Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 1000 ggr
Emiliaforsberg03
4/4/17, 7:51 PM

Leka med hästen

Hej på er! Det är så att jag kom till ett stall och skulle hjälpa till tänkte jag, andra gången jag kom dit så "fick" jag en av hästarna som jag fick gör avad jag vill med bara jag inte tar han därifrån. Dem har bara islandshästar och jag det är dem jag rider så passar ju perfekt😋Nu har jag varit där i ca 3 månader. Min häst Blesi är 26 år och en ganska stor islandshäst samt lite stel i bakbenen då han inte blivit tränad eller stretchad osv. Han är näst intill omöjlig att få i galopp i paddocken och om man får han i galopperar han 1-3 steg bara… Men för några dagar sen så skulle vi (3st) leka lite med hästarna i paddocken dem var lösa och dem skulle följa efter oss. Blesi följde efter mig som en hund sen prövade jag springa, han kom upp i tölt sen ökade jag på lite mer och svängde snett igenom då tog han galopp hur enkelt som helst. Sen provade jag flera gånger och han var lätt att få i galopp. Här är min fråga: är det lättare flr han att komma fram i galopp utan sadel och utan människa eller är det bara för att han är lat som han inte "vill" galoppera?

Annons:
smellcaramell
4/4/17, 8:42 PM
#1

Det kan finnas två anledningar till att en häst inte galopperar, endera förstår den inte vad du ber den om, eller så skapar det obehag. Förstår inte hästen vad den ska göra får man backa och börja "om" från marken, tycker hästen det är obehagligt men galopperar i hagen/utan ryttare så är det mest troligt ryttaren/utrustningen som skapar obehaget. Till exempel kan sadeln ligga dåligt och behövas bytas ut, ryttaren kan ha för dålig balans och skapa obalans för hästen eller helt enkelt vara för tung, ta för mycket i tyglarna o.s.v.

Emiliaforsberg03
4/5/17, 10:06 AM
#2

#2 han är svår barbacka också och han vill/kan inte gå upp i galopp med någon på liten som stor, inte i barbacka. Men jag kan prova med grimma och utan tyglar om man stänger paddocken så han inte kan springa ut😊 Annars är det bara att springa mer åå marken och öva skänklar vad jag förstår

Emiliaforsberg03
4/5/17, 10:07 AM
#3

Men han är lätt att få i galopp i skogen och kan skänklarna

Tyst
4/5/17, 2:48 PM
#4

Om jag fattar det rätt: 
Han galopperar i skogen med ryttare med eller utan sadel, och i paddock i "lek" utan ryttare.
Han galopperar inte i paddocken med ryttare, med eller utan sadel.

Låter enligt mig som att han helt enkelt inte vill galoppera i paddocken med ryttare då. Jag kan bara spekulera men tänker såhär…
Dels kan det vara så att han tycker att sadeln klämmer och att det går bra att galoppera på rakt spår (som det oftast är i skogen) med den men inte i paddock där det är mycket svängar. Men detta kan uteslutas om han inte heller galopperar i paddock med ryttare barbacka.
Han kan helt enkelt ha svårt för balansen i galoppen - om han får galoppera utan ryttare i paddock kanske han klarar det okej, men om han ska balansera upp en ryttare kanske det blir för svårt för honom. Då betyder det helt enkelt att han är för svag.
Han kan ha bestämt sig för att han inte vill galoppera i paddock (han tycker det är tråkigt). Då får man jobba på det, att motivera honom till att galoppera i paddocken med massor beröm och positivitet, att han galopperade när ni lekte i paddocken skulle kunna vara en sådan sak. Han hade kul och ni kanske berömde framåttänket på annat sätt och utstrålade en annan slags positivitet.
Ryttaren spänner sig/är rädd/ vinglig/ hård i mun eller skänkel i paddock. Ryttaren kanske är obekväm på något sätt i just paddock eftersom ryttaren är mer van i skogen, då får ryttaren fokusera på sig själv och på att rida precis som hen gör i skogen även i paddock.

Emiliaforsberg03
4/5/17, 7:53 PM
#5

Tack så hemskt mycket för alla svar!:-)

Emiliaforsberg03
4/7/17, 8:37 AM
#6

Ska bara säga nu att igår så provade jag rida barbacka i grimma och han gick till galopp direkt på skänken dock inte så långt för han ville in i mitten där hästkompisarna stog;-)

Annons:
Tyst
4/7/17, 1:15 PM
#7

#6 Då skulle jag gissa på att det är sadeln som inte sitter optimalt. Är han trevlig att rida barbacka, och du känner att du kan sitta med utan att studsa så mycket på ryggen kan du ju fråga ägaren om det går bra att bara rida barbacka. Sen får du jobba med att rida honom i bibehållen galopp trots att hästkompisarna lockar :)

Emiliaforsberg03
4/7/17, 2:04 PM
#8

Jag behöver inte fråga ägaren… jag rider och gör som jag vill typ(hehe) galoppen är fin men inte traven eller passen traven kan jag typ sita kvar iallafall några varv i paddocken men pass går inte…

Upp till toppen
Annons: