Annons:
Etikettstallet
Läst 1117 ggr
Petloveer
2016-12-29 18:28

Att välja stall?

Hej!
Jag ska snart få hem min häst. Stallet jag skulle stå på var bestämt men på senaste tiden har jag börjat i fråga sätta mitt val. Det finns 2 stall att välja på.  Kan ni dela med er av er åsikt så kanske jag får lite hjälp på traven:) Observera att detta är min första häst-

Stall 1: 15 min ifrån!  Privatägt stall med ridhus o paddock. Ingår insläpp, utsläpp, fodring vardagar. Helgjouer. Kanske 10 uppstallade varav 1 jag känner. Jag har varit och kollat, jag hade först en dålig känsla men den har jag försökt stöta bort.

Stall 2: 30 min ifrån! En ridskola jag tycker mycket bra om, ridhus o 2 paddockar. Rider inte där men hade gärna velat, har varit på en del ridläger där och älskade det. Möjligheten att ha sin häst på lektioner, bra instruktörer dessvärre utestall för privathästarna.

Jag hade valt stall 2 alla dagar i vecken men är det värt 30 min dit? Jag har aldrig haft häst förut och där finns det kunnigt folk 24/7?

Vad tycker ni?

Annons:
LookHanna
2016-12-29 19:10
#1

Jag tycker det är viktigt att ha en bra magkänsla, det du kan göra är att åka till båda stallen igen och kolla runt med öppna ögon och sen känn efter vad du tyckte var bäst.

Hoppas de går bra! :)

  • Stanna upp och känn efter vad du vill, våga ta risker -
    Hörselskadad, kan säga va några gånger
Caf_Roy
2016-12-29 19:51
#2

Stall 2 alla gånger, speciellt eftersom det är din första häst. En kvart extra på bussen är ingenting! Speciellt när du börjat lära känna dom som brukar vara ute samtidigt som dig, då kan ni sitta och snacka hela vägen. De stall som, enligt mina erfarenheter, löper störst risk att vara grogrund för maktspel, mobbning och dålig stämning är små till medelstora hel- och halvkollektiv. Oftast funkar det förstås bra, men har du fått en dålig magkänsla där skulle i alla fall inte jag ta risken att något sånt skulle hända och förstöra glädjen att åka ut till stallet. Så satsa på stallet med bra rutiner, kunnigt folk, bra stämning och massor av blivande kompisar. Ni kommer ha jättekul på bussen!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Lon@
2016-12-29 20:57
#3

Definitivt stall 2!
Både för att man skall gå på sin magkänsla men framför allt att det verkar vara mycket lämpligare rent allmänt, i synnerhet som du är ny som hästägare.
Det är ovärderligt att ha bra back-up och stämningen i stallet gör så otroligt mycket för hur roligt det är att ha häst. Onekligen är det jobbigare vissa dagar än andra och då betyder det massor att man trivs och har bra vänner där, förutom själva hästen givetvis🙂.

En halvtimmes resväg är inte så långt egentligen, när jag åkte buss och gick i skolan så passade jag dessutom på att plugga om jag åkte ensam så slapp jag när jag kom hem😃.
Numera har jag drygt 45 min bilresa till stallet men det är det värt eftersom det är RÄTT stall för mig, när jag flyttade för två år sedan så valde jag att bli kvar, både för hästens och stämningens skull.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Upp till toppen
Annons: