Annons:
Etikettstallet
Läst 1780 ggr
CaptainBunchie
2017-02-14 19:02

Idébollning - Stallritning/ar.

Jag (som säkert många andra) drömmer om att ha mitt egna stall/gård. Har de senaste dagarna suttit och tänkt och ritat ner diverse olika planer/ritningar om hur jag kanske skulle vilja att mitt stall skulle se ut.

Om ni skulle få bygga ett helt nytt stall, hur skulle det se ut?
Dela med er av era ritningar/planer!  Hur detaljrikt ni än vill! :)
Tänk på att i stalldrömmarna finns det ingen budget. ;)

Eller om ni skulle vilja göra en ritning av er tolkning på mitt perfekta stall; ett stall med ca 4 boxar som är minst 10m2, minst en spolspilta och minst en 'separat' uppbindnings-spilta. Eget rum för foder/kraft. Sadelkammare. WC. Plats för torkning av täcken och täckestvätt. Någon slags förvaringsrum för strö/hö. Gärna direktaslutning till ligghall med dörr emellan.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
Lon@
2017-02-14 19:38
#1

Ulla Ståhlberg skrev en bok för ett antal år sedan (tror den hette "Mitt stall") med många bra tips i. Mått och regler stämmer säkert inte längre men en hel del annat är förmodligen samma.

Sen vet jag inte om det är Jordbruksverket, Svenska Ridsportförbundet eller någon annan som gett ut en broschyr med råd om att bygga stall, där finns både mått och andra bra saker med.

Ska du ha stallet själv eller även inackorderingar? Om du har inackorderingar så uppskattas förmodligen rejält med plats för egen förvaring, gärna så att det går att låsa in sina prylar.

Plats att hänga upp blöta täcken, helst där det finns någon form av värmekälla.

Någonstans att sitta och ta en fika (vattenkokare!!) är också bra även om det kanske tar upp onödigt utrymme. Kanske bänkar med förvaring under?

En av de absolut viktigaste sakerna i ett stall är rätt

ventilation

, främst för hästarnas hälsa givetvis men även för foder och sadlar mm.

Se till att verkligen få den biten BRA!

Hellre för kallt än för tätt vilket medför värme och fuktighet, även om drag inte är bra det heller.

Fönster i varje box, gärna öppningsbara (eller att man kan ta bort dem på sommarhalvåret) så att hästarna kan sticka ut huvudet och kika.

Det är smidigt om man antingen har krubbor som är öppningsbara utifrån alternativt sitter så att man kan hälla i fodret utan att behöva öppna och gå in i boxen.

Skjutdörrar i boxarna sparar plats, å andra sidan har de oftare en tendens att gå sönder/hoppa ur osv.

Vi har inte vattenkoppar alls i stallet utan kör på hinkar - även om man har vattenkoppar så bör man komplettera med hink eftersom hästar ofta dricker för lite ur automatiska koppar.

Tänk på att vattenledningar i ett stall lätt fryser vintertid - isolera ledningarna ordentligt!! Vi har som en "isolerad garderob" med frysvakt inne i stallet där kranen och vasken sitter.

Beroende på vad ni har för strö och leveranser så kan det vara bra att utrymmet för strö inte fryser, torvbalar fryser rätt lätt och tar EVIGHETER att tina! Eller så väljer man annat strö… Vi kör med en blandning av torv och pellets, det beror lite på var man gör av gödseln också.

Halm tar till exempel lång tid innan den bryts ner = större mängder att hantera, den tar dessutom större plats att förvara.

Fundera även över vilken typ av grovfoder ni skall ha; hö eller hösilage? Hö är mycket svårare att lagra länge då det är ganska känsligt för fukt och mögel. Hösilagebalar å andra sidan är ganska känsliga när man öppnat dem, går det inte åt så mycket så kan en bal hinna bli dålig innan den är uppäten - i synnerhet när det är varmare ute.

Det beror förstås även på hur och av vem man köper grovfodret, vi skall eventuellt byta från hösilagebalar till stora rundbalar med hö som bonden levererar en eller ett par i taget - på det viset blir det inte dåligt och möglar.

Jahapp, det var lite spontana, ostrukturerade tankar från min sida😃

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Nina3141
2017-02-15 11:29
#2

det här lägger jag min fritid på, mina drömmar haha

nu ni xD

Linnea
2017-02-19 18:26
#3

Bot du på gård behövs troligen en maskin, traktor/minilastare eller liknande. Bygg så att du kan mocka ut med maskinen, köra in balar med den osv. Sluta slita ut kroppen på skitgöra helt i onödan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Cecilia.S
2017-02-19 18:41
#4

Har du The Sims? I så fall kan jag absolut tipsa dig om att dröm-bygga ett stall där! :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

CaptainBunchie
2017-02-20 17:51
#5

#4 Haha japp det har jag, och kommer nog göra det med. Men har problem med vissa saker, och att hitta bra CC till S3.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: