Annons:
Etikettövrigt
Läst 1287 ggr
emiliavtc
2/3/17, 7:55 PM

Tips vid första hästköpet

Hej! Jag funderar just nu på att kanske skaffa min första ponny. Vi har pengarna till det men det är i stort sätt endast jag i min familj som är hästintresserad. Jag är snart 16 år och har ridit sen jag var 7 på ridskola,  rider tre lektioner i veckan på en ponny just nu (+ extra på helger om jag jobbar extra, då självständigt) och jobbar också i stallet en gång i veckan. Har erfarenhet av allt från bandagering till broddning, lite sadelprovning, bettprovning, lastning, ta hand om sår, foder och allt möjligt eftersom jag får hjälpa till med lite vad som helst när jag jobbar och har varit med och tävlat i hästkunskapscup m.m. Många kompisar har också häst så jag vet hur mycket som krävs av tid, pengar och kunskap. Om det skulle bli så att vi bestämmer oss för att skaffa häst så skulle den stå i stallet på mitt gymnasium och jag skulle rida för instruktör mins två ggr i veckan. Eftersom jag endast har tagit hand om en häst som min egen på ridläger och ponnyn jag rider en vecka under sommaren så skulle jag, om vi bestämmer oss för att skaffa häst, "låna" en häst under sommaren och sedan, om det går bra, fortsätta under skolterminen.

Det jag undrar över och gärna skulle vilja ha lite tips om är t.ex. vad jag speciellt bör tänka på vid ev. köp, har ni några tips till någon som första gången ska äga häst? Något ni önskar att ni visste när ni köpte eran första häst? Man vill ju helst ha med en tränare vid köp av häst men jag kan inte ta med min jag har nu, vad tipsar ni om då?  Har inte heller någon speciell veterinär som kan göra besiktningen jag litar på eftersom jag inte tidigare haft häst, något ni har och tipsa om där? Vad som helst kan hjälpa egentligen, jag vill bara se om någon har några bra tips och trix jag kan lära mig av och känna mig säkrare med.

Tack i förhand!

Mvh Emilia

Annons:
Maleficum
2/3/17, 8:29 PM
#1

Har själv inte haft egen häst men haft kompisar som skaffat och det jag lärt mig av deras "misstag" är väl främst att inte lita på säljaren… och att man verkligen får ordentligt veterinärkoll! Bäst är ju om man har någon kunnig man känner med sig men är ju tyvärr inte alltid lätt att få med sig.

Min ena kompis första häst var på tok för energisk mot vad hon kunde ge den för motion (flytta senare till ridskola där den trivdes bättre) den andra visade sig senare ha problem med alla fyra benen och stod jättelänge innan de till slut kunde avliva den (och den skulle vara röntgad innan den såldes men det visa sig vara falska plåtar som inte var på den hästen).

Min andra kompis familj skaffa en ung häst som inte var utbildad (och dem hade inte ordentlig vana) så det blev också en del problem (svårt med galoppfattning bla) och senare när den skulle säljas tog de hjälp av en som bytte den mot en annan ponny och i slutänden blev det massa strul med att få pengarna för hästen.

Vet även en som har turridning som råkat ut för att en häst hon köpte var drogad vid visning för att den skulle verka lugnare än vad den egentligen var.

Så den dag jag väl skaffar häst skulle jag försöka få med någon riktigt kunnig som hjälp, se till att få ordentlig veterinärbesiktning och få ha hästen på prov (alternativt fodervärd) en viss tid så man verkligen hinner känna på att man passar ihop och minska risken för att "dolda" problem dyker upp. Och att provrida många olika hästar och inte fastna för "första bästa" eller utseende eller nåt sånt (inte alltid lätt för man blir ju lätt lite kär ;)) och kanske se om man kan få provrida vid olika tillfällen i olika situationer och vid provridning få göra allt med hästen (inte bara få den färdigsadlad på stallgången) så man kan känna av hur hanteringen funkar med den (svår fångad i hagen kan ju vara lite jobbigt tex).

Känns kanske jättenegativt med mitt inlägg nu :P men känner tyvärr ingen som fått ett lyckat hästköp (om man bortser från ridskolan då men det är ju inte alla gånger det funkar bra heller). Men man kan ju ha tur och direkt hitta något som funkar och sånt men samtidigt kan man ju råka hamna fel hur mycket man än gör för att undvika det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[nevamisse]
2/3/17, 10:19 PM
#2

Var försiktig med att tro på vad säljaren säger, många förskönar sina hästar eller rent av ljuger. Testa ordentligt innan köp, gärna ett par ggr. Var med på hanteringen före provridning och låt någon visa hästen innan du sitter upp. 

Det är naturligtvis bra om du kan ta med någon hästkunnig på provridningar, behöver inte vara din tränare, finns det ingen i stallet som kan följa med?

Känn efter så att du har ordentligt med tid för egen häst, i alla väder och varje dag året om, oavsett om man är sjuk eller annat så måste man ta sig iväg till hästen (om man inte har någon hjälp).

Ang besiktning, ta en veterinär som är bra på häst. Det viktiga är att det är köparen som väljer veterinär och att ni är med under besiktningen.

Petloveer
2/5/17, 12:21 AM
#3

Skaffade min första ponny för ett tag sen. En jätteviktig sak jag lärde mig är att fastna inte för första häst du provrider. Även om du gillar den provrid en till! Det är såååå lätt att påverkas av tanken att man ska få en häst och tar första bästa liksom. Jag köpte den andra hästen jag provred. Var helt fast i den första tills jag provred den andra, inser nu hur fel den första var nu i efterhand haha

Cecilia.S
2/7/17, 8:07 PM
#4

Jag vet en tjej som provred en drogad häst utan att veta om det, den var otroligt lugn och enkel. Väl hemma på gården med sina nya ägare var det en energibomb med alla fyra hovar i luften. Det tips jag kan ge dig är att provrida hästen ett antal gånger om du inte kan låna/hyra den under en period innan eventuellt köp. I övrigt har ovanstående kommentarer kommit med många bra tips och synpunkter. :-) 

Vi fick hem vår ponny på prov i två veckor innan vi skulle bestämma oss för att köpa henne eller inte. På så sätt lärde vi känna henne, men vi fick också möjlighet till att testa henne och se hur hon reagerade på olika saker. Det var superbra - och lyckligtvis står vi som glada ponnyägare till henne än idag :-) 

Lycka till!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Valentine
2/9/17, 12:46 PM
#5

Instämmer med ovanstående! Många hästägare ljuger, förskönar saker om sin pålle. Var ute efter en familjehäst som alla kunde rida. Först och främst jag, men även att mina barn skulle kunna rida då dom ville. Fick beskrivet, trygg och rolig, snäll och lätt hanterlig. Jo tjena, en nervig häst som hoppade ner i diken osv. Är det det som menas med "rolig" eller vad?? Provrid flera gånger, var med och se hantering. Även om du är duktig så ta med dig en annan kunnig också.

Tyst
2/9/17, 2:07 PM
#6

Ta med en kunnig kompis/ridlärare när du provrider. Om det är okej för ägaren skulle jag be att båda två fick provrida, så gjorde jag och en kompis när hon skulle köpa - och jag som opartisk kunde rida med ett annat perspektiv på hästen så att säga och komma med inflikningar med hur jag tyckt hästen var.
När du provrider, testa då i möjligaste mån allt du vill göra/vill kunna göra med hästen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: