Annons:
Etikettövrigt
Läst 805 ggr
Gronstedt
1/19/17, 8:28 AM

Föl?

Hur jobbigt är det att ha föl? Och hur roligt är det?

Jag går i tankar att hyra mage och följa en ny häst från allra första början. Men när jag tänker på att det är bortåt 6 år innan jag har en häst på "samma nivå" som dem jag brukar jobba med, så känns det lite överväldigande …

Annons:
Tusen
1/19/17, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har fött upp 7 föl varav det äldsta nu 13 år och de två senaste föddes i somras.

Visst tar det tid innan de kommit så långt i sin utbildning att man kan använda dem så som man tidigare gjort med andra hästar MEN… Vägen dit är så otroligt spännande. Det finns så mycket man kan göra med sin uppfödning redan i unga år som gör den till en otroligt trevlig och samarbetsvillig individ. Sen är det ju så att man kan forma sin uppfödning precis dit man själv vill. Allt den kan har man lärt den, inget man gillar finns där för det har man fostrat bort och inga olater har den med sig. Allt beror på mig som ägare - hela vägen. 

Jag kan inte annat än rekommendera detta. Det är så himla roligt!
Redan som föl kan man gå promenader, träna på vardagliga saker som att stå uppbunden, ha täcke, möta trafik osv. 
Jag brukar ha med fölet som handhäst redan efter någon månad, vilket stärker både lungor,muskler och leder. Inga långa turer i början men allt längre och i takt med mammans konditionsökning efter fölningen.

Vid 1-2-års ålder börjar jag att vänja dem vid sele och tömkör/tömlongerar mycket. Det bygger ryggmuskler så att den dagen det är dags för inridning så är ryggen stark och orkar bära en ryttare med lätthet. Då går inridningen lättare och fortare. Speciellt om hästen även körts in ( vilket inte alla naturligtvis har möjlighet att göra) men i alla fall. Kan hästen alla kommandon så går det ändå snabbt.

Sen börjar själva utbildningen inom ridkonsten. Det är superroligt då man är med på varje framsteg och hur man får hästen till den önskehäst man alltid har önskat sig.

Det är mycket jobb men personligen gillar jag vägen från föl till hyffsat grundutbildad, bättre än att ha en "färdig" häst. Fast det är naturligtvis individuellt.

SÅ fastän det "tar tid" så går det fortare än man tror om man jobbar med hästen från start. Det finns så mycket annat man kan göra innan man börjar rida den. 

Berätta gärna vilket beslut du tar och hur det går. 

Lycka till!

[RC1393]
1/19/17, 5:42 PM
#2

Jag kan inte annat än hålla med Tusen. Vi har haft några föl här hemma och några av dem upp i vuxen ålder. Det är mycket jobb, som sagt, men det är otroligt roligt och givande.

Jag och mamma fick mycket kritik (eller snarare pikar) när vi skulle ha senaste fölet. Det var nästan 10 år sedan senaste fölet och denna gång skulle jag (12 år) få vara med väldigt mycket, eftersom fölet var undan mitt sto. Många sa att det är jättesvårt, gör minsta fel och hästen är helt förstörd för livet. Ja, bitvis har inte jag, eller mamma heller, haft allt helt 100 % klart för oss, men det har löst sig mycket bra ändå. Detta var nämligen första gången som vi skulle rida in hästen själv, annars har vi skickat bort hästen för det momentet. Fölet, som nu är 8 år, är bland de lugnaste och tryggaste hästarna jag någonsin har mött, för att inte nämna lättriden och otroligt positiv till allt. Bättre hade det inte kunnat bli! Detta har allt varit möjligt för att vi haft annat folk runt oss också att hjälpa oss, inte sådana som pikar, utan sådana som är mer än villiga att hjälpa oss hitta rätt.

Gronstedt
1/24/17, 10:41 AM
#3

Tack för synpunkter. 

Den kommande hästen skulle bli tränas att bli mycket mångsidig, så det skulle verkligen finnas mycket att jobba på före ridåldern. Målet är att den ska kunna fungera i alla slags körning och ridning samt t.ex. Trail in Hand, frihetsdressyr och lösarbete.

Jag har förmånen att känna och arbeta med det eventuella fölets mamma och mormor, som är inbördes väldigt olika, men båda är intelligenta, trevliga och mycket mångsidiga. Och det skulle vara ett fantastiskt äventyr att vara med från början.

Men samtidigt känns det mindre överväldigande att köpa en trevlig 2-åring …

Upp till toppen
Annons: