Annons:
Etikettbeteende
Läst 802 ggr
crosswalk
2017-01-16 18:57

Vad betyder beteendet

Hej! Ett antal gånger nu under vintern när jag har hämtat in min häst från hagen har han gjort någonting jag skulle vilja hitta en förklaring på. Han sticker ut tungspetsen och trycker tungan hårt mot till exempel mina händer, min rock eller mitt hår, det han nu råkar komma åt. Han kan trycka så hårt att jag undrar hur det inte gör ont i tungan ibland haha. Han håller trycket en liten stund, sedan tuggar/smaskar han lite och upprepar beteendet. När han har gjort det några gånger börjar han sluta ögonen, gäspa, smaska avslappnat och slappna av i musklerna. När han har hållt på en stund börjar han även ibland slicka eller nypa lite försiktigt i kläderna (han nafsar/biter alltså inte, utan endast "smakar" lite på kläderna). Jag har aldrig sett ett liknande beteende och jag undrar vad det beror på. Någon som vet eller vill räkna ut varifrån beteendet kan komma? :)

Annons:
nypisnina
2017-01-18 02:17
#1

Vad gulligt! Haha! Det närmsta jag kommit en häst med liknande beteende var en som slickade på mig överallt, om jag gosade med honom, matade honom, borstade honom i ansiktet, ja, vad som helst så satte han igång att slicka på mig, oftast händerna och sen fortsatte han vidare upp på handlederna och på underarmarna - kunde ha långärmat, kortärmat eller jacka, han slickade på mig ändå. Haha! Om jag gick runt honom så följde han lugnt efter som om han ville att jag skulle stanna kvar och gjorde jag det så fortsatte han med sin…tvätt. Haha! Satte jag mig inne hos honom så kom han slickade även på byxorna och han var avslappnad och lugn, det verkade nästan som att han skulle ta hand om mig. Jag misstänker att din hästs beteende är liknande, han tycker om dig och har lite udda sätt att visa det. Har några travare i stallet och de har ganska mycket action med sina tungor, den ena smaskar med tungan utanför munnen riktigt högt som om han försöker spela musik med den, sen gäspar han, nickar snabbt några gånger och fortsätter. Ser rätt dumt och roligt ut. Den andra travaren flemar (stavning?) mycket och ibland oavbrutet utan att något speciellt händer i stallet. Sen kommer tungan ut även där följt av smask, gäsp och ännu mer flemande (igen, stavning?).

Urhasten
2017-01-18 12:06
#2

Har han kanske larver i munnen? Eller så är det ett "roligt" beteende bara, antar jag. Däremot hade jag varit lite orolig om det uppkom plötsligt/inte gjort så innan.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

crosswalk
2017-01-18 13:58
#3

Hans tänder kollades av veterinär sista november och då såg allt i munnen bra ut, kan larver ha kommit efter det?

Urhasten
2017-01-18 22:39
#4

#3 Ingen aning. En väns häst avmaskades precis och hade massa styngflugelarver (dock inte i munnen). Det har varit så mild vinter också och plockade två ägg på min ena hästs tagel igår 😐

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Tyst
2017-01-20 08:39
#6

Det kanske är avslappnande? Lite som krubbitning men i en annan form.
Stel i nacken? Hade en medryttarhäst som tryckte mulen hårt mot saker när han var stel i nacken, då visste man att lite lösgörande och massage skulle hjälpa.

Eller så är det bara en gullig grej han fått för sig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: