Annons:
Etikettbeteende
Läst 855 ggr
Nina3141
2017-03-10 18:13

Mycket jobb med liten häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Jag rider på en ridskola och rider i princip alltid en liten c-ponny på 18 år. Världens finaste, men hon har mycket som behövs jobbas på… haha. Det största problemet är att på somrarna går alla ridskolans hästar ut på sommarbete och jag tänkte ha henne som hyrponny över sommaren. Promise som hon heter vill då inte bli fångad i hagen, hon tar det inte på lek utan hon blir aggressiv. 5 meter nära henne och hon går till attack, hon sparkas. Det roliga är när att man väl fångat henne (efter 1-4 timmar) så är hon världens snällaste och ja, vad ska man säga? Vi behöver verkligen hjälp, vill ha så många tips som möjligt, alla tips tas emot!

Sen kommer vi till ridningen. Hon har väldigt spänd underhals och det gör att hon du har väldigt mycket muskler i den, hon har svårt att slappna av i den och det är sjuuuukt svårt att jobba henne och jag undrar hur jag ska göra för att stärka musklerna i andra partier av halsen? Så att hon liksom kan chilla lite och börja jobba och inte stressa upp så mycket.

När man väl är ute och går med henne på promenad eller betar måste vi gå med henne i träns eller kedjegrimskaft vilket jag inte tycket ska behövas, men hon sticker liksom annars. Så behöver ännu en gång tips på hur jag ska lösa detta :P 

Hoppas det finns någon därute (som det säkerligen finns) som haft en häst som är som Promise och kan ge mig några tips! Skulle verkligen uppskattas. 

/Nina

Annons:
Gronstedt
2017-03-10 18:37
#1

Inget av det där hanteras på en vecka, tyvärr. Det kräver lång tid av konsekvent arbete.

Hur man gör henne lättare att fånga beror mycket på varför hon gör som hon gör. Vill inte jobba? Det gör ont att jobba? Det är roligare i hagen? Oavsett vilket kan det fungera att ta ut alla andra hästar ur hagen (det är inte så kul att vara ensam kvar) och att ge alla andra hästar en massa gott godis (så att hon kommer fram och vill ha sin del). Det är dock inga långsiktiga lösningar.

Underhals jobbar man bort genom att arbeta i korrekt form. En halsförlängare kan hjälpa hästen att söka sig åt rätt håll i början. Att stretcha halsens undersida gör musklerna smidigare och lättare.

Att hon inte ska slita sig jobbar man enklast bort genom att etablera ett bra partnerskap mellan häst och människa. Många tips om detta finns på Natural Horsemanship.iFokus.

Upp till toppen
Annons: