Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1120 ggr
Ponnygirl16
2017-01-30 21:24

Tävlingsupplägg

Tjenare, jag sitter just nu och planerar vårens/sommarens tävlingar, och skulle vilja höra lite åsikter.

Känns 9 tävlingar på 6 månader rimligt? Två av dessa tävlar är meetings och resten är endagarstävlingar, LC-LA nivå. Det är en 6-årig ponny vi snackar om, har som mål att kvala ungponny-sm med honom och behöver därför två felfria LA rundor innan sista juli, han har dock inte tävlat på ett och ett halvtår (sålänge han varit i sverige). 

Men till frågan, känns det rimligt? Kan tillägga att det endast är två av tävlingarna som är veckan efter varandra, resten är det en-tre veckor emellan.

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

Annons:
[RC1393]
2017-01-30 22:53
#1

Jag skulle satsa på ett tävlingsuppehåll också, där hästen får några veckors betessemester. Nu vet jag inget om hästens kondition eller hur mogen den är för sin uppgift så jag kan inte uttala mig om det är rimligt för individen, men oavsett vilket är det viktigt att komma ihåg att det är en ung häst och särskilt unga hästar behöver få lufta huvudet emellanåt. Även på en vuxen och "färdig" häst är det viktigt med en ordentlig (avställd) vila någonstans under året, rimligtvis under betessäsongen. 

Jag skulle rådfråga min tränare vad som känns rimligt, denne kan nog även hjälpa dig lägga upp både tränings- och tävlingsprogram anpassat efter ekipaget, det är desto svårare över nätet🙂

Ponnygirl16
2017-01-31 10:11
#2

Jag förstår vad du menar, men han har i princip vilat hela vinter, (november,december, lite januari). Dock det är ca 3-5 veckor mellan sista planerade tävlingen till SM som jag hoppas kunna rida, så där hade vi tänkt låta han gå på bete ca 2 veckor, tänkte även ha ett upphåll direkt efter SM oavsett om vi kvalar eller inte på ca en månad.

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

[RC1393]
2017-01-31 21:11
#3

#2 Låter klokt. Oavsett om han vilat i vinter (vintervila är inte ovanligt) så är det viktigt med vila under sommaren också, även om det är en kort vila.

Ponnygirl16
2017-01-31 21:41
#4

tack för att du delar med dig av dina åsikter! 🙂

~ Ta reda på orsaken så har du lösningen ~

Upp till toppen
Annons: