Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1078 ggr
Supercoolninja
2017-03-11 14:17

Bett

Jag håller på att skolar om en travhäst. Hon är nå fruktansvärt pigg så ja ridet bara i paddocken och övar grunderna som start, stopp, svänga osvosv. Hon går på ett 2-delat bett nu. Men ka funderar på om jag skulle ha testat något skarpare bett. Jag VET att inget löser sig med att betsla upp, men jag ser hellre att jag kan vara mjukare på handen än att behöva dra så att jag är helt slut i armarna efter 20 min… sen betslar jag ner eftersom. Ibga onödiga kommentarer om hästen eller så. Hon är kollad, har inte ont. Hon är bara helt sinnessjukt het. Hon är lixom inte dum, men hon hänger sig på bettet o vill bara springa. Släpper man henne lös bockar o sparkar hon pga glad. Så är de någon som har bett-tips?

Annons:
smellcaramell
2017-03-11 18:59
#1

Min första fråga, som iof går off topic men är ändå högst aktuellt i och med att hästen verkar väldigt het: hur ser foderstaten ut? Tyvärr vet jag många, speciellt travare/fd travare som går på en foderstat med väldigt mycket kraftfoder och lite grovfoder vilket gör att de är "up in the sky" hela tiden… 😕 Ofta kan de då bli bättre efter en korrigering av foderstaten 🙂

Annars har jag själv ridit på ett pelhambett med dubbla tyglar under perioder då hästar jag ridit varit hetare. På så sätt kan jag ta i den "svagare" tygeln så länge hästen lyssnar och försärka med den "starkare" tygeln vid behov. Har även lärt in one rein stop så hästen får gå på en mini volt när den inte lyssnar på mina förhållningar, till slut brukar den förstå att det blir jobbigare att inte lyssna och den kommer inte fram fortare 😉

Sedan vet jag att många låter hästarna springa lite lösa innan de "riktiga" träningspassen så de gör av med lite överskottsenergi.

Supercoolninja
2017-03-11 19:50
#2

En relevant och klok fråga! Hon äter bara grovfoder och betfor. Inget annat :) betfor kanske är 3dl morgon 3 dl kväll. Så inga mängder. Mest för smakens skull och för att de blir orättvist då alla andra får mat. Okej, ska kolla på ett pelham. Vad är skilnaden på pelham och babypelham? När hon hänger sig på bettet brukar ja stanna helt för att hon ska förstå, se har faktiskt funkat ganska bra! Ja, jag hade tänkt göra de till våren. De är svårt nu när hästen är oskodd och de är is och snö överallt 😅 hon halkar om man släpper henne läs så "okontrollerat" :/

smellcaramell
2017-03-11 20:00
#3

#2 

Låter som en bra foderstat, inget att klaga på där. 🙂

Skillnaden mellan pelham och babypelham är väl i stort sett att skänklarna är längre på ett pelham. 🙂

Att stanna helt kan funka bra, vissa hästar blir tyvärr mer otåliga då, jag brukar tänka att "det ska vara lätt att göra lätt och svårt att göra fel" så gör hästen "fel"(blir för het i detta fallet) så gör jag det jobbigt genom att låta hästen backa, gå på en minimal volt eller liknande. Viktigt där är att vara konsekvent och så fort hästen gör rätt (minskar ner tempot/inte stretar emot i ryggningarna) "belöna" med att släppa ut den på spåret igen/låta den gå framåt. 

En annan grej man kan tänka på är hur mycket hästen är i hagen och med vilka hästkompisar. Har sett hästar som gått från en hage med hästkompisar som de kan busa med till en hage med hästkompisar som hellre står och käkar hö, och då har vissa hästar börjat visa oönskade beteenden så som att jaga runt hästkompisarna, sticka från ryttaren, börjat med konstiga olater o.s.v.

Supercoolninja
2017-03-11 22:11
#4

Ja, jag försöker hitta sätt som fungerar på henne nu till en början :) Okej, hon hade en en hagkompis tills i tisdags då kompisen fick avlivas akut. Dom har gått ihop i 8 år. Hon har alltid varit likadan :/ vi har 3 olika hagar med 2 st hästar i en (ja, från o med i tisdags är det en…) och sen en i varje under vintern. Men på sommaren går alla tillsammans på bete och de har varit samma beteende jämt :) hon är 11 år så hon är inte så där "unghäst busig" heller vad ja sett :)

Supercoolninja
2017-03-11 23:01
#5

Skulle du ha rekomenderat vanligt pelham eller baby? Finns de fler bett du tror kan funka? Ja är ju ute eftet ett skarpare så ja kan va mjukare på handen. Ja är så sålig på bett överlag. Jag vet på ett ubgefär vad dem har för inverkan men namn är ja helt körd på 😅

smellcaramell
2017-03-11 23:52
#6

Det är jättesvårt att avgöra, alla hästar trivs inte med alla sorters bett, vissa tycker ett babypelham är jätte skarpt medan andra knappt märker av ett o.s.v. Jag har ridit en häst på vanligt tredelat tränsbett/tre delat baby pelham medan jag fick "kombinera" en annan med ett tredelat tränsbett med ett oledat kimblewick med tungfrihet(vilket inte alls fungerade på den andra hästen som vart tokig på tungfriheten). Det enda jag kan säga är att jag ALDRIG skulle sätta ett pessoabett på en häst, det ger så skeva signaler. Men jag vill gärna ha möjligheten att både ge små lätta signaler i ett tränsbett och ge skarpare signaler när det behövs på ett bett med skänklar, därför tycker jag att pelhambett kan vara ett rätt bra alternativ så man kan få både och i samma bett liksom :) Däremot har jag använt diverse bett med väldigt långa skänklar då jag ridit western och alltså inte har kontakt med hästens mun annat än vid inbromsning när hästen inte lyssnar på mina tidiare, lättare signaler(vikt, röst) men det fungerar inte om man vill rida klassisk dressyr på banan då det kräver konstant kontakt med munnen.

Annons:
Supercoolninja
2017-03-12 16:19
#7

Okej, jag är oxå westernryttare faktiskt! Men hon måste först lära sig grunderna :) Ska prova ett pelham! :)

powerade
2017-03-13 11:59
#8

Hade 2 delar på en gammal travare jag red. Han gapade hon hängde sig i bettet. Provade 3delat, jag fick bättre kontakt med honom och han kunde ej smita från bettet på samma sätt. Men han var ej speciellt stark han bara gapade och sprang.

powerade
2017-03-13 11:59
#9

Hade 2 delar på en gammal travare jag red. Han gapade hon hängde sig i bettet. Provade 3delat, jag fick bättre kontakt med honom och han kunde ej smita från bettet på samma sätt. Men han var ej speciellt stark han bara gapade och sprang.

Supercoolninja
2017-03-13 21:08
#10

#6 ledart eller oledat pelham förresten? #9 hmm, bra idé! Ska prova ett tredelat :)

smellcaramell
2017-03-13 21:14
#11

#10 Beror lite på hur man använder bettet och hur hästen är. Jag tycker man kan inverka på sidorna mer åtskilt om man har ett ledat bett än om man har ett oletad(tar du i en tygel känns det även på andra sidan på hästen i och med att det är oledat). Samtidigt tycker inte alla hästar om ledade bett med skänklar. Jag tycker det bästa är om man kan låna och prova sig fram innan man köper ett bett själv, man kan ibland behöva gå igenom en hel del som både hästen och man själv trivs med.

Måste även tipsa om bettlösa alternativ, vissa hästar blir nämligen heta med bett och lugnare med bettlösa alternativ så som indianhackamore, kapson o.s.v.

Supercoolninja
2017-03-14 09:29
#12

Okej, ska kolla runt om ja kan få låna ett bett. Jag har sidepull och hackamore hemma men har inte tordats prova de. Ska testa när isen i paddocken är borta :)

Salish
2017-03-14 21:06
#13

Stångbett bör alltid vara oledade :)

Annons:
smellcaramell
2017-03-14 22:00
#14

#13 Måste säga emot då det är olika från häst till häst, har ridit hästar som vantrivs med oledade stångbett men trivts som fisken i vattnet med ledade. Men enligt nuvarande "rön" ska de vara oledade, jag skiter dock i det och tittar på hästen istället :)

Supercoolninja
2017-03-16 10:56
#15

Jag har frågat folk jag känner som sett hästen och dom rekomenderar delat allihopa (3 personer). Ska testa mig fram :)

Urhasten
2017-03-20 17:37
#16

Har du tänkt titta mer på markövning och tömkörning, hur hon svarar där? Om hon är "het" så är det som regel att det går i hand med stress eller ångest. Det behöver inte betyda att hon mår dåligt så, men är orolig och behöver ställa om sig från ett hektiskt tempo till det lugnare.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Supercoolninja
2017-03-20 20:05
#17

Hon är jätteenkel att longera så fort hon förstår att hon ska gå på en volt. Men start o stopp funkar jättebra där. Hon känns varken stressad eller ångestfull. Bara jääävligt pigg. Hon far o studsar i hagen oxå, vilket jag ser som att hon är pigg och glad :)

Urhasten
2017-03-21 08:11
#18

#17 Fast jag menar om du tömkör henne, hur hon beter sig där. Eller långtygling. Som ridning uppsuttet fast ridning precis bredvid. Blir hon lika "het" där? Om det är just att ha ryttare på ryggen så är det ju där ni ska arbeta och inte betsla upp. Det låter som att hästen uppenbarligen kan signalerna så förstår inte varför hon ska förklaras som "inte kunna" ta dem uppsuttet om hon bli het. Om hon blir så het att hon inte tar signalerna därifrån så blir hon ju blockerad/stressad?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
2017-03-22 12:25
#19

TS, har du tänkt på att travare ofta lär sig att ligga på och gasa när man tar i tömmarna/tyglarna? Är det så din häst fungerar, behöver hon lära om från grunden. Ett alternativ till att betsla upp kan då vara att betsla ned eller prova bettlöst och undvika att använda "handbromsen" mer än absolut minimalt. Rid med samma röstkommandon som du longerar med och ta lätt, lätt i tyglarna för att lära henne att de betyder samma sak som rösten.

Inte alls säkert att det är så för din häst, men kan vara värt att fundera på.

Supercoolninja
2017-03-22 12:51
#20

#18 om du hade läst, så vill jag betsla upp för att jag ska slippa dra så hårt i henne men endå vara tydlig. Jag har ridit henne förr men vi har börjat på nytt efter 1års uppehåll pga ja gav upp sist. Hon är het, men smart. Hon förstår väldigt fort och förstår hur hon ska göra för att slippa jobba. Första ridpasset iår va de bara att bromsa. Nu går de iaf att stanna och stå still en stund, göra övergångar från skritt tilltrav osv och svänga. Jag har känt hästen i fleeera år, jag vet hur hon är när hon är stressad och jag kan säga att hon inte är stressad vid ridning! Hon är pigg, jag är helt 100. Du får tro och tycka precis vad du vill om saken. Jag betslar ju inte upp utan anledning heller. #19 Nej, hon har lärt sig att tar man i tömmarna = sakta ner. Släpper man tömmarna = ökar, håller samma tempo. Jag skrev ovan att jag ska testa bettlöst när isen i paddocken smält! Tack för tips. Jag skulle absolut inte se hästen som dum, stressad eller orolig. Det gör ingen annan som sett hästen heller utan hon är pigg och vill framåt. Hon har bara lite svårt att acceptera att vi mest skrittar, hon hänger sig på bettet o de blir dragkamp. Dock har hon börjat lära sig att när hon hänger sig på bettet så stannar vi helt. Det blir alltså helt motsatt vad hon vill vilket hon verkar förstå.

Annons:
Gronstedt
2017-03-22 13:59
#21

#20: Grejen med skarpa bett är ju att de känns lika mycket med mindre ansträngning för ryttaren, så man kan fråga sig om man verkligen kan vara snällare mot hästen med dem. För min del tror jag att risken snarare är att man kan göra hästen rejält illa när läget väl är skarpt. 

I ditt läge skulle jag prova med något av "tvåtygelalternativen" som föreslagits ovan och jobba på att i största möjliga utsträckning rida utan hand men ändå ha en "nödbroms". Om ingen håller emot i tyglarna går det inte att hänga sig på bettet, det upptäcker de flesta hästar snart. Häromdagen red vi ut i sällskap med en häst som toksprang med huvudet framsträckt och gasade mer och mer tills ryttaren kom på att ge efter på tyglarna. Hästen lugnade sig omedelbart till en avspänd canter och bröt lite senare av bara ryttaren sjönk ned i sadeln. Många hästar reagerar så, inte bara före detta tävlingshästar. Dragkamp är aldrig ett alternativ, accepterar inte hästen tygeltagen är enda alternativet att släppa efter och försöka igen.

Men du känner din häst bäst, förstås. Lycka till!

Salish
2017-03-22 15:26
#22

Jag rider också en travare, ett kallblod, och när jag först började rida henne var hon jättepigg och lyssnade typ inte på någonting, men nu går det bättre.  Jag har mest arbetat med henne i skritt och lärt in grunderna, och börjat bygga upp musklerna på henne. Ju mer vi har tränat på detta, desto mer lyhörd har hon blivit för tygel, sits och skänklar. Något jag fick träna jättemycket var att hon inte får gå framåt förrän jag säger till. Jobba mycket med halter och halvhalter, volter, ställning, böjning osv innan du börjar jobba med traven, just för att lära in grunderna och börja bygga muskler i bakkärran. En häst som bara vill springa på kan ibland göra det pga den är omusklad (det är lättare att springa fort än att jobba ordentligt i långsamt tempo), så det tar TID att omutbilda en travhäst. Man får nästan tänka att det är en unghäst och vara övertydlig med sina hjälper, och successivt minska dem så fort hästen förstår. Angående bett, du skulle kunna rida med ett pelham med två tyglar (inte delta, då detta ger fel effekt) och använda "tränsbettringen" största delen av tiden, och stången som nödbroms när det behövs. Jag kör nämligen på en liknande metod, fast med ett hack på två tyglar istället. Det funkar riktigt bra. Överväg också bettlösa alternativ ifall att hästen kanske skulle gilla det mer.

Supercoolninja
2017-03-25 10:22
#23

#22 Jag rider enbart i paddock i skritt. Har travat nån gång. Jag stannar, svänger och backar. Börjar om helt från ruta 1.

Salish
2017-03-25 22:43
#24

Det låter bra. Då får du nog mest ha tålamod och ta lite i taget. Eftersom hon är springig kan det ju kanske vara så att hon helt enkelt inte vant sig än vid att det inte alltid behöver vara full fart framåt hela tiden som travhästar kanske är vana vid, och att det tar ett tag för henne att ställa om sig. Och självklart, hon är inte musklad för ridning ännu och förstår inte riktigt allt. Tills vidare kan du ju ha ett skarpare bett och sedan betsla ned när hon lyssnar mer på dina tygelhjälper.  Tycker att oledat kimblewick är ganska ok att rida på (förutsatt att hästen trivs med det). Ledade hävstångsbett brukar ha en förmåga att vrida sig (skänklarna går i olika riktningar) och vika sig och nypa hästen i munnen,  så skulle rekommendera ett rakt i första hand. Borde väl också klargöra att jag verkligen inte är någon expert så jag kan inte garantera att allt jag säger är 100% sant.

Vill också slå ett slag för tömkörning! Travare brukar ofta tycka att det är kul, och det ger dig också möjlighet att se hur din häst rör sig när den jobbar!

Upp till toppen
Annons: