Annons:
Etikettislandshästar
Läst 1637 ggr
Emiliaforsberg03
2017-03-26 09:59

Köpa häst

Hej på er! Vi ska bygga ett stall! Hur bred bör stallgången minst vara, tycker ni? ( vet redan att det står på jordbruksverkets hemsida). Jag och min brorsa ska köpa två hästar(islandshästar) inte så vi får en varsin utan vi delar på dem två, min brorsa har inte hästvana… han har ridit islandshäst på Island en gång samt att han rider ibland hos din tjej som inte har islandshäst…han kommer få gå på lektioner!! OBS! Han är 17 år och är inte "korkad"😂Däremot är han borta väldigt mycket både i veckor och på helger så jag kommer få ta hand om hästarna 80% av tiden typ😂 Jag är 13 snart 14… jag har ridit i 5/6 år och hjälper till i ett stall där dem har 11 hästar och jag får ha en som min egen bara jag inte tar han därifrån👏🏼 Så jag vet att det är mycket jobb och att det kommer mer jobb när man har hästarna helt själv…! Jag tävlar så jag kommer behöva en tävlingshäst med bra tölt!vi har redan tänkt ut allt med kostnader och med föräldrar och sånt! Sen kommer min brorsa och hans tjej rida ut ibland när hon är här, och jag och han kommer rida ut när han är hemma. Dem dagar han är hemma får han självklart hjälpa till med allt skitjobb! Den hästen jag kommer tävla kommer jag rida i paddock och rida ut(inte båda två samma dag) nästan varje dag! Juste vi ska byggs paddock också😂 Så vi kommer vara typ 3 personer som rider varav en (jag) kommer rida 6/7 dagar i veckan. Men det är ju också jag som är mest hästintresserad! Min storebror älskar djur nästan lika mycket som jag gör och ingen tycker mer om djur än mig!!! sen har jag en till storebror(15. År) som antagligen inte kommer rida(säger han iaf). Här kommer min fråga: hur stor tycker ni paddocken ska vara? Typ 30*50 och såna mått😊😅😂

Annons:
Sims3horzien
2017-03-26 10:17
#1

Stallgången ska ju vara så stor så att man kan vända hästen i den.

Vrilen
2017-03-26 11:22
#2

Beror på hur stor plats ni har.  Bygg nästan så stort ni har plats för. Det är lättare att jobba i en stor paddock. (Skulle man nu vilja hoppa lite också är det mycket roligare om man har en stor paddock.)

Gronstedt
2017-03-26 15:52
#3

Bygg paddocken minst enligt de mått som används vid tävling (20 x 40 eller 20 x 60). Gott om plats är bra, men det är också bra att träna på en lika stor bana som man sedan tävlar på.

Föreskrivna minimimått för stallgångar etc. finns på Jordbruksverkets hemsida. Utgå från det och ta sedan till så att en stor häst bekvämt kan vända i gången.

[RC1393]
2017-03-26 16:02
#4

Vår gång är 2,5 m, vilket är minimimått, det känns helt OK men jag hade gärna haft bredare.  

Jag tycker man ska satsa på en ridbana som är minst 20x40, det blir fort trångt annars. Standard storlekar på ridbanor är 20x40, 20x60 och 40x80 (finns såklart större också). Såg att du frågade om material också och jag tipsar då om SvRF's underlagsguide. Angående boxstorleken så varierar minimimåttet mellan 5-7 kvm beroende på hur stora islandshästar ni skaffar. Jag har en 140 cm hög connemara som står på 9 kvm (3x3 m) de få gånger hon står uppstallad vilket jag tycker är en bra minsta storlek, så de ryms att rulla ordentligt samt att de har utrymme att kunna skilja på bajs- och sovplats i boxen.

Mundis
2017-03-27 08:19
#5

Eftersom du tänker träna mycket tölt bör du se till att ha ett ganska hårt underlag i paddocken, det kan bli riktigt svårt att få till en bra tölt i en mjuk paddock anpassad för hoppning. Kolla med din tränare vilket underlag som är lämpligast.

[RC1393]
2017-03-27 11:17
#6

#5 fast en ridbana för hoppning ska också ha ganska fast underlag eftersom senorna kan ta skada i landningen om underlaget är för mjukt. Det är dressyrbanor som ska vara relativt mjuka.

Annons:
Mundis
2017-03-27 15:20
#7

#6 Ok, då har jag blandat ihop det. Är inte så insatt i annat än islandshäst. Har särskilt dålig koll på just hoppning så det var dumt av mig att uttala mig om det. Tack för att du rättade mig! :)

[RC1393]
2017-03-27 19:24
#8

#7 Det är inte lätt att hålla koll på alla discipliner alltid, vi har ju så fasligt många inom ridsporten🤐

Upp till toppen
Annons: