Annons:
Etikettraser
Läst 1261 ggr
[ThatMadeUpHorse]
2017-04-01 23:25

"Den där hästen för allt"

För att göra de klart ja skriver åt en vän och vet själv om att ras inte spelar nån roll utan att alla hästar har en egen personlighet men min vän har en egen syn på de hela så ja vill bara hjälpa henne just nu så skulle va glada om ja inte får nån som hoppar på mig om de, har sätt att visa här har en tendens att göra de.

Så min vän och hennes dotter planerar att skaffa häst medans dotter vill hoppa för skojs skull så va mamman välsigt duktig dressyr ryttare för och vill då kunna komma tillbaka in på tävligsbannan och då har dotterna alldrig haft en egen häst för men har gått på ridskola ett bra tag och då frågar ja åt dom här : Vilken/vilka hästraser passar både hoppning och dressyr och på de endå hyffsat bra som en första ponny.

Annons:
tiger tok
2017-04-02 06:10
#1

Fjording? Kanske inte bästa hopphästen men skutta lite kan den göra! Halvblod? Nån trevlig korsning?

tiger tok
2017-04-02 06:12
#2

Handlingar? Kan inte jättemycket om dessa raser men kan tänka mig att de kan passa beroende på vilken nivå de ska rida! Men de kan ju hitta fakta själva iof!

kim1980
2017-04-02 16:35
#3

#0 Personligen är Island häst om jag skulle ha just häst. Dem är bra i det mesta och tölten är underbar. . Gillar ej stege höjder . Men å andra sidan ska man minst ha 2 hästar ändå. Jag håller med dig . Kan man så klart att man ska hjälpa stöta folk oavsett vem det är. Många är hjälpsama. Å jag håller med att folk läger näsan blöt.. Men stå på dig bara kram på det..

tiger tok
2017-04-02 19:11
#4

*Haflinger, inte handlingar!

smellcaramell
2017-04-02 20:43
#5

Beror dels på vilken nivå mamman och dottern vill tävla/träna på och dels på vad de söker för egenskaper i övrigt. De flesta hästar kan träna/tävla de flesta dicipliner upp till en rätt hög nivå med rätt utbildning, men vill man nå toppen i till exempel hoppning så är väl inte en haflinger att föredra om jag säger så 😉

Men sedan beror de på om de vill ha en mer "naturlig" hästhållning med lösdrift, utan täcken och kraftfoder så är ju som regel kallbloden att föredra då de som regel sätter bättre vinterpäls och är mer lättfödda medan man kanske ska kolla åt fullblod/halvblods-hållet om man vill ha en häst med mer nerv.

Sen beror det mycket på individen också, alla hästar inomen ras är inte exakt lika, jag har hoppat 1m hinder med en ponny utan problem medan brorsan till den ponnyn knappt ville gå över 40 cm o.s.v.

Tyst
2017-04-04 15:54
#6

Jag tänkte spontant på en större connemara (om mamman är stor)

Annons:
Lona
2017-04-04 21:04
#7

Hur stor är dottern respektive mamman (på ett ungefär)? Det påverkar ju onekligen urvalet av hästraser… Förutom halvblod som finns i ett rätt brett "register" när det gäller storlek, temperament, kapacitet och som man kan ha till det mesta så tänkte jag rent spontant på welsh cob? Det beror som sagt även på vilken nivå på ridningen de har tänkt sig.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

axa
2017-04-04 22:12
#8

Varför ska folk gå på raser.. Köp en häst du passar med mentalt och som har kapaciteten att nå dit du vill (kolla exitör och hur hästen är i sinnet). Vare sig det är en okänd, korsning eller renras. Köpte min utan att ha en aning om vad han är, var senare jag fann hans stamtavla och inte förändras han för det. Precis lika bra som innan.

Upp till toppen
Annons: