Annons:
Etikettövrigt
Läst 3270 ggr
Malia
2017-01-10 20:19

Månadskostnad D-ponny

Hej!

Ungefär hur mycket kostar en D-ponny i månaden? (Ej inräknat stallplats) 

Tack på förhand! :)

Annons:
nypisnina
2017-01-11 02:33
#1

Mycket som spelar in såklart men jag har en billig stallplats och när min häst var yngre och reds så räknade jag att han kostade runt 2000 kr i månaden. Men då räknade jag på hela året. Han blir mycket dyrare på vinterhalvåret och på sommarhalvåret är han billigare i drift eftersom han går ute. Det är dock några år sen jag gjorde den uträkningen och då är stallhyran inräknad så runt 1300-1500 i månaden kanske, förutsatt att han är frisk såklart. Har inte räknat med att jag köper täcken och sådant till honom heller utan det är strö, hö, kraft, vitaminer och andra mattillbehör, hovslagare och t.o.m avmaskning räknade jag med har jag för mig. Ska du skaffa ponny?

Malia
2017-01-11 16:39
#2

#1 Tack för svar! Och yes, vi planerar att köpa ponny, och vi håller då på att räkna lite på kostnader. Har du något hum om hur mycket endast fodret kostar? :D

nypisnina
2017-01-11 16:54
#3

Så svårt att säga, min gamle var svårfödd, åt mest av alla i hela stallet och var minst - och då fanns det stora hästar som tränades i samma stall. Jag har valt att mestadels utfodra med hö och det kostar ju en del beroende på var man får tag i det och kvalité och sådant. För hela vinterhalvåret så får man nog räkna med ca 5000 kr iaf, kanske mer. Då går min på grönbete hela sommaren och han behöver inte ha något annat då, annat än motion för då blir han rund och go. Kraftfodret, lusern hackat stråfoder är billigt och drygt, jag köper en säck från granngården och den brukar hålla i ca 2 månader, när min kille reds (han är pensionär idag) så åt han havre, men det är billigt om man har någon bonde att köpa av. Kanske 50-60 kr för en full stor standard tunna och det räckte ju säkert i 4-5 månader, han behövde inte mycket.. Han fick även kraftpellets när han reds, en säck kostar runt 200 kr, fick köpa en i månaden ungefär tror jag… och mineralerna brukar ligga på samma kostnad om man vill och behöver ha det, men det räcker ju oftast med ett par hinkar för hela året. Jättesvårt att säga alltså, det är helt andra kostnader idag när han är gammal och grå.

Vad roligt! Har du hittat någon om man får vara nyfiken? 🙂

ladyxme
2017-01-13 12:52
#4

Har ett sto på 7 år som kostar ganska mycket i månaden, inte inkl stallhyran så går hennes foder (ej hö) på ca 500-600kr i månaden, höet ingår i min stallhyra så det har jag ingen aning om hur mycket det kan kosta.. går ju igenom en eller två påsar med strö i veckan om den står på box, en påse kostar kke 12kr per, är dålig på sådant men om man har pellets som jag har så blir det något sånt. Så 12 kr i veckan blir 48 i månaden, (hoppas jag, super dålig på matte). Sen så är det hovis som kommer var 6e eller 8e vecka, kostar för mig 1300 per gång, nu ska min ponny avmaskas så det blir ju extra där också. Tror att mycket beror på vad som inkluderas i stallhyran, men det går på kke 2000-4000 per månad, förutsatt att hästen är frisk :)

Malia
2017-01-20 23:51
#5

#3 Tack återigen för svar! Och ja - typ. Vi ska åka upp och  provrida några ponnys om 2 veckor ungefär, men såklart är det en som står ut lite mer än dem andra! ;)

Malia
2017-01-20 23:51
#6

#4 Tack så mycket för svar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: