Annons:
Etikettislandshästar
Läst 1312 ggr
Emiliaforsberg03
2017-03-15 08:55

Egen häst.

Hej! Jag är en tjej på 13/14 år och jag har ridit i ca 6 år på ridskola och varit i privat stall där jag får hjälpa till och rida i ca 1 år. Mina föräldrar är skilda sen jag var 2 år… hemma hos mamma har vi en lösdrift men inget stall och hos pappa ska vi bygga om till ett stall. Hemma hos pappa bor vi på landet och har många fina skogsvägar samt paddock. Jag och min brorsa (17år) vill skaffa två hästar, vi kommer dela på arbetet och ridningen samt att vi har grannar (barn+vuxna) som redan har hästar och nästan alltid haft hästar som vi kan få hjälp av. Vi har en granne som är veterinär som vi kan fråga om saker också. Tycker ni att det låter rimligt att vi ska köpa hästar? Det skulle vara islandshästar. Och vilka mediciner och vilken mat måste man ha? Gör en egen lista på vad man måste ha för egen (egna) hästar!😊

Annons:
tiger tok
2017-03-15 09:03
#1

Vem betalar veterinär vård? Kan bli många många tusenlappar! Vem betalar försäkring, foder, strö osv?

Sommarek
2017-03-15 09:42
#2

Mediciner behöver ni väl bara om hästarna blir sjuka? Och vilket foder beror såklart på hästens foderstat. Om ni inte själva vet vad hästarna behöver kanske ni inte är riktigt redo än.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Emiliaforsberg03
2017-03-15 11:14
#3

Veterinär vård är inget problem, jag har sommarjobbar några år och ska fortsätta med det och mina föräldrar har kommit överens om att dem betalar hälften eller mer beroende på hur mycket det kostar. Foder (hö) får vi i vilket fall av min fasters man till våra får och vi får väldigt mycket över samt att vi kan betala en del. Om hi säger så här nör jag sommar jobbar får jag ca 5 000 i mån och jobbar i ca 3 månader jag har sparat nu i ca 3 år så ca 20-30 tusen har JAG sparat samt att jag får månads peng på ca 1000 kr i månaden. Ingen av mina föräldrar har direkt "dåligt ställt" och min store bror har sommarjobbat i ca 5 år så han har också en del pengar sparade samt att han jobbar vissa helger vet ej lön… Jag vet ungefär vad man behöver till hästarna men jag tänkte om ni hadde några speciella tips som har hjälpt er många gånger som tex den bästa flugsprejen osv. Som sagt jag, min brorsa och mina föräldrar delar på alla kostnader.

[nevamisse]
2017-03-15 11:25
#4

Läs på om foder, sjukdomar och annat innan ni skaffar häst. Mediciner skaffar man inte förrän veterinären skriver ut det som behövs. 

Hästar behöver i första hand ett bra grovfoder (hö eller hösilage), kraftfoder behövs sällan för hästar som inte tränas hårt eller om det fattas något i grovfodret. Saltsten och fri tillgång på rent vatten ska alltid finnas.

Är era föräldrar beredda på att ta ansvar för hästarna både i tid och pengar?

Hovslagare behövs med 6-8 veckors mellanrum, vaccinationer årligen, tandkoll av hästtandläkare, träckprov för att kolla mask.

Utrustning som behövs är ett litet apotek med bandage, kompresser, sårrengöring, salva, febertermometer, sax mm. Sedan är det allt annat som grimma, grimskaft, väl utprovad sadel, träns, ev täcke, borstar, reflexer, flugspray, sopborste, grep, skottkärra (om ni har häst hemma). 

Har ni häst hemma måste ni ha bra staket, elaggregat mm. Som även behöver underhållas för att fungera bra. Man behöver förvaringsplats för hö och strö. 

Listan kan göras hur lång som helst!

Emiliaforsberg03
2017-03-15 12:00
#5

Sen så är väll alla hästar individuella så man får fråga förra ägaren vad dem använde efter ett hårt träningspass t.ex?

[nevamisse]
2017-03-15 13:55
#6

#5 Ja, bästa är att fråga förra ägaren om allt. Men gör man en grovfoderanalys så kan man räkna ut foderstaten och avgöra om hästen behöver något kraftfoder eller tillskott över huvud taget.

Annons:
Upp till toppen
Annons: