas som om hon har mer respekt för den andra hästen som ledare än mig. Kanske behövs mer ledarskapsövningar?

Upp till toppen
Annons: