Annons:
Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2639 ggr
Herveaux
2016-12-27 14:10

Få umgås med hästar?

Jag har återigen ramlat ner i en ordentlig depression och min sociala ångest har fått storhetsvansinne.
Hade det inte varit för hunden min så hade jag nog aldrig kommit ut som det är nu.
(Jag har kontakt med psykolog och väntar på tid hos psykoterapeut för fortsatt hjälp.)

Jag har som sagt min älskade hund, men nu det senaste året har en nyfikenhet och längtan efter hästar kommit smygande.
Djur har alltid varit ett stort intresse och är rena mirakelkuren mot svarta dagar.

Tror ni att det finns en chans att något stall skulle kunna tillåta att jag kommer och hälsar på, säg 1 timme, 1-2ggr/vecka för att dra till med något?
Just nu känns det som att bara få klappa lite på hästarna och sopa stallgången eller göra andra enkla sysslor skulle kunna bli små ljusglimtar i depp-dimman.

Förstår givetvis att folk inte vill ha främlingar drällandes på sin gård och jag har ju ingen direkt hästkunskap eller skolning.

Usch, vad pinsamt det här känns men om man inte frågar, får man inget veta…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Reko
2016-12-27 14:26
#1

Det tror jag säkert! Fråga på närmaste ridskola till att börja med.

Maleficum
2016-12-27 15:08
#2

Många ridskolor är ju beroende av att personer hjälper till att sköta om saker och hästar så tror säkerligen de vill ha lite hjälp om du frågar. Själv tycker jag det är trevligt att stå och putsa träns och sadlar när jag känner mig extra nere.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[nevamisse]
2016-12-28 12:17
#3

Tror absolut att du kan hitta någon dit du får åka och klappa och pyssla.

CaptainBunchie
2016-12-28 20:48
#4

Jag säger annorlunda; skulle inte rekommendera just ridskola om man lätt blir stressad och mår dåligt. Nu är det ju i och för sig olika från ridskola till ridskola, men det kan lätt bli stressigt, mycket folk, missuppfattningar, rörigt, o.s.v. Men om man inte stör sig på sånt så farligt så är det nog många ridskolor som skulle uppskatta hjälp.

Tror att det annars finns många privatpersoner som inte skulle ha något emot en 'stallflicka' som kom dit ibland och gjorde småjobb. Att sopa, vattna hästar och göra andra liknande sysslor är ju inget som är direkt kunskapskrävande. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Lona
2016-12-28 23:55
#5

Tror absolut att du kan få gå och "skrota" någonstans men håller med om att en ridskola nog inte är bästa valet. Ungefär var i landet bor du? (Förstår om du inte vill uppge exakt ort men en hint?)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2016-12-29 00:01
#6

#4 Fast det tycker jag helt beror på ridskola och tid man är där. Har själv arbetstränat på ridskola (de har även inackordering och annan verksamhet på det stallet) och på de tider jag var där var det jättelugnt (bortsett från helgveckor då kunde det vara fler av de inackorderade ryttarna som var där).

Har även varit och hjälpt till på ridskolan jag rider mitt på dagen/helg och då är det också rätt lugnt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Herveaux
2016-12-29 00:16
#7

Vad roligt att höra så positiv respons! 🙂

#4 Nä sant, men jag tänkte att en del stall kanske föredrar eller har som grundkrav att man ska ha nån slags utbildning eller iaf vara (betalande) elev tex.
(När jag är deppig är jag världsbäst på att hitta alla möjliga "problem" och "hinder" för saker och ting. 🥵 )

#5 Jag bor i lilla Knivsta, strax utanför Uppsala.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lon@
2016-12-29 21:03
#8

#7, Äsch, fel sida av landet😕.
Stall är fantastiska när man mår dåligt, jag tillbringade mer eller mindre hela skoltiden i högstadiet i samma privatstall som jag håller till i nu, drygt 25 år senare. Det har helt klart räddat livet på mig mer än en gång❤️.

Och tack snälla för din hälsning, jag blev jätteglad😊!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Herveaux
2016-12-29 21:33
#9

#8 Attans, misstänkte det…
Wow, vad härligt att du hittade "ditt" stall så tidigt! 🙂
…men sorgligt att du mått/mår dåligt ibland, men tur att stallet kan agera livboj!

Jag har en ridskola här på orten, vill minnas att jag fick bra vibbar av deras webbsida men vette sjutton hur jag ska få fram min lilla förfrågan till dom…?
Liksom…hur jag ska formulera mig? 🤔

Äsch då, så lite så! Tycker du sprider mycket glädje, värme och kunskap här på iFokus och då borde du få veta det också. 🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2016-12-29 22:49
#10

#9 De gånger jag bytt ridskola när jag flyttat så har jag helt enkelt bara åkt och besökt ridskolan först och gått runt och kikat lite och kollat nån lektion och känt av stämningen i stallet. Är det bra stall med bra stämning brukar de flesta ofta hälsa på en och man brukar ganska lätt kunna komma ganska naturligt in i ett samtal (och jag har ändå social fobi bla).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Belimas
2016-12-30 01:04
#11

Absolut! Jag har annonserat om sköthäst, jag vill alltså inte rida utan bara pyssla med dom (rykta, mocka, fodra osv.) och jag fick flera svar ifrån privatpersoner som var intresserade :) Ett tips är att annonsera på Hästnet eller i en lokal hästgrupp på facebook om du har det om nu inte ridskolan blir aktuell.

Med tanke på orten du bor på, kan det vara Lagga möjligtvis ?

Herveaux
2016-12-30 01:20
#12

#11 Tack för tipsen!

Jag var tvungen att dubbelkolla och se där, vi har tydligen två ridskolor här i krokarna. (Sicken koll man har… 😟) Lagga och Olunda RF.
Har du några erfarenheter av Lagga? Vill du inte skriva här får du gärna skicka PM.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Belimas
2016-12-30 16:34
#13

#12
Skickar PM så jag inte hänger ut någon :)

Annons:
Herveaux
2016-12-30 16:54
#14

#13 Tack för din input, låter som ett mysigt ställe. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

jagga-ewe
2016-12-30 21:03
#15

Gården där vi har våra hästar har även ridskola och turridningar. Där har varit en tjej som arbetstränat under hösten. Hon har haft nån form av psykiska problem, och har bara varit där på förmiddagar när det är väldigt lite folk på plats. Dagligen har hon haft som göra att mocka grushagen, en liten grusad hage där vi tar in de hästar som ska gå lektioner på kvällen, för att det ska vara lättare att hitta dem när det blivit mörkt. Vet att hon även hjälpt till att fodra o sånt. Jag har inte träffat henne så mycket, eftersom jag mest är där på kvällstid. Hur som helst, det har varit jättebra, både för henne o för stallet. Skönt för oss andra att slippa mocka grusis på kvällarna med pannlampa… ;) Hon har kännt hon gjort nytta och hon har fått gå o mysa med hästarna. Sista månaden eller nåt sånt fick hon ridlektioner av en tjej som blivit arbetslös o därför haft tid att åka till stallet dagtid. De två funkade jättebra ihop. Men det var mest en juste grej, för att de gick bra ihop.

Vad jag menar är att det kan vara kanonbra för dig, om du hittar rätt ställe. Lycka till!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Annette
2017-01-03 12:52
#16

Jag har ett litet Shetlandsstuteri. Jag skulle absolut kunna låta någon komma och pyssla med mina ponnyer tillsammans med mig.

Herveaux
2017-07-19 21:45
#17

Happ… Har fortfarande inte fått iväg varken mail eller annonser om att hitta ett stall att få antingen skrota runt i eller få göra lite nytta.
Jag h-a-t-a-r min sociala ångest. 😟😭

Men jag håller på att samla mod för att iaf sätta ut några annonser och besöka närmaste ridskolan bara för att doppa tån i vattnet. *gulp*

Har ni några tips på sidor där jag kan annonsera?
Vilken info om mig är viktigast att få med i annonsen?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2017-07-19 22:38
#18

#17, Gulp ja, tänker på om jag var tvungen att byta stall… Du kan ju inte få värre än ett nej, men det är lätt att sitta här och skriva. Jag tänker att viktig info om dig är hur gammal du är (skillnad på 13 och 63 ;-) ), om du har bil, måste åka buss eller om du tex kan cykla om det är rimligt avstånd. Att du inte förväntar dig ridning mm utan främst är ute efter att pyssla lite med hästarna, kanske fixa stallsysslorna osv. Sen kommer biten som jag egentligen värjer mig från; jag ÖNSKAR att man kunde skriva vilken jävla psyk-diagnos som helst, dessvärre funkar inte det eftersom de flesta då tror att man är spritt språngande galen… Men kanske någon LITEN hint om att man behöver komma igång efter att ha mått dåligt, att man vill träffa lite folk osv - kanske även att man är lite blyg/tycker att det är svårt med nya kontakter. Det behöver du ju inte skriva i en eventuell annons eller dyl, men nämna när du fått mer kontakt med någon? Jag har insett att det ofta är mycket lättare att säga som det är än att komma med massa halvsanningar men då kan det vara bra om man träffat personen först. Finns så mycket fördomar om alla möjliga psykiska sjukdomar/funktionshinder tyvärr :-( . Lycka till, du kan och du vågar! Åtminstone att doppa lilltånageln :-D <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2017-07-24 16:01
#19

#18 Tack så jättemycket för pepp och goda råd! Guld värt. 🤗

Förutom mitt bräckliga psyke så är jag född med ett synfel så jag känner mycket väl igen det där med fördomar…😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tiger tok
2017-07-24 17:42
#20

#19 kolla med 4H gårdar, beror på vart du bor men Vallentunas klubb tar säkert emot dig, troligtvis de andra klubbarna med!

Annons:
Herveaux
2017-07-24 18:01
#21

#20 Åh, just ja, hur kunde jag glömma dom! Tack!🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2017-07-24 20:28
#22

#20, Ja, att inte jag heller tänkte på det, jag har ju tom jobbat på en 4H-gård, både som någon form av arbetsträning och "på riktigt". Bästa jobbet jag nånsin haft :-) Kan absolut vara värt att kolla upp, orkar man inte träffa folk nån dag så kan man ju laga staket eller liknande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

powerade
2017-07-31 11:52
#23

Skulle ju kunna höra av sig till folk som har häst o.s v säkert finns någon som har en trasig häst eller bara en sällskapshäst som skulle vilja ha lite pyssel? Annars är man ju alltid välkommen till ridskolor och pyssla med hästarna, vissa tider är det nog rätt lugnt där. Men sen 4hgård som dom tipsat om är ju toppen bra

tiger tok
2017-07-31 18:27
#24

Har du mejlat någon 4H gård? Om du inte har fått svar från någon av dem är det för att vi får extremt mycket mejl (under sommaren kollas inte mailen så ofta heller). Men det är bara att skicka en påminnelse annars! Några av gårdarna är ju även öppna för allmänheten! Vallentuna 4H har öppet t.e.x, vi har dock läger den hör och nästa vecka, men du behöver ju inte vara med barnen för det;) Du är välkommen att klappa kaniner, grisar och ev Killing. Får getter och hästar kan ses i hagarna!

Herveaux
2017-09-26 20:41
#25

Den 4e okt börjar jag arbetsträna på en ridskola. 🥳
Toknervös, men kändes ändå väldigt bra när jag var där på besök.
Wish me luck!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[134643]
2017-09-26 20:47
#26

#25 Stort grattis! Fantastiskt bra jobbat, det kommer gå super! :)

Maleficum
2017-09-26 20:47
#27

Vad roligt! Och lycka till! Blir säker super, speciellt om du hittat en trevlig ridskola.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Herveaux
2017-09-26 21:07
#28

#26 #27 Tack så mycket! 🌺🤗


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2017-09-26 21:49
#29

#28 Är så mysigt att pyssla med hästar (mina favoritsysslor när jag arbetsträna i stall var att fodra, gå och hämta och lämna hästar i hagen och borsta och gosa ^^)

Rider själv på måndag kvällar men är alltid i stallet på tisdagar också då min kompis rider och brukar pyssla med hennes häst hon ska ha också. Idag skulle de rida ut i skogen så passa på att pyssla och borsta på en av hästarna som just nu tyvärr är lite halt och inte fått gå något.

Är så glad nu att jag för tillfället får rida en häst som bara går på vår lektion så får pyssla med honom både innan och efter lektionen =D Finns inget tråkigare än att inte få pyssla med hästen man ska rida.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lona
2017-09-26 23:01
#30

Åh, vad roligt, Herveaux! Stort lycka till, håller tummarna stenhårt!👍❤️
(Varför finns det inga hästsmiliesar??)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2017-09-27 06:54
#31

#29 Naaaw, mys! ❤️
Härligt att den halte kraken får lite extra kärlek och uppmärksamhet.

Om häst-tid skulle börja skrivas ut på recept mot speciellt dåligt mående och stress tror jag delar av läkemedelsindustrin skulle gå i konkurs på 3 dagar.😛

#30 Tack så mycket! 🌺🤗
Haha, eller hur?!
-----------------------------------------------------

Jag ser verkligen fram emot att få jobba i stall. Under mitt "studiebesök" så berättade den stallansvariga lite om dom olika uppgifterna som man skulle behöva hjälp med och hon lät nästan ursäktande på en del saker, tex att sopa bort strödamm från läktaren i deras (gigantiska) ridhus medans jag själv bara tänkte: "Ge hit en sopkvast, jag gör det gärna bara jag får vara i den här miljön!"

När min IPS-handledare* ringde och fick det bekräftat att stallet blir min nya arbetsrehab.-plats och vilken tid som passar dom bäst att jag är där så hörde jag min nya chef säga i telefonen: "Ja, vill han hålla på med hästarna kan han ju komma hit kl X och vara med och släppa ut hästarna."
Dom verkar så gulliga där och det betyder mycket att dom låter mig hantera hästarna redan första dagen, jag hade väntat mig att mest få hänga med sopkvasten, grepen och skottkärran. (Vilket jag också gärna gör, jag älskar att jobba med kroppen!)
Van vid att folk har mycket fördomar och är väldigt skeptiska när man har lite problem med depression och ångest samt har ett synfel som grädde på moset.

* IPS kan ni läsa om HÄR , det är guld värt för mig i sökandet efter en plats att arbetsträna på och som bromskloss när Arbetsförmedlingen vill pusha mig för hårt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2017-09-27 10:40
#32

#31, Det låter ju jättebra! Det gör så otroligt mycket hur inställningen i personalen är. Jag kan också tycka att det är rätt skönt att bara gå och fixa i stallet (mocka, sopa osv), i synnerhet om man vill vara själv en stund så är det väl perfekt att sopa läktaren :-) . Det här grejar du, men du har faktiskt redan gjort det allra, allra svåraste - att ta kontakt och kicka igång alltihop. Skitbra jobbat, försök att ta till dig och njuta av känslan att du KAN! <3 Och så vill vi ha lite uppdateringar sen såklart ;-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
2017-09-27 12:12
#33

#32 Håller med! 🙂

Tack så hemskt mycket för peppen! ❤️

Det verkar som att utsläpp blir den mest "sociala" uppgiften under mina timmar.
Under studiebesöket var det två andra tjejer som höll på att mocka i varsin ände av stallet varav den ena hade lurar i öronen.
Så skönt att se att det är OK att vilja fokusera på sin uppgift och få lite personligt space samtidigt.

Känns verkligen som den här miljön och arbetsuppgifterna passar mig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Belimas
2017-09-27 18:26
#34

Det låter kanon! Nästan så att jag blir lite avundsjuk även om jag gillar mitt jobb ^^ Men få jobba/arbetsträna med hästar hade varit drömmen ❤️ Hoppas att det funkar bra för dig 🙂

Annons:
Travis D
2017-12-11 22:26
#35

I stortsett alla ridskolor kan man komma och gå som man vill och man brukar få gå in till vilken häst man vill m.m om jag var du så skulle jag gå dit

Maleficum
2017-12-11 22:43
#36

Hur har det gått?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Herveaux
2017-12-20 17:21
#37

#36 Tack för att du frågar! 

Under oktober var jag på en ridskola men mitt mående gick neråt och det var inte rätt ställe för mig. Vill absolut inte svartmåla ridskola och tvivlar inte på deras kompetens eller så, men jag kände mig mest som en börda där. 

November/december har gått åt för att ta hand om allt efter min mosters bortgång och att hitta en ny praktikplats. 

Idag vart det klart, på 27dec får jag börja vara hos en uppfödare här på orten, 3tim/dag, 2 dagar/v till att börja med.
Ett mindre ställe som känns väldigt gemytligt och högt i tak. 
Där kommer jag bla få hjälpa till under löshoppning och att få pyssla om dom dräktiga stona som gärna får lite extra kärlek och omvårdnad. 
Det kommer en tjej och rider några av hästarna och då ska jag få preppa nästa häst medans hon rider en annan. 
Klappa lite på stallkatterna, städa och smörja läder. 

SÅ J*VLA TAGGAD!!😃


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Lona
2017-12-20 19:06
#38

#37, Det låter ju jättebra! (Inte det som hänt, givetvis, men det nya stället. :-) ) Håller tummarna! <3


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
2017-12-20 20:13
#39

#37 Hoppas nya stället är så bra som det låter! =D

Hjälpte till hos en uppfödare en sommar när jag börja med min arbetsträning, de hade just då två föl som jag fick hjälpa till med, den ena bara två-tre dagar första gången jag såg den och den andra någon vecka. Stofölet var så keligt! Fick även hjälpa till med longering och tömkörning av några av unghästarna (eftersom det var sommar och hästarna gick ute i hane dygnet runt så vart det inte något mockande eller sånt arbete).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: