Annons:
Etikettfoder
Läst 1065 ggr
Ilovehorses
2/6/17, 6:53 PM

Häst slutar äta

Mitt varmblod är väldigt svår född och jag har läst att man kan ge: typ lucern, något hippo breed och typ oljor. Men jag vet inte riktigt vart jag kan köpa in det och jag vill ju inte att hon ska magra ihjäl. Jag skulle gärna få lite hjälp med vart jag kan köpa det på henne för jag har märkt att hon mår dåligt av att hon är så svår född och då gillar hon inte att ridas. Hon är inte jätte mager men när jag kommer på morgonen har hon fortfarande inte hunnit komma ens halvägs på fodret. Och det känns inte riktigt som om jag kan fortsätta med att bara låta henne äta så lite😉

Annons:
Gia91an
2/6/17, 7:02 PM
#1

Kollat tänderna på henne? Pratat med veterinär? Hade min häst betett sig så hade jag kollat det först!

Stallmima
2/6/17, 8:21 PM
#2

Gör som #1 föreslår, kolla tänder. Hur gammal är hästen? Foder finns bla på Lantmännen och välsorterade hästaffärer.  Vad får hon i matväg idag?

Gronstedt
2/7/17, 9:36 AM
#3

TS, "svårfödd" är inte detsamma som att en häst inte äter. Man säger att en häst är "svårfödd" om den äter men ändå inte håller hullet eller bygger muskler. Om hästen äter för liten fodermängd måste man först fundera över varför den gör så. Det största problemet är inte att hästen kan bli mager, utan att den kan få allvarliga problem med magen om den äter för  lite grovfoder.

Som skrivits ovan, låt först en veterinär kolla att hästen inte har något problem med tänderna eller munnen/svalget. Om du själv kan se att hästen släpper tussar av grovfoder, se/höra att den bara tuggar med ena sidan eller känna att den luktar illa ur munnen, så kan du vara säker på att den har problem som måste åtgärdas, men låt en veterinär kolla även om du inte själv kan se något.

Sarah
2/7/17, 11:37 AM
#4

Om hon dessutom inte gillar att ridas låter det ju som att en check i munnen är extra viktigt (om du använder bett). Det har förmodligen inte med mängden mat hon äter att göra att hon inte vill bli riden.

Upp till toppen
Annons: