Annons:
Etikettfoder
Läst 1164 ggr
[ThatMadeUpHorse]
2017-01-27 02:00

Vad för mat skulle du ge?

Innan jag börjar vill jag säga att dessa följande hästar är INTE riktiga existerade hästar utan bara karaktärer!

Så är nyfiken på vad folk fodra hästar med om dom bara får lära känna genom text.

Häst 1 : Lady

Bas : 7 årigt  engelskt fullblod sto svårt att hålla hullet.

Träning : tränas i LA dressyr. Hon tränas i paddock/ridhus 4 gånger i veckan och rider ut i trav och skritt 1 gång i veckan med 2 dagar vilo dagar. 

Hage : Hage med små tussar av gräs.

Beteende : Hon är en väldigt känslig häst som också är petig med vad hon stoppar i sig men också lätt rädd.

Häst 2 : Pou

Bas : irländsk sport häst hingst på 9 år

Träning : Han är inte tränad seriöst utan bara för kul och de blir mycket ut och springa och hoppa i skogen.

Hage : Hage med små tussar av gräs.

Beteende : Han är pigg stark och nyfiken och blir nästar aldrig rädd för nått! Han bryr sig inte om vad han får ligger de i krubban (eller hönätet) han äter de ändå.

Häst 3 : Shine

Bas : kallblods korsning sto på 12 år.

Träning : Hon är just nu barn häst/hobby häst och arbetar inte så hårt för att barnen inte kan så mycket än men hon rids i lättare pass nästan varje dag!

Hage : Hage full med gräs!

Beteende : Hon kollar efter så de hon stoppar i sig inte är nått dålig men är ändå inte petig av sig. Denna häst är lugn och framåt gående.

Häst 4 : Leo

Bas : Shetlandsponny hingst på 5 år.

Träning : Sälskaps häst hela dagarna men kan också bli körd lite då och då.

Hage : Hage utan gräs

Beteende : Han är full av enregi och älskar att springa och hoppa och bryr sig inte om vad de är vad de en är så kommer ha äta de. 

Känner du att du behöver mer info om hästen så säg de så gör jag mitt bästa!

Annons:
JoannaLi
2017-01-27 08:18
#1

Det beror på hästens energibehov och grovfodrets analys. 

Jag utgår alltid från fri tillgång på grovfoder och inget kraftfoder, och så får man anpassa (vissa hästar behöver kanske portioner även efter man har gjort en bra inlärningsperiod) och vissa behöver att man lägger till kraftfoder. :)

Till de senare tre hade jag utgått ifrån enbart grovfoder-diet + tillägg av vad som eventuellt brister i grovfodret. 

Den övre hade nog behövt lite t.ex. lucern och ev annat utöver fri tillgång på grovfoder :)

Upp till toppen
Annons: