Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 837 ggr
powerade
2017-02-23 17:28

Välja bett

Rider min häst idag med ett tredelat eggbett. Han är väldigt känslig vad jag upplevt så läste om ett rakt med tungfrihet brukar fungera bättre. Har ni någon erfarenhet av detta? Han tuggar väääldigt mycket och vill kasta huvudet så tänkte bettet kanske gör sin del . Vi ska ta ut en tandläkare snart också.

Annons:
Gronstedt
2017-02-24 10:20
#1

I ditt läge skulle jag vänta och se vad tandläkaren säger. De kan ofta ge goda råd om bett och nosgrimmor. Du kan också prova att flytta bettet uppåt eller nedåt och se hur hästen reagerar.

axa
2017-02-24 10:52
#2

Tungfrihet gillar jag personligen inte och skulle aldrig sätta i mun på min häst eller rida andra hästar på.

Men om man så gärna vill ha ett, så måste man se vad hästen har för mun. En häst med låg gom bör inte ha. Tvärtom är det väl enklare, antar jag. Men som sagt, själv anser jag det mer som ett plågmoment. Det slår upp i gomen och ger punkttryck på tungan :)

powerade
2017-03-04 22:46
#3

Veterinären raspade liiite tänder. Han sa det såg helt okej ut i munnen. Fortfarande tuggar han massor på bettet dock lite mindre. Funderar fortfarande på att testa något annat bett.. Vad skulle ni rekommendera? Varför? Varför inte? Veterinären sa till en annan tjej samtidigt att han brukar föredra vanliga tränsbett. Har somsagt ett vanligt 3delat med eggringar.

Gronstedt
2017-03-05 10:57
#4

Jag (och de flesta hästar jag känt) föredrar tredelat tränsbett, så smalt som möjligt, om vi alls ska ha bett. Jag brukar använda bridongbett, de är smalare.

powerade
2017-03-05 18:30
#5

Vad tycker folk om ett vanligt rakt bett då? Hört det ska vara snällt om hästen är känslig.

Salish
2017-03-05 22:50
#6

Rakt bett är ganska snällt och är mera stilla i munnen än ett ledat bett, finns ju vissa hästar som föredrar det. Gillar själv raka tränsbett. Tungfrihet skulle jag akta mig för, det blir snarare så att porten ligger platt på tungan, och/eller bara åker upp i gommen på hästen. Däremot kan ett oledat bett absolut vara lite böjt.

Annons:
Gronstedt
2017-03-06 08:04
#7

Raka bett tycker jag inte om att rida med, eftersom de rör sig i hela hästens mun även om ryttaren bara tar i ena tygeln.  Jag upplever att hästar blir förvirrade om de är vana vid delat bett och man byter till rakt, men använder man alltid rakt kanske det blir tydligare med tiden,

Vissa hästar gillar rakt i körning/tömkörning med gramankoppling, där tömtagen alltid går i samma riktning.

Upp till toppen
Annons: