Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 628 ggr
Emiliaforsberg03
2017-03-15 11:27

Medryttare?

Jag funderar på när vi ska köpa häst om vi ska ha medryttare. Och vilka priser som är rimliga att ta betalt. Jag tänker att medryttaren kommer också att slita på höstens skor så dem behöver bytas oftare och så. Men jag tänker ca 300kr i månaden så får dem rida någon dag i veckan men samt hjälpa till att mocka osv. Vilka priser tycker ni är rimliga. Och nu tänker inte jag skaffa häst för att få en medryttare men vi ska köpa 2 hästar som jag och min store bror ska dela på men min store bror är inte hemma varje dag och hästarna ska bli ridna nästan varje dag då vi kommer ha dem som tävlingshästar (islandshästar). Vi har inte dåligt ställt men om man är "med och sliter" på hästen tycker jag man ska va med och betala!

Annons:
Gronstedt
2017-03-15 11:31
#1

Det där är helt beroende av vad man kommer överens med i varje enskilt fall. Bra och pålitliga medryttare är guld värda, då kanske man inte vill ta betalt. Om  medryttaren utbildar hästen kanske man till och med vill betala för det. 

300 + mockning av 1 box för 4 ridtillfällen på en månad är nog ett rimligt utgångsbud, om inte medryttaren tar massa annat ansvar för hästarna (intag, täckesval, fodring med mera).

Caf_Roy
2017-03-15 11:51
#2

Standard brukar vara att de dagar medryttaren är ute ansvarar den för hästens skötsel den dagen och betalar en propoetionelig del av vad hästen kostar. Så om hästen kostar (inklusive stallhyra, foder, försäkring, hovslagare osv men inte extra saker som träningar, schampo och sånt) x kr per månad och medryttaren rider 1 dag i veckan är en rimlig avgift x/7 kr i månaden. Sen om medryttaren får ut extra mervärde, tex rida för tränare på utbildad häst, förtur på att välja dag och åka på tävlingar, kan man ta mer. Samma åt andra hållet, om medryttaren har restriktioner på vad den får göra med hästen (tex bara får rida ut fast den skulle vilja träna) eller förväntas utbilda hästen är det rimligt att ta mindre. Kan också vara så att man kan behöva avstå från betalning för att få den medryttare man vill ha, men så länge båda känner att man fått det man vill till ett skäligt pris ska man vara nöjd.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Gronstedt
2017-03-15 12:00
#3

#2: Jag skulle räkna ut det till x/30 x 4 SEK per månad … Alltså månadskostnaden delat med antal dagar på en månad gånger antalet ridtillfällen per månad.

Emiliaforsberg03
2017-03-15 12:04
#4

Så om hästen kostar ca 1000 kr i mån så blir det ca 30kr per dag? Jag tänker mig då en "vanlig månad 30kr/dag" och en hovslagarmånad ca 30kr dag+ så stor del av hovslagarkostnaden som så stor del som personen rider. Rimligt?

Upp till toppen
Annons: