Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1556 ggr
Sims3horzien
1/12/17, 6:54 PM

Klädsel vid ridning

Hej! Vad brukar ni rida i? Jag rider alltid med hjälm och säkerhetsväst iallafall. Hur ser ni på det att rida i luvtröja om man inte rider ut. Och har ni tips på någon bra hjälm för mig som är 12 år? Den får kosta max 400 kr.

Annons:
Vrilen
1/12/17, 8:07 PM
#1

Min hjälm är från Eko, ingen aning om vad den kostar men jag antar att den var ganska billig och den passar jättebra för mej som också är 12 år.

[nevamisse]
1/12/17, 8:33 PM
#2

Jag rider också alltid med hjälm och säkerhetsväst. Sålänge hjälmen har rätt märkning kan du säkert hitta en bra någonstans, har inga tips just nu, men ska själv börja titta på ny hjälm så småningom.

Luvtröja har jag ridit i, men tycker absolut att man ska rida i en vanlig tröja istället, så man inte fastnar någonstans.

ladyxme
1/13/17, 2:30 PM
#3

Jag rider med hjälm, ingen väst. Rider i vanliga kläder sålänge det inte är en träning, om man tror att man ska fastna med en luvtröja så kan man fastna med vilka kläder som helst tänker jag

Sims3horzien
1/13/17, 2:40 PM
#4

Det går vel knappast att fassna med en luvtröja om man bara rider i ridhus och inte ens hoppar.

Gronstedt
1/13/17, 5:39 PM
#5

#3, 4: Det gör det visst. Utöver att du kan fastna i delar av hästens utrustning finns risk att luvan trasslar in sig runt en hästfot om du ramlar av. Förutom den självklara och stora risken att hästen kan bita tag i  luvan (eller för den delen i en halsduk/scarf/schal, vilket man inte heller bör ha i stall) och dra till. En häst är oerhört stark, den kan lyfta en människa med munnen utan att ens ta i, och du kan bli strypt eller få nackskador för att hästen är lite pillig av sig. Eller så kan hästen trycka ned nosen i luvan och dra omkull dig.

Hästar är underbara, men de är stora och starka och kan ha sönder människor ganska lätt utan att mena det. Man bör i alla fall undvika de risker som är lätta att undvika, och dit hör att ha lösa, hängande smycken eller detaljer på kläderna när man är med dem.

ladyxme
1/13/17, 6:21 PM
#6

#5 Men om man ska tänka så med allt inom hästsporten så finns det risker med allt, litar man inte på att ens häst inte ska strypa en så går det utför tror jag 😂

Annons:
Gronstedt
1/13/17, 6:33 PM
#7

#6: Naturligtvis finns det risker med allt, och man varken kan eller vill undvika allt, men man kan undvika mycket genom att eliminera det extremt enkla. Att ha löst hängande kläder eller smycken är lika dumt i ett stall som i en mekanisk verkstad. 

Det räcker att hästen vänder på huvudet och råkar fastna med grimspännet i luvan för att du ska åka i backen, under hovarna på en häst som kommer att hoppa till för att du rör dig så plötsligt. Har du ingen luva är risken så mycket mindre att spännet kan haka fast i något. Välj själv om det är risk du är villig att ta. Men intala inte nyblivna hästmänniskor att risken inte finns.

[nevamisse]
1/13/17, 9:47 PM
#8

#3 och #4 Jag tänkte att man kan fastna i hästens utrustning om man ramlar av olyckligt. Jag som dessutom ridit mycket i westernsadel har ett horn att eventuellt fastna i om det vill sig illa. 

Såg en godkänd ridhjälm på Hööks idag, den kostade 449 kr.

jagga-ewe
1/15/17, 11:22 AM
#9

Jag rider alltid med hjälm, det är det enda konsekventa svaret jag kan ge. Mycket sällan med huvtröja, fast det har säkert hänt. Oftast i långärmat, men sommartid kan jag rida i linne eller tisha. Oftast med väst, fast har jag "fel" vinteroverall får jag inte västen under. Har två likadana, den som är för smal är å andra sidan mer lagom i benen. Den som västen går under är så vid i benen att det känns som overallen sitter kvar men jag skumpar runt inne i den… Nästan alltid med ridstövlar, fast rider jag barbacka kan jag ha tennisskor på sommaren. I stort sett alltid med handskar, det är väl det enda som är nästan lika konsekvent som hjälmen. Jag har löjligt ömtålig hud i händerna, får flåsor nästan bara jag tänker på att hålla tyglarna utan handskar…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Maleficum
1/15/17, 12:15 PM
#10

På ridskolan har jag alltid hjälm, ridbyxor, ridstövlar och T-shirt (ytterst få fall har jag långärmat då jag tycker det är extremt obehagligt) och handskar.

När jag hade medryttarhäst och när jag arbetsträna i stall blev det oftare att jag red i mina snickarbyxor (ibland med ridbyxor under, ibland inte) än bara ridbyxor, skor med klack/ridstövlar och hjälm och T-shirt eller långärmat/jacka beroende på väder och handskar.

Förut hade jag oftast säkerhetsväst också men inte på länge nu då det för mig känts mer som ett hinder och gjort att jag varit närmre att trilla av vid några tillfällen än utan (har dock haft lite fundering på att skaffa en sån där airbagvariant istället då man ju är lika smidig som med vanliga kläder i en sån).

Sen har jag alltid håret uppsatt (mycket också för att jag tycker det är irriterande om det fladdrar i ögonen på en och inte bara av säkerhetsskäl).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

smellcaramell
1/15/17, 1:29 PM
#11

Som regel har jag alltid på mig hjälm, långärmat, långbyxor, ridskor och handskar. Sedan varierar det mycket beroende på vilken häst och årstid det är. På förra medryttarhästen hade jag väst på mig på hösten då han var tokig under pälssättning, red jag unghästar hade jag alltid väst, på nya hästar/hästar jag red sällan hade jag väst. Om jag hade kofta hade den alltid luva i och med att mina uttjänta koftor jag hade till vardags sedan blev stalltröjor. Jackor hade inga luvor/luvor som fästes med kardborre men inget jag tänkte på när jag köpte dem. 

Hände faktiskt några gånger att jag red i shorts en sommar men då var det onaturligt varmt plus att vi skulle ut och bada. Alltid uppsatt hår mest för jag blir tokig när jag har hår i nacken. 2-3 halsdukar när det var som kallast på vintern. 

Hjälm kan man inte rekommendera såhär på nätet, jag har till exempel väldigt avlångt huvud och provade varenda hjälm i två hästsportsaffärer innan jag hittade en som satt okej, och då kostade den 3000kr.. Andra har väldigt runda huvuden och kan inte alls ha samma hjälm tyvärr. Gå till en affär och prova till du hittar en som passar :)

[RC1393]
1/15/17, 4:49 PM
#12

Hjälm, jodphur med chaps, handskar, ridbyxor och t-shirt på sommaren och inomhus, när det är för kallt för det så har jag min ungdomsledarjacka, den är så mysig🤗 När jag rider utan jacka så brukar jag ha en armbindel också, jag har en sensor på armen för att mäta mitt glukosvärde så jag vill skydda den lite så den inte blir smutsig. Vintertid har jag en "rånarluva", ridoverall och är det riktigt kallt vinterridstövlar, men det brukar dröja till -20 strecket innan jag byter bort mina jodphur.

Cezanne
1/15/17, 8:56 PM
#13

Alltid hjälm, så gott som alltid ridbyxor, och alltid ordentliga ridstövlar eller ridskor. De få gånger som jag har slarvat med vad jag har på fötterna har det hänt något. Jag har ramlat av eller hästen har stuckit för något. Senast var för några år sedan då det varit lugnt i mer än fem år. Men just den dagen fick min då 24-åriga häst för sig att det bodde ett monster i en lyktstolpe som vi ridit förbi flera gånger tidigare, och tack iväg. Jag kommer aldrig mer i hela mitt liv att slarva med vad jag har på fötterna när jag rider!

Väst har jag bara haft när jag har ridit unghästar eller hoppat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: