Annons:
Etikettridning
Läst 2318 ggr
[Kotten123]
2017-02-12 23:46

Såga häst i form...

Okej, nu måste jag få fråga om andra folks tankar kring min "tanke."
Jag rider på ridskola, ridkskoleryttare kan vara "kända" för att såga hästar "i form." Dock är detta en grej som jag, antagligen innan detta, inte har sett på min ridskola. Senaste gången vi skulle rida, hade vi hästbyte. Denna personen, som jag kan nämna som "ryttare/-n", fick en häst som denne inte ridit innan. I alla fall.

Jag märker inget ovanligt i uppvärmningen på långa tyglar, men det börjar sedan vid kortningen. Ryttaren börjar, nu ska jag försöka förklara så bra som möjligt, dra bak/ut innerhanden, samtidigt som den gnider med innerskänkeln/hälen, sedan samma sak med yttersidan. Hästen, som jag tror känner obehag, kröker nacken och hamnar bakom lod. Dock pågår denna, som jag vill nämna som, sågning ej vid ridskolelärarens åsyn. Så läraren ser inte när huvudet rycks ner i dessa sugrörelser. Det är verkligen svårt att beskriva, men de som sett en sågning av en häst förstår kanske.

Ryttaren får sedan beröm av läraren som säger saker som "Jamen det är bra, han är påväg till en fin form." Är detta ovetande av lärare, eller kan det ha varit att denne inte såg sågningen, och  inte gick in djupare på hästens icke-befinnande avspändhet.

Jag vet att detta blev ett otroligt flummigt inlägg, men jag vill mest veta om detta är en sågning, eller om detta är en "nödutväg" om hästen är ung, och inte "förstår" det här med form. Sedan vill jag gärna få höra era åsikter kring detta, och hur man skulle kunna motverka det.

Sedan är det alltid kul att höra hur ni lärde er hästens form och lösgjordhet. På ridskola, lärde de er att såga? Ej på ridskola, hur lärde ni er?

Kommentarerna är frivilliga, bara att gå in i en diskussion.

Annons:
Maleficum
2017-02-13 00:27
#1

För ett antal år sedan när jag red på ridskola nummer två (ridit på fyra olika ridskolor genom åren) vet jag att jag fick beröm för att jag hade så stilla och mjuk hand och att med tiden kommer då lösgjordheten och allt det på köpet när man lärt sig rida mer med sätet. Men vet andra ridskolor (tex där jag red först men sen bytte för jag inte trivdes) som min kusin nu slutat rida på (också) att dem i princip blev uppmanade att alltid rida på typ kort gramantygel och i princip tvinga ner hästarnas huvud och krökning på nacken. Så mycket är väl också olika skolor och lärare och vad de själva lärt sig och har för åsikter.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cecilia.S
2017-02-13 06:39
#2

Det låter som att ryttaren sågade ner hästen. Starka rörelser, vänster hand upp, släpper där och höger upp, släpper där sedan vänster upp igen osv. Då tvingas hästen att kröka på nacken, men formen kommer inte från handen. Jag anser dock att "sågning" inte bör användas av någon. Oavsett om det gäller ridskolehästar, unghästar eller rutinerade hästar. Jag har ridit på två ridskolor, ett stuteri och nu på privatsall eftersom att vi har köpt en egen häst. Jag har aldrig fått höra av någon att vi ska "såga hästarna", men jag däremot uppmuntrats till att vara avspänd, rida med sätet, mjuk och följsam. Formen kommer med en följsam ryttare och från sätet. Jag brukar dock alltid leka lite försiktigt med fingrarna för att hitta en god kontakt med hästen eller ponnyn :-) Speciellt om den är het.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Nina3141
2017-02-13 08:35
#3

jag har bara försökt att förbättra min sits hela tiden och nu 3 år senare börjar det hända grejer med hästens form, det gäller att ha tålamod!

[RC1393]
2017-02-13 12:39
#4

Någon "form" får man inte av det. En häst som jobbar korrekt jobbar avslappnat och med bakbenen under sig och överlinjen buren, det uppnår man aldrig genom att såga den. Som bäst får man en trippande häst med sänkt rygg och hög nacke. All samling ska komma från sitsen, handen ska bara kontrollera hästens ställning i halsen, ge vägledning och stödja yttersidan. Jag har blivit lärd att man aldrig ska ge bromsande hjälper i handen, vilket min häst således också är lärd eftersom det är jag som ridit in och utbildat henne. De få gånger någon annan sitter upp på henne och försöker fiffla med munnen på detta viset på henne så har de snart frambenen i luften, i ren frustration från hennes sida för hon förstår inte alls vad man vill. Jätteroligt med sådana hästar som markerar tydligt när det är knasigt, man lär sig väldigt mycket på dem bara man är lyhörd och inte råkar lära hästen hur man ska slippa jobba istället.

Gronstedt
2017-02-13 12:42
#5

Jag tror att man, när man rider på ridskola, bör koncentrera sig på att rida sin egen häst så bra som möjligt och inte vara "baksätesryttare" åt övriga ekipage. Är det något i instruktörens undervisning man inte förstår eller inte trivs med, kan man ta det enskilt med instruktören.

[Kotten123]
2017-02-13 12:49
#6

#4 Åh, vad fantastiskt med en sådan häst. Önskar att man hade tillgång till dem på ridskolan, men tyvärr blir de ju som de blir när de får gå med i grupper där olika rutinerade ryttare rider, och att det är "lätt" att på ridkoleponnys bara fiffla ner huvudet på dem, vilket inte gör dem hållbara osv. Jag skulle så mycket hellre rida en privathäst, som är riden på rätt sätt, och som bara gör rätt om man själv gör rätt. Dock är det svårt att hitta en som passar.

#5 Jo, jag menar inte att klanka ner på ryttaren, utan lite ifrågasätta läraren som ändå på sätt o vis uppmanar det. Det kan ju leda till att andra i gruppen antar att man ska göra så. Läraren kan ju ha berömt bara för att ha fått en snabb koll på hästens böjning osv, men de andra ryttarna som såg innan, antar väl att läraren tog "sågningen" som en bra grej, och att det är så man "ska göra." Dålig på att förklara, men jag tänker mer på läraren och de som nu kanske kommer förändra sin ridning.

Detta vet jag inte hur man ska ta upp med undervisaren, du får gärna komma med förslag! :)

Annons:
[RC1393]
2017-02-13 13:42
#7

#6 Ja, tyvärr är det ju så. En bra ridskolehäst är ju den som går med på det mesta (med tanke på att nybörjare kan göra en hel del knasigheter och då uppmuntrar ju knappast en stegrande häst till fortsatt ridkarriär…😇), men jag tycker att det vore bra om en häst liknande min fanns att ta in lite nu och då på lektioner så får man känna hur det känns på en häst som är känslig och kan det som ska göras. Det var djupt uppskattat när min ridlärare lånade in sin häst på lektionerna de åren som jag bara red ridskolehäst p.g.a sjukdom på min ena privata och att den andra var för ung för att ridas.

[RC1393]
2017-02-13 13:45
#8

Det märker man ju förresten på ridskolehästarna som går med på lektionerna jag rider numera. Vi är alla på ungefär samma nivå, men de som rider ridskolehäst har alltid "tyngre" ridning framför sig innan hästen är lösgjord och med på arbete, vilket samtidigt kan vara en bra utvecklingsmöjlighet för ryttaren. Man ska väl inte alltid bara få glassa omkring på sin häst😃

Tyst
2017-02-13 14:27
#9

Jag har bara sett en "sågande" ryttare på min ridskola, och hon var otroligt osäker i sig själv och såg "alla andra" i gruppen så sakteliga hitta formen på hästarna medan hon inte riktigt lyckades. Jag tror att hon i ren desperation gjorde så, för hon ville inte bli sämst i "gruppen" Även hon gjorde det när ridläraren inte såg, men ridläraren gav henne aldrig beröm (eftersom man ju kan se på hästar om de går i ärlig form eller inte) Hon slutade ett halvår efter det.

Minns det så väl eftersom jag själv gick i samma grupp, och jag lyckades inte heller med formen. Jag började även jag bli desperat, men vet att när jag såg henne hålla på så, bestämde jag mig att det inte är så jag vill lära mig. Satte upp som mål att kunna få till någon form av form inom 1,5 år, och lyckades efter två år. Minns fortfarande känslan, detta var 13 år efter att jag börjat rida en gång i veckan på ridskolan. Jag var helt paff! Jag blev till och med så paff att jag slutade rida ordentligt och då föll ju formen på hästen så klart isär haha.

Jag tycker nog att glädjen jag fick av att för första gången sitta på en ridskolehäst jag själv ridit i form borde vara hundra gånger större än glädjen man får efter ett "bra jobbat med formen där" när man vet att man fuskat sig till det.

Hade så klart ridit hästar i form ett par gånger innan, men då var det på privathästar som var extremt välridna och gick i form lite vad man än gjorde nästan. Tycker det är mycket mycket svårare på ridskolehästar än på privathästar.

Gronstedt
2017-02-14 21:07
#10

#6: Hade det där hänt på ridskolan där jag red förut hade instruktören kunnat säga något liknande, i stil med att "han är påväg till en fin form."  Lite senare hade instruktören följt upp med "se upp så du inte tar för mycket i munnen bara, energin måste komma bakifrån". Och om ryttarens hand inte blivit mer stilla hade det blivit något i stil med "försök att inte röra först den ena handen och sedan den andra, då kan hästen börja pendla med nosen och det är inte bra. Försök göra små små rörelser med fingrarna bara när du vill något". På så vis får eleven se och känna ungefär vilken huvudhöjd man kan önska sig och får sedan hjälp att hitta rätta vägen dit. 

Förhoppningsvis har instruktören en långsiktig plan för varje elev. För att eleven ska kunna lära sig behöver förklaringarna komma i små steg och det kan vara viktigt att befästa en stadig och mjuk hand innan man börjar prata om framåtbjudning och energi och allt vad det är. Eleverna måste lära sig att känna och hantera sina egna kroppar innan de kan börja förstå och känna vad hästen gör och behöver. Tyvärr är det ett hårt jobb att vara ridskolehäst och eleverna måste få göra fel och avigt både ofta och länge utan att bli utskällda.

"Det kan ju leda till att andra i gruppen antar att man ska göra så." Det är just därför varje elev ska koncentrera sig på sin egen kropp och den häst man rider och lyssna på vad instruktören säger till just den personen. Situationen för ett annat ekipage är en helt annan. 

Instruktörer diskuterar nog inte gärna andra elever, och det tycker jag är bra. Men du kan ju ställa en generell fråga om växelvisa tygeltag, typ "Man ser ju ibland att folk liksom sågar med tyglarna för att hästen ska sänka nacken, men det blir väl ingen ärlig form?" Och så kan det bli ett samtal om detta.

[Kotten123]
2017-02-15 10:05
#11

#10 Ja, tack för förslaget på fråga, något sådant kan man ju undra om. Vill såklart inte peka ut någon, så jag kan säga att jag "har sett det någonstans" liksom.

Vad härligt om man hade en ridlärare som kommer med "följkommentarer." Våran ridlärare är bra, hon är verkligen inte dålig, men det skulle bli så mycket bättre om hon också gjorde något sådant. Det skulle leda till att man lärde sig mer, och inte bara att hon säger "fin form" eller något, även om det inte kommer på rätt sätt. Självklart kanske läraren håller lite tyst om det, för att inte ta fram denna ryttaren i centrum genom att säga typ "men såga inte!" Menar självklart inte att din lärare sa det, men om de skulle sagt något i stil med det, om du förstår! :)

Och ja, jag tycker ju också att man ska koncentrera sig på sitt eget. Dock när man ser att detta händer, och att det känns som att läraren uppmuntrar det, så blir jag lite osäker så att säga. Vill verkligen inte säga emot dig, jag tycker inte heller att man ska gnata i andra, men nu tog jag detta som exempel. Har hört talas om sågande tidigare, men när det kom så pass nära, så valde jag att ta upp det.

[Kotten123]
2017-02-15 10:08
#12

#9 Ja, tyvärr så kommer kanske det här beteendet från "form-stressen." Man vill väl kanske vara "bäst i gruppen" osv, eftersom man fått det med eftergift lite felvinklat, och därför lägger för mycket vikt på det.

Dock så är det inte så många i min grupp som "kan" rida, alltså inte försöker få, hästarna i form. Dock så vill man väl vara först också, anses "bäst."

Maleficum
2017-02-15 11:21
#13

Red faktiskt en häst i måndags jag inte ridit tidigare på vår lektion (red honom när jag red istället för en kompis för länge sen men tänkte inte riktigt så mycket på saken då) men just för jag läst denna diskussion så låg det i framkanten i huvudet.

Märkte att han gärna "pendla" med nosen fram och tillbaka och kände då att när man inte passa det och verkligen försökte hålla händerna stilla så fick man en liten "sågande" rörelse i händerna (som då han skapa och inte jag). Antar han kanske fått den pendlingen för att han är invand med att bli sågad (om det nu kommer från de få år han varit på ridskola eller från tidigare ägare vet man väl inte). Men han har också väldigt konstig gång, tex går han oftare i pass när man skrittar än normal fyrtakt och galoppen är väldigt kantig och konstig (inte alls rund och bekväm).

Men, sen ska man ju tänka på att hur mycket ridläraren än säger till så ska ju ryttaren ta det till sig och försöka följa råden. Har sett dem där ridläraren i princip varje lektion, flera gånger under lektionen, tjatar om samma sak (tex stilla händer, jämt stöd i tyglarna) men ryttaren inte verkar ta till sig och sen ändå sitter och gör samma sak lektion efter lektion.

Själv brukar jag inte direkt kolla på övriga i min grupp (är för koncentrerad på mitt för det :P dessutom rider jag ofta utan glasögon och då blir det ändå lite blurrigt) men om ridläraren ger en kommentar till någon annan om tex handställning eller annat som främst har med sits att göra (som sträck upp, slappna av och liknande) brukar jag alltid försöka tänka extra på min egna sits och sånt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Tyst
2017-02-15 12:51
#14

#13

Vi har en sådan häst på ridskolan, som har "rörelsefel" han går passgång/skritt i skritten, Passgång/trav i traven, och galopp/pass/trav/skritt/vetintevad i galoppen (känns som att han har tio ben). Även han har den där pendlande nosen, men jag har alltid sett det som att han gör det just för att han har problem med takt/schvung. Han går mest nybörjarlektioner eller lätta lektioner där de har hjälptygel, och jag har svårt att se att han fått detta av att 7 åringarna sågar.

När vi i de mer avancerade grupperna rider honom och lyckas hjälpa honom hitta form (ganska lätt på honom) men framförallt takt/scvung i gångarterna (väldigt svårt) försvinner nospendlingarna, och även om han inte har världens vackraste gångarter ser han ut som vilken häst som helst.

Maleficum
2017-02-15 13:47
#15

#14 Dennas trav ser och känns normal och är främst då jag tänkte på den pendlande nosen. Men är ju helt klart en annan känsla i traven över bommar när man får lite hjälp att få till mer schwung. Är just skritt och galopp som främst är annorlunda. Kan ju såklart ha pendlande nos av annan anledning än att han "lärt" sig det pga sågning.

Är kanske inte så vanligt med hästar med såna "fel" men i dem lägena kan det ju se ut som ryttaren "sågar" (eller gör andra fel) när det är hästen som har "lurat" dit ryttaren (om ni förstår hur jag tänker). Vet vi hade en annan häst som också hade väldigt kantig gång (speciellt om man inte lyckades rida ihop honom), kändes som att sitta på en cykel med trekantiga däck och där märkte jag också att man gärna börja "veva" med händerna speciellt när man skulle komma igång i galopp (bruka själv ta hjälp att smita in ena lillfingret i manen på honom så man inte skulle bli "lurad" att börja "joxa" med händerna för såklart hjälpte ju inte det nånting :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tyst
2017-02-15 15:38
#16

#15 Håller med, det är definitivt inte svårt att tänka sig att folk som sitter på läktaren tex tror att man sågar på just sådana hästar. Det är lätt att följa med i pendlandet när man har en följsam hand, dessutom tycker jag att pendlandet med nosen nästan förstärks lite om man så att säga är följsam och egentligen bara vill ha fortsatt lika sug i båda tyglar.
Om man däremot "sågar" utan att göra det hårt eller stort, i motsatt riktning som hästen pendlar med nosen får man ett stadigare huvud, men då blir kroppen vinglig istället. Sitter man och verkligen försöker hålla händerna stilla, på samma nivå med varandra, så blir det antingen stadigare eller så får man en tygel som glappar lite ömsom höger ömsom vänster.

Jag har fått rida denna häst mycket under en period, och eftersom vi har spegel i ridhuset kunde jag experimentera mycket med just det här pendlingsproblemet 😃

Maleficum
2017-02-15 16:07
#17

#16 Är ju verkligen mycket att tänka på :) Har ju som sagt inte ridit denna mer än två gånger (varav en gång var mer än ett år sedan). Men det gick riktigt bra ändå tycker jag. Mycket var väl för jag hade denna tråd i huvudet och verkligen tänkte på det där med pendlingen och sånt. Nåt måste iaf jag gjort rätt för fick han att fatta fina galopper direkt från trav (något han annars har svårt för) och faktiskt fick han att byta galopp åt ena hållet (också något han har supersvårt för tydligen) och då har jag inte tränat alls mycket på galoppombyten tidigare (några gånger för kanske 7-8 år sen när jag bodde i Skåne och nu på denna ridskola så började vi precis med det så gjort det en gång på en annan häst (som har lätt för det) och annars bara under hoppning med hinder).

Får se om jag får samma nästa måndag. Brukar dock av nån anledning alltid få nån annan häst när vi har hoppning :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: