Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 697 ggr
smellcaramell
3/13/17, 9:24 PM

Var söka häst?

Varit inne på att köpa en egen häst inom en relativt snar framtid och hänger på hästnet och blocket mest hela tiden 🤪 Dock har jag rätt specifika önskemål om vad jag vill ha för häst och näst intill inga gränser på hur långt bort(dock inom Sveriges gränser) och tycker det känns sjukt segt att sitta och skrolla igenom sida efter sida med annonser och behöva gå in på många för att snabbt inse att det inte är vad jag söker.

Så jag undrar, finns det någon annan sida där man kan hitta hästannonser och göra "smalare" sökningar, på hästnet och blocket kan man ju bara göra fritextsök och avgränsa vilken del av landet vilket inte hjälper mig.

Jag skulle gärna vilja kunna välja :

Ålder

Ungefärlig storlek

Kön

Ofta när jag ser annonser så ser jag "Åh den verkar trevlig" går in på annonsen, nähä det var ett sto, nästa annons, nähä den var för gammal o.s.v. vilket blir tröttsamt i längden när det är så många annonser att gå igenom, man vill ju inte missa någon guldklimp ;)

Annons:
emiliavtc
3/13/17, 10:29 PM
#1

Det finns hästlycka (http://hastlycka.se/) dock finns det inte lika många annonser inlagda där som på till exempel hästnet men du kan välja mankhöjd, kön, födelseår, ras och inom vilken gren.

smellcaramell
3/13/17, 10:51 PM
#2

#1 Tack för tips, verkar bara vara hästnet/blocket som är "aktivt", fick upp 1 träff i hela landet efter att ha valt ålder och mankhöjd 🙂

ILOVEHORSE
3/14/17, 9:24 AM
#3

på hästnet kan man bestämma storlek och ras man kan även välja på allroundhäst,dressyrhäst mm

smellcaramell
3/14/17, 12:14 PM
#4

#3 Problemet där är dock att till exempel kallblod kan finnas under kategorierna "kallblod" , "stora hästar" och "övriga" så blir ändå sinnessjukt många "steg" och många hästar som inte passar in på det jag vill ha. Samma sak med inriktning då jag söker en outbildad unghäst och kommer hålla på med alla möjliga inriktningar till slut(körning, western, hopp, dressyr, NH och kanske AR) så kan ju jag i stort sett ta en häst från vilken inrikning som helst som passar som "skogsmulle"(inte vill tävla/visa upp).

liljegren
3/14/17, 4:14 PM
#5

Vad är det för typ av häst du söker? På fb finns det olika köp och sälj grupper som ibland är mer eller mindre specifierade

smellcaramell
3/14/17, 9:55 PM
#6

#5 kallblod, unghäst (1-4 år) oinriden. Valack som beräknas bli runt 150-165cm i mankhöjd. Inte fd travare, så ja, rätt specificerad kravlista ;)

Annons:
ILOVEHORSE
3/16/17, 10:09 AM
#7

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=992913&inriktning=&typ=4

Kanske inte riktigt vad du söker men du kan ju alltid kolla 🙂

liljegren
3/20/17, 10:47 AM
#8

Kolla på olika rasföreningar hemsidor. Där brukar de ha länkar till olika uppfödare. Då kan du även se hur hästen vuxit upp och hur den är hanterad.

Upp till toppen
Annons: