Annons:
Etikettridning
Läst 652 ggr
BokDuvan
2017-03-06 22:39

Osäker häst?

Hej! På ridskolan finns det en ponny som är dem gosigaste som finns i boxen men när han väl rids så förändras han ganska rejält. Han är helt lugn i trav och skritt men när det väl kommer till galopp så blir han ofta stark och svarar inte på förhållande hjälper. Har själv inte ridit honom på ett tag men min ridlärare säger att han är väldigt osäker och därför väljer att springa ifrån problemen, speciellt i hoppning då han kommer helt lugnt mot första hindret för att sedan hoppa lite konstigt och sedan sätta full fart vidare. Efter hoppningen blir han sjukt svår att stanna. Men min fråga är hur man ska jobba med honom redan från början? en av ridlärarna pratar mycket om att istället för att dra tyglarna mot sig så ska man flytta fram handen lite och släppa efter och upprepa, men finns det något mer man kan göra? Känns ju lite sådär att det kan ta en långsida att få honom att sakta av till trav och vid hoppningen brukar läraren säga att ryttaren svänger in mot henne då han av sig självt saktar av när han kommer mot henne. Det kansle inte är den bästa lösningen alla gånger då man kanske borde lära sig att få stopp på honom själv? Som sagt vill jag veta hur man kan arbeta med honom.

Annons:
Gronstedt
2017-03-07 07:45
#1

En sådan häst brukar bli bättre med kravlös träning. Genom att göra små, lugna portioner av det den blir skärrad av, lär den sig att det inte är så farligt. Galoppera en halv volt och sakta av, eller hoppa ett hinder eller två och sedan sakta av till skritt en stund. Det kan ju dock vara svårt på en ridlektion.

Min häst var sådan, helt hysterisk på hinder och sprang som  en idiot. Vi började med bommar och småhinder på dressyrpassen, så att vi kunde ta ett litet skutt ibland utan att det blev något speciellt med det, och efter några månader kunde vi utan problem hoppa en bana utan att hon stressade mer på det sista hindret än på det första.

För övrigt har din instruktör helt rätt, det är väldigt viktigt att man inte bara drar i tyglarna, utan att man ger efter och upprepar gång på gång tills man får önskat resultat. Det är också viktigt att man sitter lugnt i sadeln under avsaktningen, så att man inte oavsiktligt driver med sätet.

BokDuvan
2017-03-07 07:51
#2

Tack, ska jobba mycket med att inte galoppera så mycket utan kanske en halv volt när jag får honom igen

Upp till toppen
Annons: