Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 709 ggr
tlover
2017-03-16 17:16

Har du specialanpassad sadel

Min man går ju till sadelmakare, bilsadelmakare visst men det går ju hästsportsadelmakare där också. Nyss var det en där som berättade om skador som hästar får pga ridning, främst då för att många inte köper utprovade sadlar/sadel som inte passar hästen eller dåligt måttade sadlar.

Har du en utprovad sadel/sadel anpassad för hästen och ryttare eller inte?

l'm back

Annons:
[RC1393]
2017-03-16 18:14
#1

Ja, jag har en utprovad sadel som både jag och häst är mycket nöjda med. Red innan med en dressyrsadel (som passade hästen) med lite knästöd och p.g.a. mina korta lårben var jag tvungen att korta stiglädren 3-4 hål mot vad man "ska" ha för att få stödet jag behöver, ny sadel och vips kunde benen åka ned igen. Hästen blev såklart också annorlunda att rida, är bägge parter bekväma så är ju samarbetet lättare och roligare. Bästa köpet jag gjort!❤️

Lona
2017-03-17 20:39
#2

Jag har förvisso inte egen häst men min medryttarhäst har specialutprovad sadel, faktiskt två stycken eftersom hans ägare har betydligt mindre rumpa än jag… Han har alltså en riktigt fin som ägaren använder och en billigare begagnad som jag använder men båda är inprovade på hästen. Personligen kan jag säga att det känns rätt skönt att jag INTE använder den sprillans nya sadeln för drygt 25 000:- utan en som har lite repor och slitage även om den är i gott skick ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Helena89
2017-03-24 18:52
#3

Jag har förvisso inte häst just nu pga lite olika omständigheter. Men visst har jag alltid en utprovad sadel som ska passa både häst och ryttare i både storlek och form. Är mycket noga med detta för det gör både att hästen håller bättre och det gör att jag rider bättre och det gör hela ridningen så mycket trevligare och roligare. Sen att jag har en pappa som är sadelmakare/utprovare gör väl dels att man blir mer noga själv men även att det blir väldigt enkelt att hålla efter.

viktoria91
2017-03-30 06:11
#4

Ja det har jag. Anpassad för oss båda och utan de hade jag inte kunnat rida pga sjukdom.

Upp till toppen
Annons: