Annons:
Etikettbeteende
Läst 2994 ggr
toveeolsson
2017-01-19 21:50

PSSM

Halloj! Halkade lite som ett bananskal in på denna sjukdomen, PSSM, som sätter sig i hästarnas muskler. Jag riktar mig i första hand till er som har efarenhet, och undrar således, är min ponny sjuk? Jag (och alla andra) har alltid tolkat henne som ett typiskt sto. Tjurig vid ridning, aldrig annars, ovillig till arbete, slår ifrån sig genom att sparka (i de värsta perioderna sparkar hon så fort man ber henne om någonting) osv osv. Detta har vi försökt mildra med munkpeppar, men jag är fortfarande osäker på om det har någon effekt på henne. Att rida henne kan ibland jämföras med att sitta på ett sementblock och försöka flytta henne framåt uppifrån. Inte alltid, men ibland. Alla mina tränare har påpekat att hon är stel i bakbenen, dålig aktivitet i bakbenen, sänker ryggen, svårt att stoppa in bakbenen, vilket alla dessa är ett resultat från dålig vilja och framåtbjudning. Vi har länge haft problem med musklerna på henne, och "behandlat" henne för proteinbrist. Hon tappar alla muskler och allt fett kring fettdepåerna, men har hullet på magen kvar. Egentligen typiska symptom för proteinbrist. Jag har också alltid upplevt att hon mycket lätt blir trött rent muskulärt på träning, och blir ibland helt omöjlig att jobba med. Hon svettas mycket lätt och mycket, vilket är något vi också reagerat på och "behandlat" med extra salt i maten. På sommaren har hon otroligt lätt för att bli "grästjock" men det antar jag kommer från ponnygenen. Något jag ockås alltid upplevt är att vi kan träna ovh komma framåt ett tag, men helt plötsligt säger det stopp. Detta är nästan alltid efter en viss tid, och jag upplever alltid att vi istället "faller tillbaka" till ruta ett. Ett exempel, ibland går hon fortfarande på snedden i vänstergaloppen. Exakt som hon gjorde för ett år sen. Jag upplever också att när detta händer, så hoppar hon inte mer. Det var i våras som det hände för första gången, och det är efter det som vi aldrig riktigt kommit tillbaka. För rätt som det är säger det "stopp" och då gör hon helt plötslig ingenting mer. Den gången så kunde kiropraktorn lägga korset rätt, men det blev ändå inte bra. Hon har väldigt lätt för att frysa och täckas såklart utefter det. Hon blir återkommande stel i ryggen och gillar inte när man spänner sadelgjorden på henne. Stelheten i ryggen kan många gånger härledas till hennes kors som ett par gånger hoppar "ur spår" (halft ut led, grovt sagt) vilket såklart hämmar henne. Jag har också funderat på om det kan vara sadelrelaterat men utefter små kontroller kan jag inte hitta något som klämmer eller ligger illa. Den lyfter dock lite i bakkant när man spänner fast den. Detta är alltid borta efter ridning (kanske pga att hon anpassar sig?). Att påpeka är att hon är fantastiskt trevlig på marken. Snäll, nyfiken, ALDRIG tjurig i stallet eller i hanteringen (förutom när man spänner sadelgjorden). Vad tror ni? Sto och ponny (arab/connemara, 140cm) eller någonting annat?

Annons:
Gronstedt
2017-01-20 12:05
#1

Det är omöjligt att avgöra över nätet förstås, men det låter som en häst som inte alls mår bra. Ponny och sto kan förklara en del humör, men det kan inte förklara trötta muskler, sänkt rygg, stela bakben eller ett kors som hoppar "ur spår". 

Om det inte har gjorts en grundlig klinikundersökning, med röntgen av samtliga ben och ryggen från öron till svans, så är det dags för det. Plus en sakkunnig kontroll av tänderna och all utrustning.

EDIT: Nämn vid undersökningen att du funderar på PSSM, så att veterinären tittar efter det. Jag har för mig att det kan ses på blodprov - eller?

toveeolsson
2017-01-20 23:18
#2

#1 Det fanns två olika typer av PSSM. Typ 1 testades via manprov och hur man testade typ 2 kommer jag inte ihåg. Tack för tipsen!

Björksätter
2017-03-01 12:01
#3

Låter som PSSM. Jag har en islandshäst med samma misstänkta diagnos, dock PSSM 2, då 1 inte hittats på islandshästar.  Jag håller på att lägga om hans diet till PSSM2 dieten med bla högt protein.

Det finns jättemycket bra information och massor av kunniga människor på två forum på Facebook, ett svensk PSSM info Sverige och sen ett amerikanskt PSSM forum. Där finns information om hur du enkelt testar, typ 1 kan  testas med DNA från manprov och kostar ca 300 kr, du tar provet själv och skickar till labb. För typ 2 finns det några typer som kan testas med blodprov och skickas till ett labb i USA. Sen håller de på med forskning på övriga inblandade gener så förhoppningsvis kommer snart enkla testa för alla typer. På forumen finns också mycket kunskap om vilken diet din häst behöver för att må bra.

Upp till toppen
Annons: