Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1147 ggr
strixxa
2/2/17, 3:25 PM

Är han startberättigad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vaccinerade min nya häst imorse och bestämde mig för att föra in det i TDB. Men så såg jag att hans förra ägare slarvat med hans vaccinering och låtit det gå längre emellan än vad det är tillåtet. Men detta var för några år sedan. Så jag funderade på om han är startberättigad( Efter karenstiden nu) eller om jag måste börja om med A+B vaccinet eftersom det står A vaccin framför de senaste vaccinationerna?

(Vet att jag skrivit dubbelt på 2010 förresten)

Annons:
[RC1393]
2/2/17, 9:16 PM
#1

Du måste börja om, sprutan 2011 gavs 5 månader för sent till att börja med. Vaccinera igen om 21-92 dagar och därefter en gång per år (365 dagar) så får du starta. Råkar du missa därefter så får du startförbud efter 365 dagar, men du slipper börja om med A och B om du R vaccinerar inom 21 dagar.

strixxa
2/4/17, 5:33 PM
#2

#1 så nu när jag vaccinerade R vaccinet så har jag kort och gott slängt pengarna i sjön? För jag antar att R vaccinet inte är samma/gills som A?

[RC1393]
2/4/17, 8:00 PM
#3

#2 Det är samma sorts vaccin, men det måste ges med ett kortare intervall än 365 dagar mellan A och B sprutan än mot R sprutan. Boka vaccinering till tidigast den 23 februari eller senast 5 maj så har du grundvaccineringen klart, eftersom den spruta som togs 2 februari räknas som A sprutan.

strixxa
2/5/17, 10:37 PM
#4

#3 Okej men vilken tur! Det kommer en vet till den sista feb så då löser det sig då. Tack för svar!

Upp till toppen
Annons: