Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1720 ggr
toveeolsson
1/29/17, 5:45 PM

Milt bett godkänt för dressyr

Halloj! Jag har en ponny som är väldigt känslig i munnen. Jag rider vanligtvis på ett nova-bett vilket fungerar helt suveränt. På det vågar hon ta stöd och får en bra framåtbjudning. Jag rider dock mycket dressyr, och vad jag förstått får man inte tävla på nova-bett på ponny i dressyr. Därför har jag tidigare ridit dressyr på ett tredelat, ganska smalt eggbett. Det blir verkligen inte samma känsla, och hon blir mycket segare. Därför söker jag ett bett som är likvärdigt nova-bettet, men tävlingsgodkänt för dressyr. Vad kan ni ge för tips? Alla förslag är välkomna, oavsett prisklass! Tack på förhand 

Annons:
[RC1393]
1/29/17, 6:00 PM
#1

Jag är osäker på om novabett är godkänt eller inte faktiskt. Rakt gummibett är godkänt på ponny, torde inte novabett räknas som det? Vet inte riktigt vad det är i för material faktiskt, men är det inte godkänt så är ju nämnda gummibett ett alternativ, liksom ett rakt metallbett.

Iblandbehövsdet
1/29/17, 7:42 PM
#2

Nova bett är inte tillåtet i dressyr, men kanske ett vanligt gummi bett som är rakt skulle kunna passa? Om jag vore du skulle kag testa runt med olika tills jag hittat en likvärdig till det som funkar nu

Caf_Roy
1/29/17, 11:09 PM
#3

Eller byt gren till working equitation! Där får du rida med både novabett, bettringar, bettejp och bettlöst (fast inte allt samtidigt förstås). Det är lite som redskapsdressyr och jättekul!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lona
1/30/17, 3:16 AM
#4

Halvt OT men vad är anledningen till att Nova-bett inte är godkända för ponnydressyr? Det är väl ett väldigt snällt bett?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Caf_Roy
1/30/17, 8:26 AM
#5

Anledningen är att dressyr är en väldigt konservativ gren, till exempel är det inte länge sedan det var obligatoriskt att rida på kandar i svår klass. Det går åt rätt håll, man får nu rida svår klass på träbsbett och tredelat är tillåtet, men med tanke på hur lång tid det tog kommer det nog dröja länge till innan man får rida på mjuka bett och bettlöst.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Tusen
1/30/17, 9:46 AM
#6

#4 Jag gissar att Novabettet inte är godkänt eftersom det inte innehåller en järnkärna vilket gör att det lättare kan gå av. Detta är anledningen inom travet i vilket fall.

Annons:
toveeolsson
1/31/17, 7:50 AM
#7

#1 #2 #4 #5 #6 Jag har kollat med förbundet eftersom jag också tyckte det var en väldigt luddig regel. Man får rida på rakt gummibett men bettet får inte vara av böjlig plast??? Struntsamma, jag får leta helt enkelt 😊

Tusen
1/31/17, 10:06 AM
#8

#7 Mmmmmm… Säkert för att risken för att det böjliga bettet lättare kan gå av.

Upp till toppen
Annons: