Annons:
Etikettridning
Läst 1231 ggr
Hejsan1234
4/12/17, 11:57 AM

Osäker på att rida

Hej, jag har ett problem. Jag är en 14 år gammal tjej, har precist fyllt 14, som inte vet om jag vill rida. Jag har ridit lite förut men kan inte så mycket om det. Men jag älskar det. Det är inte det att jag tröttnat på ridning, för jag har knappt ens ridit. Men jag vet inte om jag är för gammal, så fort jag säger till mamma och pappa att jag vill börja rida på ridskola så kommer jag på att jag är 14 år gammal. Och jag kanske borde börjat rida tidigare, det kanske är försent. Jag blir så ledsen och får ångest över att jag tror att det är försent, för att en få vara nära hästar är min dröm. I somras var jag och min klass och testade att rida på en ridskola. Jag har alltid varit lite rädd och osäker när jag rider. Men när jag red där så glömde jag allt, jag har aldrig kännt mig så lycklig som jag var då. Jag ville bara sitta kvar på hästryggen och rida i evigheter. Hästen var precis den storleken jag gillar och väldigt snäll (även om ridskolehästar ska vara så). Men jag kände bara att vi klickade eller hur man ska säga. Ridläraren sa att hon tyckte jag va duktig och att jag fick prova att trava helt själv. Och det va så enkelt. Jag blev så glad att jag lyckades och nu så vill jag börja på den ridskolan mer en allt annat. Jag vet att ridning inte är en eller sport och att alla hästar inte är likadana, men jag tror verkligen att jag kan klara det. Men är jag för gammal?

Annons:
Hejsan1234
4/12/17, 12:02 PM
#1

Skrev fel, det ska stå "en enkel sport" inte "en eller sport"

Aleya
4/12/17, 12:03 PM
#2

Jag är 30 och vill börja rida. Och det finns ridskola för oss som är vuxna som vill rida. Så ja 14 är inget. Så tänk inte på åldern I detta fallet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Gronstedt
4/12/17, 12:12 PM
#3

Min partner var 48 när hen började och hen håller har lärt sig massor och håller fortfarande på med hästar. 14 är en utmärkt ålder i sammanhanget, man är gammal nog att kunna koordinera sina rörelser och hantera komplexa system men inte tillräckligt gammal för att ha blivit stel och trög i kroppen.

Lona
4/12/17, 12:38 PM
#4

Instämmer, du är definitivt inte för gammal! Kör på och lycka till, välkommen till hästvärlden! :-D


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[134643]
4/12/17, 12:38 PM
#5

Jag red lite när jag var liten, men tog tag i det ordentligt när jag var 14. Nu har jag hållit på med hästar sedan dess, och har aldrig känt att jag började för sent eller liknande. Så kör på, ridning är fantastiskt! :)

Sommarek
4/12/17, 12:39 PM
#6

Det finns ett fåtal sporter man aldrig blir för gammal för, som ridning och bågskytte. Det är bara att köra på om du känner att det är det du vill och det gör dig glad.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Greifi
4/12/17, 2:28 PM
#7

Såklart du ska rida, det är aldrig försent!😄

BokDuvan
4/13/17, 12:25 AM
#8

Prata med ridskolan, ofta erbjuder de någon form av prova-på ridning som fungerar som knattegrupperna. Om du klarade av att rida själv kommer du ju snabbt att avancera upp till de bättre grupperna

BokDuvan
4/13/17, 12:25 AM
#9

Prata med ridskolan, ofta erbjuder de någon form av prova-på ridning som fungerar som knattegrupperna. Om du klarade av att rida själv kommer du ju snabbt att avancera upp till de bättre grupperna

Tyst
4/13/17, 9:55 AM
#10

Jag tycker du ska börja. Jag började när jag var 13, och det gick hur bra som helst att skaffa vänner och så på ridskolan. Jag vet inte om du är orolig för åldersskillnader och du inte ska få vänner - men när man är i stallet har man just hästarna gemensamt, och då kan man umgås både med sådana som är mycket äldre och mycket yngre (jag hänger just nu mycket med en 8åring på ridskolan och jag är 27. Vi har jättekul tillsammans.)
Om du är rädd att du skall vara "sämre" än de andra i din ålder kan jag säga att du får ju vara i en grupp med sådana som är jämnbra med dig, annars skulle det bli jättekonstiga ridlektioner. I en av våra nybörjargrupper på ridskolan har vi allt från 7 åringar till 15 åringar. Sedan tycker jag att ridning är en sport där man inte kan jämföra sig själv så mycket med andra eftersom det är så mycket som spelar in.
Rider du en jättesvår häst och ni båda har en dålig dag kan det se ut som att du är mycket sämre på att rida än vad du egentligen är, och rider du en häst du klickar med och ni båda har en bra dag kan det se riktigt proffsigt ut.

powerade
4/15/17, 5:55 AM
#11

Bara söka till ridskolan! Dock kan du få börja i en grupp där de är lite yngre. Men det spelar ju ingen roll. Vill man börja rida så går man det!

jagga-ewe
4/15/17, 7:51 AM
#12

Det klart du kan börja rida nu! Det finns som sagt nybörjargrupper även för vuxna. Vi hade en "tant" som började rida när hon blev pensionär, hon hade drömt om det hela livet men aldrig tagit sig tiden. Hon älskade att rida och bara sörjde att hon inte tagit tag i att börja när hon var smidig i kroppen. Så 14 är ingen ålder (inte ens på en häst! ;) ) så jag tycker du ska anmäla dig till ridskolan med en gång.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

nemothea
5/1/17, 8:48 PM
#13

Tänk inte på åldern! Man kan börja närsom, jag började rida när jag var 14 (förra året) och det har gått hur bra som helst. Det är aldrig försent!

Annons:
Sims3horzien
5/2/17, 6:38 PM
#14

Jag började rida när jag var 10 och har ridit i snart 4 år. När man är "äldre" så lär man sig snabbare och blir mer bestämd. En 5 åring som ridit i 1 år kan ungefär lika mycket som en 14 åring som ridit knappt ett halvår. Nu kanske det inte är så i alla fall men det känns som att det är så det funkar.

Upp till toppen
Annons: