Annons:
Etikettstallet
Läst 1629 ggr
hannah96
1/24/17, 12:13 AM

Häst i stallet har inget att ligga på, AKUT!!

Har en i stallet där en utav hennes hästar knappt har något att ligga på, den ligger ungefär på sin egna avföring, pisset bara flyter i boxen för torven kan inte torka upp det, eftresom det knappt finns någon. Hon är tillsagd på ett snällt sätt. Men inte gjort något åt, hon lägger in en halv bale spån och dagen efter är det likadant igen. 

Bilder finns från oss andra i stallet, vad tror ni, räcker det för att anmäla henne??

Annons:
VildaVittra
1/24/17, 12:21 AM
#1

Ja.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Em_
1/24/17, 12:28 AM
#2

Man kan anmäla utan bilder också. Ska det leda någon vart är bra att kunna visa att det har pågått ett tag och att personen som har hästen är medveten om det, typ bilder med datum och sms-konversationer.  Ännu "bättre" är det om man kan visa att hästen tagit skada på något sätt, t.ex. att den fått sår av ligga direkt på betong.


Annette
1/24/17, 6:03 AM
#3

Hjälp den stackars hästen genom att strö upp boxen.  Vänta absolut inte tills den tagit skada,

Har ägaren råd att ha häst är min första tanke?

[Susanne M]
1/24/17, 9:12 AM
#4

Jag skulle också hjälpa hästen genom att strö ordentligt åt den.Det är ju för hästens bästa.Man kan inte vänta på att ägaren ska göra något åt det eftersom det tydligen inte händer något när ni har sagt till.

Gronstedt
1/24/17, 10:14 AM
#5

TS, innan ni gör något annat, tala tydligt om för hästägaren att hon MÅSTE strö bättre omedelbart, annars kommer hon att bli anmäld. Tala om att det finns bilder. Alltså en sträng tillsägelse och varning efter den snälla. Se till att stallägaren är med på detta.

Om ni ger hästen strö försvinner möjligheten att anmäla om ni inte har gott om tydliga bilder av hur det såg ut innan. Ta framför allt bilder av hästen, som visar hur smutsig den är och om den har några sår eller förhårdnader. Kolla framförallt hästens hasleder och armbågar, där brukar det synas tydlig om den fått sår. 

Om ni strör upp, ta bilder av före och efter och se till att ni är flera tillsammans som gör det. Tala om för hästägaren i förväg att ni kommer att göra det och tala om att ni kommer att anmäla henne samtidigt som ni gör det.

Tyst
1/24/17, 12:54 PM
#6

Jag hade gjort en anonym anmälan, just för att det kan bli så oerhört kass stämning i stallet annars. Ta bilder att ha med i anmälan. Även på sår på hästen om sådana uppkommit.

Uppenbarligen vet den här personen inte hur man hanterar torvbäddar med spån. Varför har hen det såhär? Kan det vara psykiska problem, okunskap eller ekonomiska problem som ligger bakom? Beroende på vad hade jag hanterat det annorlunda. Men oavsett hade jag anmält anonymt. Lycka till!

Annons:
Maleficum
1/24/17, 11:57 PM
#7

Som Gronstedt skrev så se till att ha bra bevis speciellt om ni själva gör något åt situationen. När jag bodde i Skåne hade kaninföreningen ett koloniområde man kunde hyra på och ha sina kaniner. En ägare skötte inte sina kaniner, städa inte och mata dem inte (de var magra bla). Några i föreningen tog bilder och sen mata och städa i burarna och just bara för att dem brydde sig om kaninerna och försökte ta hand om dem gjorde så kunde länsstyrelsen inte göra något sen trots bilder eftersom vid besöket var kaninerna "välskötta" för bilderna räckte inte som bevis.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

hannah96
1/25/17, 12:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Vi har sagt till henne. Fick till svar att hästen har skador i sitt ben vilken innebär att han ska stå på hårdare underlag, och därför har han betydligt mycket mindre spån. 

Vet väl inte riktigt om en veterinär rekommenderar att en häst ska ligga på cementgolv.. 

Detta är alltså vad hon släpper in sin häst till och låter den stå i.. 

vad säger ni?

hannah96
1/25/17, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
hannah96
1/25/17, 12:29 AM
#10
hannah96
1/25/17, 12:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
Gronstedt
1/25/17, 7:34 AM
#12

Det är främst stallägaren som måste agera, hen kan be att få se intyget från veterinären.

Även om hästen ska stå "hårdare", ska den väl knappast stå på en gödselbädd, som det ser ut på bilderna. Ren betong är inte heller lämpligt, förstås, ska den inte ha djupare strö bör hon nog se till att den har en gummimatta i boxen. Och så får hon se till att ta bort urinpölar genom att strö över dem och sedan ta bort ströet när urinen sugits upp.

Lona
1/25/17, 12:49 PM
#13

Det är klart att stallägaren skulle kunna sätta hårt mot hårt och kräva att boxen ströas upp, annars åker hästägaren ut, men det hjälper ju inte hästen, flyttar bara problemet. Som andra redan skrivit, dokumentera! Fota, skriv datum och så vidare - för gärna någon form av "dagbok" om när det lagts på strö mm. Det där är knappast något som veterinären rekommenderat, i så fall har hästägaren nog missuppfattat. Hur är det med övrig vård och skötsel? Får hästen vatten och ordentligt foder? Hovvård från kompetent hovslagare? Ni kanske kan utse en eller ett par personer i stallet - gärna stallägaren - som på ett tydligt men resonligt sätt kan säga att antingen får det bli en ändring, annars kommer det att bli en anmälan till LS? Det blir annars lätt så att en hel "mobb" går på personen och att det nästan slår över i trakasserier. Det här ÄR allvarligt men man vinner mycket på att ta det på rätt sätt. Dessutom är stallägaren ytterst ansvarig, om en av hästarna i dennes stall far illa så kan stallägaren åka på följder juridiskt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
hannah96
1/25/17, 9:21 PM
#14

Tack för alla kommentarer, vi konfronterade henne, och idag tog hon sitt pick och pack och stack.. Vuxna människor slutar aldrig förvåna mig.. 😩

Lona
1/25/17, 10:55 PM
#15

#14, Stackars häst :-( Man får ju hoppas att hon inser att det är hon som har fel, inte ni.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
1/26/17, 7:22 AM
#16

#14: Med häst och allt?

Tyst
1/26/17, 10:13 AM
#17

#14

Vad synd, då kanske detta fortsätter. Jag hade nog ändå gjort en anmälan och förklarat så gott jag kunde händelseförloppet med bilder. Tänker att har hon redan en anmälan och det sedan kommer in en annan anmälan från ett annat stall kanske någon reagerar och det blir en rutinkoll.

Upp till toppen
Annons: