Annons:
Etikettridning
Läst 978 ggr
Greifi
4/12/17, 2:58 PM

Vågar man rids ut?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har ett problem som jag jättegärna skulle vilja bli av med! (: Jag kan börja med att berätta om senast jag red ut på min islandshäst. Annars lyssnar han alltid och bråkar aldrig. Jag red alltså själv på samma vanliga spår som vi tidigare har ridit och promenerat på flera gånger. Han verkar väldigt ofokuserad men lyssnar ändå på mig och när vi kommer fram en bit stannar han och lyssnar på något. Efter det börjar han galoppera, eller "skena", helt okontrollerat. Som tur är var det en åker bredvid så jag red in dit och galopperade i en cirkel tills han lugnade ner sig. Tidigare har han gjort samma sak och då har det inte alls funkat att bara bromsa normalt. Den tidigare gången hade vi på sätt och vis "bråkat" innan, då han var så pigg så jag drog mycket i tyglarna, och det gillade inte han. Självklart vet jag nu att det inte alls hjälper, och istället har jag börjat göra en volt när han blir alldeles för pigg. Den senaste gången vi red ut, som jag tidigare pratade om, hade jag inte för korta tyglar och han var inte så galet pigg, men ändå började han galoppera. Efteråt skrittade vi försiktigt vidare och han vägrade flera gånger att gå dit jag ville (där han hörde ljudet), men sedan lyckades jag att gå den vägen. Då efteråt var han ganska lugn. Detta är ganska svårt att förklara, men han börjar alltså galoppera okontrollerat när jag rider ut. På ridbanan är han världens lugnaste och snällaste, annars också, men när jag rider ut är han en annan häst. Dendär lite galnare hästen börjar visa sig när vi kommer mer och mer ut i skogen. Han har varit så när vi har ridit med andra också. Däremot var han samma lugna häst när jag red ut med en kompis som bara gick bredvid, och då jag kände mig riktigt säker. Jag har haft samma problem med min tidigare islandshäst, speciellt den senaste tiden. Bara när jag red själv dock. Då börjar jag undra om det är jag som gör något fel. Kan det vara att jag är nervös? Är det verkligen att han blir rädd för något eller är det något annat?

Annons:
[dynamitella]
4/12/17, 3:20 PM
#1

Känner igen detta. Hade samma problem med min gamla foderhäst. 
Löste det genom att ta flera dagar samma vecka och helt enkelt sitta av medans han fortfarande var lugn, för att sen leda honom fram och tillbaka runt stället som var läskigt/passande att springa på. Därefter satt jag upp och skrittade fram och tillbaka, sen i trav, och sen i olika gångarter, inkl halter.
I slutändan fattade han att inget speciellt hände där och att det bara var att marchera på. Ta med en vän om du är osäker, för absolut kan det vara nervositeten som smittar av sig på hästen :)

Tyst
4/12/17, 4:28 PM
#2

Men om du kan rida ut på en åker och rida volter när han springer iväg så är det ju inte okontrollerat 😉 Inte kritik utan mer menat som pepp - du har faktiskt inte helt förlorat kontrollen och är inte maktlös.

För mig låter det som att han helt enkelt vid några tillfällen blivit rädd och rusat iväg. Det är ett problem som man måste ta tag i. Frågan är om han märkt att det funkar att göra så och därmed har satt det i system, att fnatta till "iiih vad läskigt vi springer fort" bara för att han får utlopp för sin egen pigghet då om du förstår vad jag menar. Fundera på vilken sort det är, det kan även vara en blandning. Sen får man ta itu med problemet utefter det. Dock skulle inte jag ta tag i det innan jag tagit tag i min egen rädsla - för det låter även som att du själv är en del av problemet, och så att säga möjliggör beteendet. Det finns mycket information om man söker på google om att lugna sig själv vid rädsla. Ibland märker man ju inte själv att man är rädd, det finns många olika slags rädslor. Identifiera den sort du får när du märker att han kommer rusa iväg. Skriv ner exakt vad kroppen gjorde, vad han gjorde, och dina egna tankar - och jobba utifrån det.

Annars - som alltid - sitter sadeln bra? Mår han bra i övrigt? Är foderstaten okej? Är bett och tänder bra? Är ju alltid första grejen man skall fråga sig.

Greifi
4/12/17, 9:25 PM
#3

#1 Ja, tack! Ska testa det och se om det blir bättre. Känner inte precis att jag är så himla nervös heller men jag är antagligen det innerst inne. Ska iallafall se om det blir bättre när jag gör så :)

Greifi
4/12/17, 9:39 PM
#4

#2 Ja, antar att jag har ganska mycket kontroll om jag kan styra, men är ändå rädd att han börjar galoppera så när det inte finns mycket utrymme att "göra en volt" på. Det enda sättet att stanna honom när han galopperar så är att rida i en cirkel, och det går ju till exempel inte om jag rider på en liten stig mm. :) Han är alltid superlugn annars, och är som en ängel när jag rider på ridbanan mm. Det är just uteritten som fungerar mindre bra. När han har rusat iväg på det viset har jag iallafall inte hoppat av eller visat att "nu vilar vi och går hem istället", då jag har tänkt att jag isåfall belönar honom för att göra så. Jag har alltså gått upp och fortsatt på samma sätt som innan. Jag har alltid haft i tanken att fortsätta vara lugn, luta mig bakåt och bromsa försiktigt, alltså aldrig vara stressad och rädd. Ändå förstår jag om han känner av min rädsla just när det händer, då jag själv gör det. Jag känner mest känslan att jag garanterar att jag kommer ramla av när det händer. Jag kan googla runt lite om det, tack :) Måste mest tänka på att lugna ner mig, det är få gånger jag har ramlat av i just den situationen!

Greifi
4/12/17, 9:41 PM
#5

När jag och min familj var ute på en promenad med hästarna idag blev min häst rädd på samma ställe som innan. Kan det vara att han fick någon flashback av det som hände då? Detta var samma sak som med min tidigare häst då hon blev rädd på samma ställe på två olika tidpunkter.

smellcaramell
4/12/17, 10:36 PM
#6

#5 Ja hästar har sjukt bra minne, jag red en häst som var rädd på samma ställe i ett år p.g.a. han blivit skrämd av en fårflock där.. Men det är bra att lära in nödbromsar på hästen, jag brukar använda mig av 1. minimal volt(one rein stop) 2. styr mot fasta hinder, typ ett träd/husvägg. Viktigt dock att lära in detta när hästen är lugn o trygg för att få det att fungera när hästen är rädd

Annons:
Greifi
4/13/17, 12:27 AM
#7

#6 Ja jag brukar göra one rein stop när han inte lyssnar på det vanliga "dra i båda tyglarna". Det fungerar riktigt bra på honom även när han börjar galoppera sådär, men jag är mest rädd att det sker en olycka eller liknande om vi inte har tillräckligt med utrymme, och det är väl det som är det svåra med att rida ut för oss. Ska försöka träna in detta mer dock :)

Tyst
4/13/17, 10:15 AM
#8

Om han redan kan one rein stop är det jättebra. Jag får känslan av att han inte blir så förtvivlat rädd att han inte går att få kontakt med, då är one rein stop jättebra. Även på små stigar om man vet vad man håller på med. Så jag skulle etablera one rein stop bättre, öva lite på det i kontrollerade former. Framförallt testa att göra en one rein stop på liten stig i galopp i kontrollerade former för att känna efter hur det känns. Det kommer kännas jättekonstigt först men är det skog på båda sidor eller liknande kan han ju inte svänga in där och fortsätta galoppera, och då kommer han stanna. Det är samma som att styra in i hörnet i ett ridhus om hästen skenar där, nästan. Det man måste träna på är att veta hur det kommer kännas, och var man kan göra en one rein stop. Dock skall du aldrig styra mot skog eller annat om hästen är helt okontaktbart rädd, då kan hästen i blindo springa rätt in i träden.

Blir han rädd på samma ställen skulle jag vara superkonsekvent där. Ta med honom i grimma i promenad och bara vara runt det stället han är rädd, försöka lokalisera den exakta punkten han är rädd för, belöna med klapp och godis så fort han visar tecken på att slappna av och ignorera hans rädsla. Han får vara rädd, men han får inte gå där ifrån förrän du tycker att det räcker med träning.
När du rider förbi, var beredd med din fint inövade one rein stop. Så fort han börjar rusa var blixtsnabb med att stoppa det rusande beteendet och beröm massor när du känner att han slappnar av (inte innan då belönar du rädslan) Låt honom inte galoppera långt på volter och sådant, bryt av till trav eller ännu bättre skritt om du kan. Här gäller samma princip, det är okej att bli rädd, hoppa till, bli spänd, men det är inte okej att rusa iväg från dig.

Sen - jobba med dig själv. Jag upplever att jag kan vara mycket mer lugn när jag har en detaljerad plan för hur jag ska göra om en situation uppstår. Då är jag lugn och bara genomför det jag ska. Typ "Där vid stubben blir han rädd ibland, han brukar böja sig höger, hoppa iväg och sen skena. Jag skall därför ta förhållning på högertygel för att stoppa böjningen sedan skall jag ta tag i honom med en one rein stop, så fort han stoppar sin rusning framåt för den skall jag lätta lite på tygeln, slappna av och be om skritt…" gör mig lugnare än "Där borta vid stubben någon stans blir han rädd och om han blir det kanske jag kan ta en förhållning. Eller rida in på en volt där jag kan… vet inte vi får se"

Tyst
4/13/17, 10:16 AM
#9

OT men han är hur söt som helst ju 😃

Greifi
4/13/17, 11:12 AM
#10

#8 Tack så mycket, ska verkligen träna på det! Då tror jag även att jag automatiskt blir säkrare när jag vet hur jag ska göra om det händer. Har varit rädd att han skulle galoppera in i skogen, hoppa över diken mm om jag hade försökt göra one rein stop på litet utrymme, men jag antar att han är lite smartare än så :) Ska iallafall träna mycket på dessa saker med honom så blir det säkert bättre!

Tyst
4/13/17, 11:48 AM
#11

#10

Ja hästar är smarta (men också klantiga haha) det är därför det kan vara bra att träna på sånt där innan det är "skarpt läge" Så att du alltid har koll på hur/vad du kan göra utan att hästen skadar sig eller dig på något sätt.
I princip kan man dock säga såhär: En häst kommer inte att springa in i träd, stenar och dylikt (och i vissa fall inte hoppa några diken heller) om den inte verkligen springer för livet i totalpanik. 🙂

Lycka till!

Greifi
4/13/17, 2:13 PM
#12

#10 Ja precis, tror egentligen inte någon sånt skulle hända då han inte verkar vara i totalpanik, så jag borde försöka lugna ner mig lite mer sånna situationer. Tack :)

Greifi
4/13/17, 2:16 PM
#13

Btw, en till fråga om nån orkar. Om hästen galopperar så (och inte har värsta paniken heller), vad är bäst? Att nödbromsa hästen eller fortsätta galoppera till en säkrare plats om man ändå inte har något emot att galoppera lite?

Annons:
smellcaramell
4/13/17, 4:05 PM
#14

Beror på hästen och situationen. Har ridit en häst som skenade ner för en lerig äng, då avvaktade jag och gjorde one rein stop när det planade ut för att minska risken att gå omkull, medan jag absolut alltid "nödbromsar" om hästen exempelvis skenar iväg från en bil för jag vill inte belöna flyktbeteendet från bilen som ju faktiskt inte är ett farligt monster som kommer äta upp hästen 😉

Greifi
4/13/17, 5:04 PM
#15

#14 Aa precis det låter bra, man vill ju inte att det ska hända en olycka :-)

jagga-ewe
4/14/17, 7:47 AM
#16

Jag har varit med om en häst som hade liknande beteende. Det var inte min isis, det var min kompis' Connemara. Det fanns ett ställe där han alltid stack iväg som skjuten när kompisen red ut. Så när jag skulle rida hästen (på den tiden hade jag inte egen häst) ville hon inte låta mig rida åt det hållet. Fast en gång lyckades vi komma dit ändå, och hästen gick lugnt o stadigt förbi. Min kompis bara satt o gapade. WTF-moment typ. Nästa gång hon red drog han iväg. Nästa gång jag red så gick vi hennes vanliga väg dit o hästen var lugn. Till saken hör att jag visste inte exakt var han brukade dra, bara att det var nånstans på den vägen. Jag trodde det var längre fram.

Vad vi kom fram till, efter mycket analyserande, var att HON visste ju var det skulle bli fara av. Så hon spände sig och förberedde sig och blev lite rädd. Det kände såklart hästen. Och som det "dumma flockdjur" hästen är så tänker han om ledaren är rädd, då är det nog fan nåt att vara rädd för! Min kompis hade stenkoll på den där platsen, så hästen märkte ju att "där framme, vid den där stenen o det trädet och den lilla vattenpölen, där är det nåt som är SKITFARLIGT för min ryttare är nervös där. Bäst jag springer som bara helsike därifrån!"

När sen korkade jag kom upp på hästen så visste jag ju inte var det var han skulle bli rädd, så jag var ju inte nervös, hade inte koll på det där trädet men satt o spanade framåt efter någon annan fara. Så hästen brydde sig inte om att vara rädd där, det behövdes ju tydligen inte med en här ryttaren. Hon verkade ju istället ha koll framåt om det fanns några andra faror.

Så, min kompis fick jobba på att INTE förbereda sig, o hästen, på sken där. Det är lättare sagt än gjort, men de fick ordning på det. Det gäller bara att tänka på att hästen känner vad vi tänker på. ;)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Greifi
4/14/17, 10:27 AM
#17

Ja har faktiskt hört det någonstans också, att om hästen blir rädd av något på att speciellt ställe, kommer man själv förbereda sig för att hästen ska bli rädd nästa gång. Och när man är sådär redo så visar man hästen att "nu är faran kvar här". Det var det jag läste någonstans iallafall :). Nu hade han inte blivit rädd där innan, men när han stannade och tittade lite innan han galopperade antar jag att jag förberedde mig ifall han skulle galoppera. Då kanske jag bekräftade att det var en fara där.

Tyst
4/18/17, 10:54 AM
#18

#17

Bara ett litet "knäppt" tips. När det börjar bli ett invant beteende från hästen att rusa och jag inte riktigt får bukt med min egen "ojoj där exakt händer det… snart nu… alldeles strax" så brukar jag själv göra något helt otippat för mig själv för att bryta mitt eget beteende. En gång till exempel, sade jag högt till mig själv OJ VAD JAG GILLAR TÅRTA. Sen gick jag igenom alla tårtsorter jag visste och rabblade dem och försökte mitt bästa för att säga dem i bokstavsordning - vips så var vi förbi platsen. Både jag och hästen förvånande (Han hade rusat iväg på samma ställe i 7år)

Zadeira
4/18/17, 4:27 PM
#19

Jag minns en häst jag red som alltid tramsade på ett ställe när vi skrittade, men om vi redan hade farten uppe väldigt framåtbjudande trav när vi passerade stället gick han på som inget var konstigt. Kanske vågar du prova något liknande?

Upp till toppen
Annons: