Annons:
Etikettefterlysningar
Läst 1746 ggr
[ThatMadeUpHorse]
3/1/17, 5:01 PM

Hitta stam till tre hästar

Hej! De sista året har jag hjälp till att ta hand om tre hästar i området där jag bor en shettis och  två  islandshästar, Islänningarna är en mor och en dotter och har där efter blivit nyfiken på på deras stam men kan inte hitta nått varken på HästStam eller på BlåBasen nån som skulle kunna tänka sig hjälpa mig med de?

Dottern är ett flax fux som blir 26 i år och (vad jag förstått det som) ska heta Mylla från beatelund och mamman är ett brunt sto som blir 34 i år och bör heta Hatid nånting. Deras stam bör ju gå att hittas till sammas efter som det är släkt.

Shettisen är ett fux sto med stjärna i pannan och en väldigt kort strimbläs som blir 13 i år och bör gå heta antigen bara Funny eller nånting med Funny i sig.

Annons:
Tusen
3/1/17, 8:07 PM
[ThatMadeUpHorse]
3/1/17, 11:28 PM
#2

#1 flaxfux är en fux färgad häst med ljusare man! Många misstar dem som isabell färgade.

Lona
3/2/17, 12:40 AM
#3

Mylla och hennes mamma hittar du på worldfengur.com (databas för islandshästar). Slå in Mylla från Beatelund så får du även upp hennes mamma :-) Vissa uppgifter måste man dock vara medlem för att få tillgång till.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
3/2/17, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

#1; En flaxfux (flax betyder "lin", alltså linfärgad man och svans. Syns bara på fuxar, inte på andra färger även om de kan ha anlaget. Vanlig färg på islänningar.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tusen
3/2/17, 11:19 AM
#5

Jaha! Inom russaveln (där jag är verksam) kallas de bara för fux (ev. med ljus man)

tigerpard
3/4/17, 9:34 AM
#6

Kan det här vara shettisen? http://www.shetlandsponnyn.se/Stambok/Visa3Led.aspx?Nr1=104863

Mylla: Går inte att länka, men sök på "SE1991206358" under "FEIF ID" på worldfengur.com
Hatid: https://www.worldfengur.com/freezone_horse.jsp?refresh=0.1750196759054563&c=SV&leita=1&fnr=IS1983255205

Annons:
Upp till toppen
Annons: