Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1457 ggr
ladyxme
2017-01-03 12:48

Tävlings utrustning?

Hej alla! Jag har en ponny som jag i 2018 eller så ska börja tävla med, men jag ska snart köpa ny sadel och funderar nu om man kan tävla i både hoppning och dressyr med en allround sadel? Får man tävla dressyr med freejumps? Jag vet att man inte får tävla med benskydd i dressyr, hur är det i hoppningen? Kan jag tävla svårare klasser oberoende på sadel? Förstår helt att det är lättare med en dressyr sadel för dressyr tex men har tyvärr inte råd med tre sadlar.. (har redan en western). Tacksam för tips, och vilken sadel använder ni? För o nackdelar med den?

Annons:
Caf_Roy
2017-01-03 14:58
#1

I både hoppning och dressyr får man en bättre sits som gör att man lättare inverkar rätt på hästen om man har en sadel anpassad för den grenen. Jag har både tävlat hoppning i dressyrsadel och tränat dressyr i hoppsadel så det går även om det inte är att föredra. Tänk efter vad du kommer rida mest och sikta på en sadel åt det hållet men som inte har för mycket "bullar" som är i vägen för den andra grenen. Om du rider ena grenen ganska sällan kanske du kan låna en sadel som passar av någon i stallet dom gångerna och satsa på en egen sadel anpassad för den andra grenen du rider mest.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

[RC1393]
2017-01-03 16:11
#2

#1 Gav bra råd om sadel, förtydligar bara att ja, du får tävla bägge grenar med en allroundsadel hur högt upp i klasserna du vill. Det enda kravet är en sadel av engelsk typ (allrodund-, hopp- eller dressyrsadel). 

I övrigt så får du tävla dressyr med freejumps och tävla hoppning med benskydd. 

Personligen har jag en dressyrsadel som jag satsat en del på eftersom det är min huvudgren. Fick loss en relativt billig en (som gick på hissnande 32.000 kr ny!) som jag då såklart är väldigt rädd om. I hoppningen har jag en allroundsadel. Jag känner personligen att jag hellre velat ha en hoppsadel med sitsen mer anpassad för mig, men sadeln ligger bra på hästen och jag är lätt hopprädd (tävlar inte hoppning, men tränar 1 gång/månad) så därför får den vara kvar för att bespara mig den kostnaden.

ladyxme
2017-01-03 18:04
#3

Okej, vad bra! Jag tänker nog satsa dressyr i tävlandet men jag brinner för hoppningen, vet bara inte hur min häst kommer att tycka om det.. känner nog att en allround sadel som är perfekt för både henne och mig kommer gå bra i båda grenar! Tack för hjälpen.

Vixxen
2017-01-04 21:18
#4

Ett tips är att lära sig mer om tävling och hur det går till! Kolla på din ridskola så kanske det finns en utbildning för Grönt kort snart!

ladyxme
2017-01-05 19:25
#5

#4 Jag går inte på ridskola, har egen häst. :) Jag ska gå på ett grönt kort kurs så fort det finns möjlighet till det.

Vixxen
2017-01-05 21:59
#6

#5 Oavsett om man har egen häst eller rider på ridskola ska man gå Grönt kort kurs för att få tävla. Jag föreslog att du skulle kontakta en ridskola eftersom de ofta arrangerar såna kurser. 

Här kan du hitta vem som ordnar Grönt kort kurs:  http://www.ridsport.se/Tavling/GrontKortny/

Annons:
Upp till toppen
Annons: