Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 868 ggr
hannah96
2017-03-24 23:36

Hjälp med magsår!

Har kommit fram till att min häst har magsår.. återkommande fall på kolik ofta. Krubbiter, nu har han börjat tappa aptiten litegrann, och han känns lite tröttare. Alla tecken på magsår. Jag ska utesluta kraftfoder ett tag, annars får han glyx mash som är för hästar med känsligare magar. Ge mera grov foder. Men vad mer kan man göra? Finns de några tillskott eller något annat bevisat "botar" magsår hos en häst? Alla tips osv välkomnas!

Annons:
Gladflicka
2017-03-25 00:04
#1

Har ni haft veterinär kontakt? Annars hade jag börjat där och följt dennes råd. De brukar också skriva ut medicin som behandling t.ex. gastroguard.

Lona
2017-03-31 20:20
#2

Förutom det som #1 tar upp så se över hästens hela miljö och rutiner. Trivs den i stallet ni står i? Har den bra hästkompisar eller är det mycket grinighet och "tjafs" ute i hagen - och hur mycket är de ute? Hur mycket tränar ni och vad, på vilken nivå? I hur hög kondition är den? Kanske går för hårt - eller för lite? Är den lugn och "cool" eller mer stressad och nervös? Vad får hästen för foder i nuläget och har den tex halm att pilla med i boxen? Jag har varit fodervärd till en häst som var vävare och hade ett väldigt, väldigt speciellt psyke (och kan mycket väl ha haft magsår även om inte många tänkte på det på den tiden). Miljön och rutinerna var jätteviktiga för henne, fel stall eller fel personer som handskades med henne och hon blev tokstresssad, på RÄTT ställe blev hon en helt annan häst…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: