Annons:
Etikettövrigt
Läst 1835 ggr
tovesammi
4/12/17, 7:43 PM

Häst på tomten

Hej! I sommar tänkte jag rida hem min häst till vårat hus och ha honom på tomten under natten (från kvällen till morgon lunchtid dagen efter), och undrar om man kan på något sätt bli anmäld för det? Hittar bara om eget stall och lösdrift på tomt osv, men detta kommer bar vara under en natt. Vi kommer fixa vattenkar och har mkt gräs. Dock har vi grannar bredvid (villor) men räcker det med att fråga dom om det är ok att han står här en natt? (Då han kommer stå närmre än 25m ifrån tomtgränsen). Han kommer också stå ensam en natt men med mat är han världens snällaste, och jag har ägt denna häst i 8 år och vet att han inte stressar upp sig för att vara ensam. Mycket tillsyn. Han är alltså ej ensam mer än 24 timmar. Länka gärna inte utan berätta hur ni ser det, tycker det var svårt att tolka själv :)

Annons:
Tyst
4/13/17, 10:34 AM
#1

Jag skulle ringa eller maila jordbruksverket och fråga.

Annars, tycker jag det låter okej, så länge du sätter upp ett bra stängsel, ser till att vatten och mat finns, och sedan hade jag ställt klockan så jag kunde vakna två gånger på natten för att kolla hur hästen har det. Se även till att stängsla bort allt hästen kan göra illa sig på.

[Susanne M]
4/13/17, 12:17 PM
#2

Jag tror det räcker med att fråga grannarna.Se till att du frågar alla bara.

Maja Misthill
5/1/17, 1:46 AM
#3

Min mammas kompis skickade faktiskt brev och frågade något företag typ om samhället och dom svarade att om grannarna tycker det är okej så kan man ha e häst boende på tomten

Lona
5/1/17, 5:18 PM
#4

Tänk bara på (om det är en vanlig gräsmatta ni ska ha honom på?) att om det är blött i marken kan en häst trampa upp rätt snabbt så det blir geggigt. Men om man bor lite lantligare (jag antar att ni inte bor mitt i ett villaområde?) så kanske man har en bit av tomten lite mer vildvuxen :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Caf_Roy
5/18/17, 1:29 AM
#5

Vi har vid ett par tillfällen haft någon av våra ponnyer på besök hemma i trädgården, oftast över dagen men ibland också över natten. Ganska liten tomt med gräsmatta och rabatter och grannar runtomkring och det har gått hur bra som helst. Så länge du inte har grannar som aktivt ogillar hästar skulle jag inte oroa mig, vi förvarnade aldrig våra och dom tyckte det var jättekul att få se en häst i trädgården och kom och hälsade. Bara inte du eller hästen har något emot om dom skulle ha planerat att ha trädgårdsest eller elda löv (hände oss en av gångerna, grannarna försökte vara hänsynsfulla och väntade med att börja elda till de såg att vi åkt till stallet för då brukar vi vara borta hela dagen, så kommer vi tillbaka med en häst efter en timme när dom precis kommit igång). Se bara till att staketet är säkert och prata med grannarna om det är någon som reagerar negativt. Är det någon som kommer med synpunkter, erbjud dom att klappa och säg att det bara är över natten, den ska hem igen imorgon så borde dom låta sig nöjas. Och så länge man har en häst som inte stressar upp sig tål även en liten gräsmatta en övernattning.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[Shia]
5/18/17, 9:23 PM
#6

som de innan skrev- hör med grannar om det är ok, samt om det finns en kvarters förening eller ngt

Annons:
Caf_Roy
5/19/17, 1:26 PM
#7

#6 Jag skulle låta bli att fråga innan om det inte är någon nära granne jag är orolig för att dom har något emot det. De flesta skulle nog, om man frågar innan, tänka mest på det negativa och säga nej även om dom inte har några starka åsikter i frågan, mest för att det är främmande koncept. Men om det bara dyker upp en ponny i trädgården, som är jättesöt, väluppfostrad och ändå ska åka hem imorgon, så kommer samma människor tycka att det var jättekul och vilken fin ponny, får jag ge den ett äpple? Men har du några grannar som är knepiga, hästrädda eller allergiska är det bra att fråga dom först.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: