Annons:
Etikettridning
Läst 1984 ggr
Grace_act
2/9/17, 12:38 PM

Sätta igång häst efter sjukdom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Min häst har strepocokus zooepidemicus. Nu börjar hon bli frisk och börjar fundera på igångsättning. Hon har vilat i ca 3 veckor men varit sjuk i 4. Hon har fått antibiotika. Innan va hon i tävlingskondition. Vad är viktigt att tänka på när man sätter igång henne efter det här? Under hur lång period ska man sätta igång henne? Alla tips är välkomna:)

Annons:
Mountainhikes
2/9/17, 7:29 PM
#1

Sakta och säkert tror jag starkt på. Jag skrittar i ca 2 veckor, mest i skog o terräng o på uteritter. Sen blandar man i några minuters trav någon gång i veckan och ökar sedan mer och mer. Däremot vet jag inte hur det skiljer sig med en sjuk häst, skulle ta kontakt med en veterinär för att be om råd så att det ska gå så bra och smärtfritt som möjligt. Lycka till!

Gronstedt
2/10/17, 11:14 AM
#2

Det är skillnad på att sätta igång efter sjukdom och efter skada. Din häst har ju inga ledskador eller trasiga muskler som måste byggas upp långsamt. Det viktiga för dig är att inte anstränga hjärta och lungor för mycket innan hon är helt frisk igen. När infektionen är borta och eventuella skador läkta går det ganska fort.

Du bör förstås rådgöra med veterinär, men viktigt är att du har koll på hennes andning, puls och temperatur. Träna så att hon börjar andas lite fortare, men inte så att hon börjar flåsa.

Caf_Roy
2/10/17, 8:00 PM
#3

Tänk på hur du gör själv när du precis blivit feberfri efter en dunderförkylning och att hon precis har gått igenom något värre. Ta det väldigt lugnt till en början och var lyhörd för hur mycket hon orkar. Precis som när man själv sätter igång efter en förkylning är det bra att börja röra på sig men göra det med måtta eftersom kroppen fortfarande återhämtar sig. Lyssna på veterinären och din häst och lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: