Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 957 ggr
Petloveer
2017-04-13 12:52

Häst kastar sig ut genom grinden

Min häst har blivit rädd för eltråden på grinden. Jag kan inte ta ut honom längre då han fryser fast 2 meter innan grinden och när man öppnar kastar han sig bakåt eller om det är en öppen glipa så skenar han ut. Har försökt att ha grinden helt öppen och gå in och ut då går han jättefint men dagen efter kan han bara kasta sig ut igen eller vägra gå. Det är jättejobbigt då man inte kan ta ut hästen själv. Har någon några tips på vad jag kan göra, vi har även grindhandtag i paddocken så jag kan inte ta ut honom där heller, blir likadant som i hagen. Vill tillägga att jag haft han sedan november, har inte varit några problem tills för några veckor sedan.

Annons:
Petloveer
2017-04-13 12:59
#1

Kanske bör skriva att i måndags när det tog regnade och hon ville gå in var det inga problem. Kunde öppna grinden själv och allt, dagen efter var det samma veva.

Gronstedt
2017-04-13 13:13
#2

Förmodligen har han fått en stöt en gång. Det är mycket obehagligt och rädslan kan sitta i ett tag. Det enda att göra är att öppna grinden mycket och lyfta upp den så att trådarna inte ligger på marken och "tickar".  Om det går, öppna grinden helt och häng upp trådarna så de inte är i vägen alls och inte ligger på marken (kan vara svårt förstås om det är fler hästar som vill genom grinden). 

Träna så ofta det går, så småningom lär han sig förhoppningsvis att det inte är så farligt. Innan han lärt sig, var beredd på att han kommer att kasta sig igenom och se upp så du inte kommer i vägen. Var lugn och ointresserad och beröm sakligt när han tagit sig igenom, även om det inte blir så snyggt till en början.

Sommarek
2017-04-13 13:36
#3

Instämmer med #2 - och vill tillägga att öva i paddocken; det kanske är lättare än i hagen om där finns flera hästar. Tänk också på att du inte spänner dig själv, eftersom hästen plockar upp det hur lätt som helst. Prova att gå igenom utan att förvänta dig att han ska stanna (vilket man ju lätt gör efter några gånger med tvärstopp).

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Stallmima
2017-04-14 22:41
#4

Säger som de andra, öva öva och åter öva. Ibland kan hästen glömma bort händelsen med ev elstöt för att sedan komma tillbaks då den åter kastar sig. Lycka till!   🌺

Upp till toppen
Annons: