Annons:
Etikettbeteende
Läst 2257 ggr
iMois04
1/21/17, 11:48 AM

Bitchig häst som gör utfall?

Hej! Nyligen (i höstas) har min foderhäst börjat varnat med att lyfta upp bakbenet högt i luften, stryka öronen bakåt och visa tänderna (inte alltid, men ofta) när jag ska ge henne och hennes kompisar mat. Idag så gjorde hon utfall och var nära på att sparka mig i ansiktet, hon har även gjort detta mot min pappa när han ska mata dom. Hon var typ 20 cm ifrån mitt ansikte med hoven, och efter det så springer hon runt och halkar (då det är isigt och slaskigt i hagen) i hagen, och ska "visa upp sig" för mig och visar vad hon kan göra, "stegrar" (lyfter lite lätt på frambenen och snurrar runt), hon har även börjat bocka ibland i ridningen. Hon är en ridtravare på snart 20 år, en pigg och fräsch 20:åring. Vad kan jag göra? Hon är snäll när man har grimma och grimskaft och håller henne, då visar hon inga tecken på att sparkas eller bitas. Hon fick oxå en av familjens hundar (chihuahua) runt benen och höll på att sparka och trampa runt, hon ville antagligen trampa på han, var inte med då det var min mamma som var med. Men ja, behöver tips på vad man kan göra!😕 Tack på förhand!

Annons:
Maleficum
1/21/17, 11:57 AM
#1

Jag är ingen expert(så finns nog folk med bättre kunskap och lösningar) eller nåt sånt men min första tanke är att inte ge mat när hon beter sig sådär! Kan ju dock vara svårt om det uppstår bråk i flocken istället. Hur är hon om man släpper in henne i hagen efter att man lagt ut mat? Tänkte om man tar ut henne en stund innan tänkt fodring, lägga ut höet i hagen och sen släppa in henne?

Bockar hon bara nu under vintern? Tänkte om det är så när hagen är slaskig och isig kan de ju inte springa av sig lika mycket energi och att hon då bockar för hon har överskottsenergi? Vet hästarna på ridskolan kan vara mer busiga och konstiga såhär på vintern just för att hagarna är isiga och de inte kan busa runt lika mycket där och då busar de lite mer på lektionerna istället.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

iMois04
1/21/17, 4:05 PM
#2

#1 ja, det kan vara det, har inte ridit henne på mer än 3 veckor tror jag, inte ens tagit ut henne ur hagen särskilt mycket då det är blankis här, men tog ut henne för 20 min sen, hon bockade och stegrade vi var på fältet (gick med henne för hand) och så slet hon sig, ut på vägen och hem igen. Ska börja rida henne igen nu när isen har smält, så hoppas jag att hon slutar med dom dumheterna.

ladyxme
1/21/17, 5:51 PM
#3

Det låter ju som överskottsenergi, min irish cob har gjort samma när man ska hantera henne, när hon fått röra på sig mer regelbundet så släpper det tillslut, gäller bara att hålla ut dom första gångerna, speciellt om det är en ridtravare, en som jag kände förrut blev jätte dryg nör hanhade stått ett tag, men efter en ridtur så var han världens gulligaste igen.. Kan ni inte brodda? Går hon barfota?

iMois04
1/21/17, 9:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

#3 hon går barfota och ska aldrig skos sålänge hon är hos mig, om något ska hon ha barfotaskor, men det är ju lagom billigt. har hört oxå att hon är ÄNNU piggare när hon blir skodd där fram, vill inte veta hur hon hade varit om vi hade skott henne på alla fyra och rida henne när hon har såhär mycket energi. hon blir ju aldrig trött heller, förra året fick jag rida henne tills det droppade svett från henne för att hon skulle bli "trött". Men ska se om jag kan få tag på inte allt för dyra barfotaskor till henne!xD

2015, hösten där droppade det verkligen svett från henne och hon ville bara springa och springa. Säger att man kan aldrig trötta ut en travare.

Här är bilder från nästan ett år sedan.

iMois04
1/21/17, 10:00 PM
#5

Där var det ganska varm oxå, så hon hade hunnit torka lite där.

iMois04
1/21/17, 10:00 PM
#6

varmt'

Annons:
Sarah
1/21/17, 10:56 PM
#7

Att hon har börjat bocka när du rider och surar i hagen skulle jag inte ta som överskottsenergi. Hade mina hästar plötsligt ändrat till något sådant hade jag tagit ut veterinär. Jag ser det som en protest.

iMois04
1/22/17, 12:25 AM
#8

#7 tror dock att det är överskottsenergi som är orsaken, det började nu efter hon hade haft en hovböld, då började hon bocka, gjorde det nån gång, för hon antagligen var så glad över att kunna ridas igen, sen började det i hagen nu när vi började ge dom mat över vintern. Så plötsligt är det inte.

[RC1393]
1/22/17, 3:33 PM
#9

Jag upplever inte att någon häst blir trött av att bara springa, min skulle kunna springa flera mil om jag så bad henne. Ber jag henne istället springa samma sträcka i arbetsgalopp med ryggen väl buren så skulle hon inte hinna långt innan det blev för jobbigt. 

Men jag tycker som Sarah, kolla upp henne hos veterinär.

Sarah
1/22/17, 4:01 PM
#10

Antagligen glad att bli riden? Kan du se skillnad på bus och protest?

iMois04
1/22/17, 5:13 PM
#11

#10 ja, är inte helt jävla dum, men hon kanske inte bara busar? Hon kanske jävlas med mig eller blev rädd för något? Det gick så jävla snabbt så jag hinner inte registrera vad som händer, likaså när hon smet från mig, hon sprang runt fort så jag han inte med att se om hon blev rädd eller om hon bara ville jävlas med mig. När det är i hagen med maten är det väll protest, hon har alltid varit väldigt bossig och bitchig när det kommer till hennes mat. Nu kan någon stänga denna tråden då jag inte orkar med nåt bråk om detta…

iMois04
1/22/17, 5:15 PM
#12

Om hon hade protesterat hade hon nog inte tagit bettet och kört sin egna fart?

ladyxme
1/22/17, 7:30 PM
#13

Tycker absolut att det låter som överskottsenergi, min häst har så nu och stegrar o har sig.. tror absolut att när halkan försvinner att hon kanske ger sig lite när hon väl sätts igång.. tycker inte att någon här ska säga något om hur du ska träna henne då dom varken känner dig eller hästen, och har tyvärr inga bra tips för mat i hagen utom att kanske lära henne att vänta, men inte alla hästar som tål det heller.. lycka till, hoppas det går bra för er! :D

Annons:
ladyxme
1/22/17, 7:30 PM
#14

Tycker absolut att det låter som överskottsenergi, min häst har så nu och stegrar o har sig.. tror absolut att när halkan försvinner att hon kanske ger sig lite när hon väl sätts igång.. tycker inte att någon här ska säga något om hur du ska träna henne då dom varken känner dig eller hästen, och har tyvärr inga bra tips för mat i hagen utom att kanske lära henne att vänta, men inte alla hästar som tål det heller.. lycka till, hoppas det går bra för er! :D

Wellcraft
1/22/17, 8:34 PM
#15

Varmblodstravare står högt i blod, den skärpan kombinerat med överskottsenergi kan skapa sådana beteenden.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Brollan1
1/23/17, 8:35 AM
#16

Tror nog att du har fel typ av häst eller har hästen uppstallad på ett mindre bra sätt. Varmbloden är avlade för tävling och beter sig därefter.

Citat: " och ska aldrig skos så länge hon är hos mig, om något ska hon ha barfotaskor, men det är ju lagom billigt" Om du inte skall sätta broddar på hästen för att det är för dyrt så det går att göra något med den så bör du se till att den har tillräckligt med kompisar och yta i hagen att göra av med energin själv. Resultatet av att INTE göra så har du ju redan sett.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: