Annons:
Etikettövrigt
Läst 4671 ggr
Sugar Mist
3/30/17, 1:41 PM

Hur mycket kostar en häst i månaden?

Hejhej!

Blivit lite hastigt och lustigt och måste planera om min ekonomi rätt drastiskt då jag ska hjälpa en kompis med en D-ponny då hon inte har stallplats för tillfället och jag har en bra vän med ett nästan tomt stall..

Hur mycket kostar en D-Ponny på ett ungefär i månaden?
Skiljer sig självklart väldigt mycket beroende på häst och häst, men en ca kostnad?

Andra tips som en "nybliven" hästägare kan behöva?
Jag har dock knappt någon erfarenhet av häst, har varit skötare och ridit bekantas och vänners hästar när tillfälle givits, och är självklart nervös men samtidigt nyfiken på hur det här ska bli.
Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få..

-

Annons:
Caf_Roy
3/30/17, 3:05 PM
#1

Det bästa tipset är att omge dig med kunnigt folk. Be dom hålla ett öga på er och be dom om hjälp så fort du blir osäker. Lita på din magkänsla och var inte rädd för att fråga andra (gärna en veterinär/tränare) om du är tveksam till de råd du får. Lägg till lite sunt förnuft och du borde ha allt du behöver!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

powerade
4/1/17, 8:43 AM
#2

Jag betalar ungefär 3000 kr i månaden med skoning. Sen försäkring runt 2000 per år. Så köper man lite saker ibland/ vaccinerar/ avmaskar/ kollar tänder.

Mountainhikes
4/2/17, 11:40 PM
#3

Med stallhyra, skoning, mat och träning 3 ggr i månaden så betalar jag ca 5100kr, så tillkommer det kanske andra kostnader också

axa
4/4/17, 10:16 PM
#4

Över 6000kr. Är inte exakt och står inte för alla kostnader, men det är min hästs kostnad i de 'vanliga utgifterna' med stallplats, hovslagare, foder osv. Är en liten storhäst av sporttyp, så kan räknas som en D-ponnny i drift.

exotic
4/8/17, 5:22 PM
#5

Skulle säga att det skiljer mkt från stall till stall.
Vad som ingår och vart i landet det ligger.  
Nedan kommer inte helt orimliga siffror iaf.
Kallhyra 1000-1500 kr
Hö 2-3,50  kr/kg
Spån ca 70-80 kr/bal
Kraftfoder, salt,mineraler 50-400 kr/m
Hovslagare 800-1200 kr ca va 6-8 v
Vaccinationer, Avmaskning, Försäkring, Tandkoll, Tillbehör mm

Upp till toppen
Annons: