Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1709 ggr
Leso0
3/9/17, 11:20 PM

Virkon eller sanogene?

Har ni erfarenhet av dessa två medel vid bärrandsröta? Vilket är mest effektivt?

Annons:
[RC1393]
3/10/17, 3:20 PM
#1

Virkon är farligt för miljön och man ska själv bära hand och gärna munskydd vid användning av detta för att undvika inandning och inte röra ytan som den applicerats på förrän den torkat helt. Inget jag skulle ha i direktkontakt med mina djur med andra ord. Av produktbeskrivningen på sanogene låter den mycket bättre att använda, även om märkningen säger irriterande.

Maleficum
3/10/17, 7:02 PM
#2

#1 Inte uppfattat virkon som så farligt (iaf inte i utspädd användningsbar form). Är många inom fågelvärden som använder det till rengöring av flaskrör, vid groddning av fröer och även som förebyggande i dricksvatten under en tid vid vissa problem. Själv använder jag det för att desinficera mina groddkärl jag groddar mat till kaninen och även vid rengöring av bur och saker (speciellt när jag fick hem de sjuka fåglarna som bla hade kvalster). Och är det enda som verkligen får bort doften av hanhundskiss på mattorna här hemma (använder det även när kaninen råkat kissa bredvid toalådan).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[RC1393]
3/11/17, 8:00 PM
#3

#2 Är vad som står på bruksanvisningarna. Ångorna ska inte inandas och det ska inte komma i kontakt med djuren och även utspädd virkon ska samlas ihop och behandlas som farligt avfall och inte spolas ned i avloppet🤐

[Shettisar]
3/12/17, 10:15 AM
#4

Veterinärer rek vid desinfektion av stallar,burar osv.. På innehållsdeklarationen står :  pulverform är Virkon S irriterande på hud och ögon. Ha påsen utom räckhåll för djur och barn.  Använd skyddshandskar vid tillredning av brukslösning. I upplöst form, vid sporadiskanvändning, behövs ingen skyddsutrustning, men användning av handskar rekommenderas som vid allt våtarbete där kemikalier används.

Upp till toppen
Annons: